۱۴۰۰-۱-۲۱ شرح عیون جلسه ۲۶۳
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه ۱۴۰۰/۱/۲۱
درس عیون
موضوع:
شرح عین ۳۹ ( اسفار اربعه)
اولیا ء و عرفا سفرهای چهار گانه را شهودا طی می کنند و حکما با نظر و استدلال این مراتب را استدلالی طی میکنند.
سفر اول از مخلوقات پی به خالق می برند
سفر دوم نظر به نفس وجود و حقیقت وجود می کنند، پی میبرند وجود بذاته و لذاته واجب است.
وجود منبع کمالات است واگر وجود نباشد علم و قدرت وووو معنا ندارد.
از صمدیت به کل اشیاء بودن به نحو اتم و اعلی استدلال می نمایند
قاعده بسیط الحقیقه کل الاشیاء و لیس بشئ منها
بسیط حقیقی همه اشیاء وجودی است در حالیکه هیچ یک از انها نیست.
این قاعده فلسفی است حق تعالی همه اشیاء و در عین همه اشیاء بودن نقایص انها را ندارد
رسول الله فرمودند
توحید حاضراً غیر محدود
جناب ابن عربی در فتوحات می فرماید
: “سبحان من اظهر الاشیاء و هو عینها”: منزه است کسی که اشیاء راظاهر کرد و خود عین اشیا است
بسیط حقیقی در مقابل مرکب است و مرکب هم گاهی خارجی است که تشکیل شده از صورت و ماده است و گاهی مرکب ذهنی است که از جنس و فصل است.
یا مرکب از وجود و ماهیت است .
بسیط حقیقی انی است که هیچ ترکیبات در ان نباشد
هر شیء که وجود دارد حد دارد ، وجدان دارا بودن است ،
هر ممکنی، وجدان و فقدان دارد یعنی دارایی و نداری
نداری او بخاطر ماهیت اوست .
ماهیت و فقدان باعث کثرت است حالا بسیط فقدان ندارد !نداری در ان نیست،
بسیط الحقیقه عین کمالات اشیاء ست بدون قید انها،
امیرالمومنان ع و دیگر ائمه میفرمایند برای خدا حدی نیست.
من وصفه فقد حده، و من حده فقد عده، و من عده فقد ابطل ازله
وقتی به حد بیاید ابطال ازلیت است .
صفات سلبیه، صفاتی است که دارای معنا و مفهوم سلبی و نفی است و در حقیقت نفی و سلب نقص و عیب از ساحت قدس خداوند است.
لم یلد و لم یولد …انها نواقص هستند و از امور عدمی هستند.
صفات عین ذات هستند و اسماء عین وجود هستند و اشیاء هم ظهور اسما الله هستند ولی تعین انها را ندارد.
عالم ظهور و بروز همان اسما و صفات است ، حق تعالی عین همه اشیاست منتها منزه از حد انهاست.
سپس در وجود و عنایت و احدیت وی نظر می نمایند پس وحدانیت فعل و چگونگی صدور کثرت از حق …
از مرتبه وحدت صرف به طرف کثرت می اید ، کثرتی که در دل وحدت است و احدیت محیط به کثرات است،
وحدانیت و اسماء بروز می کند و فعل حق میشود اسمان و زمین وووو
وهمه قائم به حق هستند چگونه از حقیقت بسیط، کثرت صادر میشود.
کثرات قائم به وحدت هستند نه در مقابل وحدت.
بسم الله الرحمن الرحیم
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ﴿۱﴾. نون سوگند به قلم و آنچه مى نویسند
اینها سلسله وجودی است.
هر مرتبه که تنزل میکند کثرت بیشتر میشود به دنیا که می رسید مادر کثرت است.
فصلت
أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ
این ایه را وقتی میفهمی که بسیط الحقیقه فهمیده شود
حق را بر همه چیز شهید می بیند
و سفر سوم من الحق الی الحلق بالحق است.
الحمدلله علی الولایه