۹۸-۱۰-۲ فص فاطمیه جلسه ۱۹
بسم الله الرحمن الرحیم
(درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه جلسه ۱۹)
(دوشنبه ۹۸/۱۰/۲)
نکاحات ساری در عوالم
کل این عالم بر اساس زوجیت است. پس کل عالم بر اساس نکاح است، هر زوحی نکاح خاص خود را دارد.
نکاح در همه وجود به حرکت قدسی حبی ساری است.
در لسان فلسفی حرکت خروج از قوه بسوی فعل است
در اصطلاح عرفان حرکت: تجلی و ظهور حق تعالی.
خداوند سبحان فعلیت محض بلکه فوق کمال است و این حرکت فیض است، فیضی که از باطن عالم ظهور میکند میشود عوالم وجودی
حقایق علم الهی که در خارج ظهور میکند عارف حرکت میگوید.
سؤال چرا حرکت صورت میگیرد؟ کل عالم حرکت است و حرکت بر اساس حب است
حدیث قدسی: کنت کنزا مخفیا…گنجی پنهان بودم دوست داشتم شناخته بشوم لذا خلق را خلق کردم تاشناخته شوم….. اساس آفرینش این عالم بر اساس حب است.
مثلاً در حدیث کساء: انی ما خلقت سماء مبنیه و لا ارضا مدحیه ولا قمرا منیرا و لا شمسا مضیئه و لا فلکا یدور ولا بحرا یجری ولا فلکا یسری الا فی محبه هولاء الخمسه. خلق نکردم موجودات الا در محبت این پنج نفر..
خلقت و آفرینش بر اساس حب است. حرکت در خود انسان نیز بر اساس حب است.
انسان دو قوه دارد، شهویه و غضبیه.
اگر انسان درست دقت کند میبیند حرکات یا زیر نظر قوه شهویه است و یا غضبیه
تمام حشرات و حیوانات، این گونه سرشته شدهاند حرکات انها بر اساس حب است.
کل نظام عالم شعور دارد و شعور ساری است و کل نظام عالم بر اساس محبت است.
نکته اخلاقی (انسانهایی که کافر هستند انها فقط خودشان را دوست دارند. اما انهایی که مؤمن هستند تشبه به خالق خود دارند وتمام موجودات را دوست میدارند)
خالق همه را دوست دارد، انسانهای الهی هم همه را دوست دارند بسته به سعه وجودی خودشان
در دعای کمیل: اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ.
آیه قران: و رحمتی وسعت کل شیء (سوره اعراف آیه ۱۵۶)
بخاطر وسعت وجودی انسان است که همه را میبخشد
کسی که دلش نسوزد برای دیگران و دعای بد کند برای دیگران دلش کوچک است، دل بزرگ برای همه رحمت میخواهد.
مراتب کلی نکاح به پنج نوع منقسم است
این عالم هم از نکاح متولد شده، هر عالمی از یک نکاح متولد شده، همه عوالم وجود نکاح دارند.
هجیر و شان وجود بخشندگی است.
خدا بخشش کرد ما بوجود امدیم.
جود مراتب دارد (دهش، پذیرش، پیدایش)
نکته اخلاقی: دستی که میدهد بالاتر است یا دستی که میگیرد؟ دستی که میدهد)
حدیث: هرکسی تواضع کند برای خدا، خدا او را بالا میبرد و برعکس.
در این عالم اگر کسی برای شما کاری انجام داد جبران محبت کنید اگر در توان شما نبود برایش دعا کنید (نبی اکرم ص)
فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ
این عالم یک پردهای است تمام اعمال ما در آن ثبت شده چه کسی ببیند و چه کسی آن را نبیند.
تو نیکی می کن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
افاضه، دادن فیض و استفاضه گرفتن است
الرحمن
یسْأَلُهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ کلَّ یوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ
هر که در آسمانها و زمین است از او درخواست [حاجت] میکند، او هر روز در کاری است. (۲۹)
عشق فیض باری تعالی از حرکتی که بر اساس حب است ساری و جاری است
محبتی ساری در همه است خدا همه موجودات را دوست دارد.
اولین مرتبه نکاح در عوالم چی است؟ اسماء نخستین اصلی مفاتیح غیب هستند
اسماء خدا یعنی چه؟ اسما به لحاظی همان صفات هستند.
اسما خداوند دلیل بر صفات کمالی خدا هستند. کمالات وجود لایتناهی است. پس اسماء خدا لایتناهی است
ذات به لحاظ قدرت، قادر و قدیر وبه لحاظ علم، عالم و علیم است. و همینگونه مابقی اسماء
هزار و یک اسم در دعای جوشن کبیر آمده
هر اسمی کمال ذات را برای ما بیان میکند.
ان اسمی که جامعیت بیشتر و کمالات بیشتری را در بر دارد اسم اعظم است.
بعضی اسماء ذات افاضه هستند مثل خالق، که مخلوق میخواهد. و رازق که مرزوق میخواهد و…
بعضی اسما به خلق کار ندارند و ذات اضافه نیستند به خود ذات ربط دارند مثل حیّ، ذات حی است کاری به کسی ندارد اسماء ذاتیه نزدیک هستند به حقیقت وجود، اسماء ذات را اسماء اصلیه و مفاتیح الغیب میگویند
امام الائمه اسم الحیّ است. چرا؟ چون تا حی نباشد علم نیست قدرت نیست همه وابسته به الحی هستند.
اینها اسماء ذاتیه و اصلیه هستند و مفاتیح غیب!
اولین مراتب ظهور از اینجا صورت میگیرد.
حضرت کُون، عالم وجود است کلید گنجینههای غیب و شهادت اسماء اصلیه
اسم اعظم مجرای فیض است که از این مرتبه شروع میشود، تجلیات، فیوضات وووو
الحمدالله علی الولایه (شکر)