۱۴۰۰-۱۰-۶ فص فاطمیه جلسه ۷۱
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۶/درس فصوص
((موضوع: عصمت خانم فاطمه زهرا س))
@ قالت فمن صاحب الدین الحنیف أجب
فقلت: احمد خیر الساده الرسل
شرح: گفت چه کسی صاحب دین حنیف است جواب بده،
گفتم احمد که بهترین سید رسولان است.
@ قالت فمن بعده یصفی الولاء له
قلت: الوصی الذی اربی علی زحل
شرح: چه کسی است بعد از او که دوست داشتنش واجب است، گفتم وصیی که بالاتر است از آنچه از او گرفتند.
@قالت فهل احد فی الفضل یقدمه
فقلت هل هضبه ترفی علی جبل
شرح: گفت احدی مقدم بر فضلیت بر او هست، ایا هیچ تپهای میتواند از کوه بالاتر بشود.
@ قالت فمن زوج الزهراء فاطمه
فقلت افضل من حاف و منتعل
شرح: گفت چه کسی همسر فاطمه زهراست، گفتم افضل کسی است که پابرهنه و کفش به پا ازهمه افضل است
«در قصیده عائره غرا دیگر فرموده است (دیوان _ص ۷۶)
@یاعلی الذی علا عن محاذ/وسما عن مقارن موازین
@انت زوج الزهراءحوریه الان/س وخیرالنساء عندامتیاز
شرح: یاعلی ای که برتری از هر کسی که در محاذات تو قرار بگیرد./تو بالاتر از این هستی کسی مقارن (قرین) و موازی تو باشد ودر کنار تو حرکت کند.
تو شوهر زهرا هستی، حوراء انسیه بهترین زنان درموقع امتیاز.
وهمچین در قصیده عائره غرا فرموده است (دیوان_ ص ۱۱۴)
@بلغت نفسی مناها/ بالموالی آل طه
شرح: نفس من به ارزوی خودش رسید، به موالات آل طه
@برسول الله من حا/ ذالموالی و حواها،
شرح: به رسول الله که دارای موالی ها و دارای دوستداران است.
@ و اخیه خیر نفس/ شرف الله بناها/
شرح: و برادرش بهترین نفس است که خداوند بنای او را بلند و شریف قرار داده است.
@ و ببنت المصطفی من / اشبهت فضلا اباها/
شرح: و به دختر پیامبر فاطمه الزهرا که در فظلیت شبیه پدر خویش است، و اشاره دارد به حدیث از پیامبر (ص) نقل کردهاند که: فاطمه پاره تن من است، هر که او را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر آنچه او را خشنود سازد مرا خشنود ساخته است
و همچین در قصیده عائره غرا دیگر گوید (دیوان _ ص ۱۲۵)
@لک یا علی دعاالنبی بخیبر/ والقوم قد کذبواالقتال وعادوا
برای توست یاعلی ع دعای پیغمبر ص در خیبر
وبقیه در جنگ دروغ گفتند و فرار کردند
داستان: یهودیان خیبر قلعهای محکم داشتندکه برای فتح آن ابوبکر وعمر رفتند لکن فرار کردند تا پیامبراکرم فرمود پرچم را به کسی میدهم که کرار غیر فرار است وپرچم را بدست علی ع داد و برایش دعا کرد….
تا. این که گوید
@ وتزوج الزهراء و هی فضلیه، غراء لیس تلبیدهاالاباد
– و همسر زهرا س بود امیرالمؤمنین ع واین فضیلتش روشن بود و ابدا کهنه نخواهد شد و روزگار نمی تواند آنرا کهنه کند.
در نعت بتول عذراء ام الحسنین فاطمه زهرا گفته است
@صدف گوهر شبیر و شبر — جفت حیدر سلیل پیغمبر
شرح: شبیر و شبر اسامی فرزندان هارون است و به عربی برگردان شد توسط جبرئیل و اسم امام حسن و امام حسین ع است.
@دختر مصطفی اگر چه زنست شیر مردان برش چه نیم زنست
@زن اگر چند نیم مردانند بر او مرد نیم زن دانند
شرح: خانم فاطمه الزهرا س زنی است که مرد در مقابل او نصف زن محسوب میشود
@شیر یزدانش گر نبودی مرد — زیست از مرد در جهان او فرد
شرح اگر حضرت علی ع نبود فاطمه فردوتنها زندگی میکرد
شرح: آنقدر همتش بلند است که اختران فلک را به رشته تسبیح در میآورد
عصمتش آنقدر بالاست که فرشتهها معصومند اما ایشون آنقدر عصمتش، افقش بالاست که بانگ به فرشته می زند
@همتش ز اختران برشته کند — عصمتش بانک بر فرشته زند
@در جهان بود از جهانش لیک —- جز بیزدان بند سلام علیک
شرح: جز به خدا با هیچکس کار نداشت وسلام و علیکی جز باخدا نداشت صدیقه طاهره س
@از جهان دیده بر جهان داور — دو جهانش چه خاک و خاکستر
شرح: نگاهش فقط به خالق عالم بود هر دو عالم پیش او بی منزلت بود
@آنکه جست از جهت فلک چه کند — آنکه رست از جهان فدک چه کند
شرح: آنکه از جهات بیرون رفته فلک را میخواهد چکار
وقتی امیرالمؤمنین ع خلیفه شد گفتند فدک را پس نمیگیرید؟ فرمودند: فدک میخواهم چکار؟
یعنی آنجا میخواستیم مظلومیتمان را نشان بدهیم که ببینند اینها چکار میکنند
@زین جهانی و زین جهان پاک است — گوهر پاک خواجه لولاک است
شرح: اشاره به پیامبر اکرم ص در حدیث: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک
#گوهری و صدف بیازده دُر — مادری و پسر زیازده حُر
شرح: گوهری است که خودش صدف یازه دُر است
یازده حر از نسل ایشان بدنیا آمده است
((پایان فصل ۸))
((فصل ۹ آیه مباهله))
نکته: بحثی در اصول فقه هست که میگوید: منکر ضروری دین کافر است و کسی که یکی از ضروریات دین را انکار کند،
ضروری دین چیست؟ کسی امامت را قبول نکند کافر نمیشود ولی شیعه نیست
یکی از چیزهایی که همه بر او اتفاق نظر دارندکه جزو ضروریات است قرآن است
یکی قرآن را انکار کند از دین خارج می شود و یا مطلبی که در قرآن به صراحت آمده بگوید من این آیه را قبول ندارم.
آیه قرآن را کسی انکار کند کافر است.
آقاجان: بحث اهل بیت صراحتاً درمتن قرآن آمده است و کسی آنرا انکار کند منکر ضروری دین است، چون بحث حدیث نیست که روی سندش اشکال کنیم، آیه مباهله آیه ایی که مورد استشهاد است
سوره آل عمران
فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ
پس هر که با تو درباره او [عیسی] پس از آنکه بر تو [به واسطه وحی، نسبت به احوال وی] علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم; سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم (۶۱)
آیه مباهله: این آیه دلالت دارد که فاطمه الزهرا س افضل از همه زنان عالم است
داستان مباهله:
مسیحیان اهل نجران که از پرداخت جزیه سر باز زدند و گفتند تو بر حق نیستی و ما بر حقیم و اگر تو پیامبر خدایی بیا نفرین کنیم در حق هم مباهله به این معناست و حضرت قبول کردند حکما و بزرگانشان گفتند: وقتی میروید در مباهله اگر دیدید با جمعیت زیادی آمد نترسید بروید جلو اما اگر دیدید با چند نفر خاص و خانواده خودش آمد دست به مباهله نزنید
چون آنکس که افرادزیادی را با خودش میآورد اطمینانی به خودش ندارد
اما اگر خودش و دو سه تا از خانوادهاش میآیند خیلی به خودش مطمئن است و دیدند آقا رسول الله ص خانم فاطمه الزهرا س پشت سرش و پشت سرش امیرالمؤمنین و هر یک از حسنین ع هم درآغوش رسول الله ص و امیر المومنین ع با این هیات دارند میآیند
بزرگشان گفت: نفرین نکنید، مباهله نکنید من چهرههایی را میبینم که اگر قسم بدهند زمین زیر و رو میشود
هر چی میخواهند بدهید و مباهله نکنید
روایت: امام صادق ع فرمودند:
اگر مباهله میکردند یک مسیحی در دنیا نمیماند
در آیه مباهله در این جا هیچکس شکی درش ندارد.
پیامبر ص عایشه و حفصه را نبرد فقط خانم فاطمه الزهرا صلوات الله علیها را برد
انفسنا امیرالمؤمنین ع را برد که حالا کار داریم و عرض میکنیم
” در مورد اصحاب کساء
پیامبر ص عبای یمانی را انداخت و آنها را در زیر آن جمع کرد
مربوط به داستان مباهله است
و این ها را جمع کرد زیر عبا و هیچکس با آنها شریک نبود
در این قضیه محور فاطمه الزهرا س است
فاطمه و پدرش، فاطمه و شوهرش، فاطمه و دو فرزندش امام حسن و امام حسین ع، و احدی با آنان نبوده است، شریک نبوده است
هیچ روایتی و هیچ داستانی نداریم که با آنهاکسی شرکت داشته است
اگر کسی ادعا کند دروغ گفته است، افترا بسته است
اینها عزیزان خدایند، پنج تن آل عبا
حمد خدای را که ما را از متمسکین به ولایت اصحاب کساء قرار داده است.
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه محمد وآل محمد
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
الحمدلله علی الولایه