ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۱۱-۶ فص فاطمیه فصل ۵ جلسه ۴۴

بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۹۹/۱۱/۶ درس: شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه س
موضوع درس :فصل ۵ انسان کامل مظهر عقل کل…
در ذیل ایه
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ ـ بَیْنَهُما بَرزَخٌ لایَبْغیانِ ـ فَبِاَىّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ
خصیصه سوره الرحمن : در این سوره مطالبی که امده همه تثنیه است
فَبِاَىّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ
و تنها سوره ای است که به این صورت که بعداز بسم الله الرحمن الرحیم، الرحمن امده یعنی دوتا الرحمن که بین ان الرحیم است.
در سوره یس ضمیر هم خیلی بکار رفته و یک ایه ان سه تا هم پشت سر هم امده
لاَ یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ وَهُمْ لَهُمْ جُندٌ مُّحْضَرُونَ (۷۵)
در مورد تلاقی دو دریا و بین ان برزخی است و از ان لولو و مرجان بیرون میاد که در مورد پنج تن ال عبا است.
این دو دریا صدیقه طاهره و امیرالمومنین ع است، و برزخ رسول الله است.
و لولو و مرجان، امام حسن و امام حسین ع هستند.
و اگر بین زن و شوهر برزخ باشد ستم نمیشود و برزخ دین است.
اینکه برزخ رسول الله ص است به چه معناست ؟
سلسله طولی و عرضی داریم
سلسله طولی وجود علت و معلول در طول هم هستند..
دو تا معلول یک علت دارند نسبت به هم در عرض هم هستند.
هر مرحله ایت و شرح مافوقش و متن و اصل مادونش است بگونه ای که نه انست و نه این و هم انست و هم این.
ایه قران :ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ
نون یک حرف است.
و قلم یک کلمه است نسبت به نون تفصیل خورده و القلم ترکیب راه پیدا کرده.
وَمَا یَسْطُرُونَ یک جمله است و تکثیر پیدا کرده،
قلم نسبت به نون شرح است و نسبت به مَا یَسْطُرُونَ متن است.
《اعلم ان العالم المثالی هو عالم روحانی من جوهر نورانی شبیه بالجوهرالجسمانی فی کونه محسوساً مقداریا…》بدان عالم مثال عالم روحانی است جوهره آن مجرد است شبیه به جواهر جسمانی است، از آن جهت محسوس بوده و مقدار دارد و شبیه به دنیا است.
و شبیه به جوهر عقلی از این جهت روحانی و مجرد است.
هم شبیه عالم عقل است و هم شبیه عالم طبیعی است
از زمان و مکان فارغ نیست چرا که او برزخ است.
عالم مثال، برزخ بین طبیعت و عقل است، و حد وسط بین این دو عالم است.
وقتی چیزی برزخ میشود واجب میشود غیر از انها باشد.
بلکه دارای دو جهت است که بر هر  کدام از انها شباهت دارد.
طبری در تفسیر جامع البیان گوید”کل شیء کان بین شیئین فهو برزخ عندالعرب”
هر چیزی که بین دو چیز قرار بگیرد در لغت عرب برزخ است.
رسول خدا برزخی بین صدیقه طاهره و امیرالمومنین ع است واسطه بین این دو دریاست.
لایبغیان که تجاوز نمی کند و حد نگه میدارند
از امام باقر ع: فرمودند کنیه فاطمه زهرا س ام ابیهاست یعنی چه؟
اقاجان فرمودند : پدر دخترش را مادر میخواند.
در عرف عام دختری که از پدرش پرستاری میکند می گوید مادر پدر. این هم در حسب ظاهر است..
عقل کل و نفس کل پدر و مادر هستند و همه موجودات و پرورش این عالم از این عقل کل و نفس کل هستند.
این حیات نفسی دارد که گیاهان و جانوران رشد میکنند و چرخه حیات در عالم بخاطر نفس کل است.
کدبانوی این عالم نفس کل است.
جناب هانری کربن : قدما  طبیعت که نفس عالم است را به صورت یک زن تصویر می کردند منظور همان نفس کل که جان این عالم است و چون پرورش دهنده عالم است مادر می گفتند..
این عالم یک جان دارد  یک نفسی دارد
ظهر الفساد فی البر و البحر»
فعل ما اثر دارد در طبیعت، طبیعت یک حقیقتی است جان این عالم است در اصطلاح نفس کل می گویم.
آسمان پدر و زمین مادر است
آسمان مرد و زمین زن در خِرَد / هر چه آن انداخت ، این می پَرورد.
دنیا مادر ماست یک مدتی تغذیه میشویم بعد جدا شویم طرف اسمان برویم.
عقل کل بالاتر از نفس کل است و مظاهر عقل کل بالاتر از نفس کل است .
الرجال قوامون علی النساء
مردان چون برتری بر زن دارند مظهر عقل کل است.
مرد بودن و زن بودن ایا در مرتبه جسم است یا در مرتبه روح هم هست؟
روح زن با روح مرد فرق دارد؟
جناب ابن عربی می فرماید در عالم ارواح زن و مرد نداریم و مرد افضل بر زن نیست و این مرد و زن بودن در مرتبه جسم است.
ایه قران: برای مرد دو برابر زن ارث است.
یک خصوصیاتی در مرد است که در بعضی امور افضل بر زن است.
روایت : در سوالاتی که عبدالله بن سلام از علمای یهود بود از رسول الله ص پرسید یکی از سوالات این بود که ایا حوا از باطن ادم خلق شد یا از ظاهر ادم خلق شده؟
پیامبر اکرم ص فرمود از باطن ادم خلق شده به همین جهت زنان باید پوشیده باشند.
ادم ان حقیقت انسانی است که مرد از ظاهر او و زن از باطن اوست، به همین جهت در قران اسم هیچ زن نیامده بجز حضرت مریم ع
که سوره ای در قران بنام مریم امده  و ان هم نکته ای دارد.
و کانت من القانتین و مریم جزو قانتین بود مذکر اورده.
زن مقام شب دارد و لذا فاطمه ع به لیله القدر تعبیر شده
صدیقه طاهره س فرمود مرا شب غسل دهید و کفن کنید و خاک کنید چون مقام زن پوشیدگی است.
مردان قیام دارند بر زنان
و زن چه مقامی دارد که مرد را حمل می کن
زن چه قوتی دارد که حامل مرد باشد..
*شعر *
****فی مدیحه الزهراء علیهاالسلام****
*نه آرد نه اورده یزدان داور….
در قدر و قیمت مثل صورت زهرا نیامده.
*فرشته و حوری ….
فرشته و حوری نمی گویم چون هر دو چاکر او هستند
* فرشته نه چون اوست ….
فرشته در طینت به پای او نمی رسد چرا؟
فرشته طینت ندارد، طین از اب و گل است مال ادم است اینجا باید به دیده اغماض نگریست
در مورد طینت ائمه و انبیاء و امامان ع یک خصوصیت دارد  تمام مراحل بهشت در طینت امام است. یعنی چه ؟
خوبی و بهشتی بودن شئون مختلف دارد مثلا کسی سخاوت دارد ولی معرفت ندارد، و عبادت دارد ولی معرفت ندارد ووو
روایت : شما شیعیان بعضی ها اهل صدقه و بعضی ها اهل عبادت وووو و افضل شما ان است که اهل معرفت است.
اما امام تمام اینها را داراست و هیچ مومنی به پای آنها نمی رسد امام با هیچ خوبی بیگانه نیست. پس طینتش از همه مراتب جنات است
*همی قدر حور و فرشته…
حور و فرشته بیایند و خاک ایشان را با گیسو پاک کند بالا می روند
مثلا در قضیه فطرس و….
حوریان بهشتی تمثلات ایمان انسان هستند.
*بود حوری انسی….
روایت است که به فاطمه زهرا نگویید انسیه الحورا یعنی زنی که مثل حوری است بلکه بگوید حوراء الانسیه حوری که شبیه به انسان است .
*در افتاده یک ذره از نور پاکش…
اشاره به حدیث خلقت نورانی رسول الله و اهل بیت ع رسولخداص فرمود
از نور من عرش و کرسی افریده شد پس نور من افضل بر عرش،و کرسی است
ازنور امیرالمومنین ع لوح و قلم افریده شد پس نور امیرالمومنین افضل بر لوح و قلم است .
از نور امام‌حسن ع اسمان و زمین افریده شد پس نور امام حسن افضل بر اسمان و زمین است.
از نور امام حسین ع بهشت و حورالعین افریده شد پس نور امام حسین ع افضل بر بهشت و حورالعین است
و عالم در ظلمات بود و فرشتگان از این ظلمت شکایت نزد خدا کردندو خداوند نوری افرید وروحی را وآن دو را باهم ممزوج کرد ومشرق ومغرب عالم از آن نورانی شد وآن  نور فاطمه زهرا س بود .
الحمدلله رب العالمین
به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.