۱۴۰۳-۲-۱۸ فص فاطمیه جلسه ۱۲۹
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸، درس فص فاطمیه، جلسه ۱۲۹
موضوع: فصل ۱۸ در مراتب وحی.
توحید صمدی قرآن یعنی؟؟ اینکه تصور نکنید خدا این عالم را آفریده و یک گوشهای نشسته و جدای از این عالم است بلکه تمام نظام عالم تحت تدبیر خدا عمل میکنند.
کل بدن ما و اصلاً کل نظام عالم به وحی الهی و تدبیر الهی عمل میکنند.
و نیز در کافی به اسنادش از امام ابی عبدالله صادق علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود جناب فاطمه علیهم السلام بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و علی آله ۷۵ روز زیست کرده است
و……
و بعد از رسول الله جبرئیل بر صدیقه طاهره نازل میشد و از مقامات رسول الله به صدیقه طاهره خبر میداد و بعد برای ذریهاش که چه اتفاقاتی در آینده میافتد و کاتب وحی ایشان امیرالمؤمنین علیه السلام بود.
علامه حسنزاده آملی آیات و احادیث را مقدمه آورد برای این مطلب که وحی دارای مراتب است. تا بیان کند نزول جبرئیل بر حضرت صدیقه کبری ع را
وحی تشریعی مخصوص انبیا است که نماز روزه چگونه است و چگونه باید خوانده شود و به آن عمل شود اما یک نوع وحی دیگر که به بقیه هم میرسد و به آنها وحی میشود مثل مادر موسی و زنبور عسل که آورده شد آیات آن….
هرچه بر فاطمه زهرا وحی میشد امیرالمؤمنین آن را مینوشت و به نام مصحف فاطمیه است که در روایات ما آمده است الان در دست امام عصر عجل الله است که در مورد آینده و در مورد مقامات رسول الله و ذریه او در آینده گفته شده است.
روایت امیرالمؤمنین کتاب ملوک داشتند در آنجا در مورد سلسله پادشاهان نوشته که چه کسانی سلطنت میکنندو….
همانطور که امیرالمؤمنین کاتب وحی رسول الله بود کاتب وحی خانم فاطمه زهرا هم بود. و تنها کسی که همه قرآن را از رسول الله شنید امیرالمؤمنین علیه السلام بود
در علل الشرایع به اسنادش از عیسی بن زید بن علی علیه السلام روایت کرده است گفت از ابو عبدالله امام صادق علیه السلام شنیدم که فاطمه علیه السلام بدین علت محدثه نامیده شده بود که ملائک از آسمان فرود میآوردند و او را ندا میکردند چنانکه مریم فرزند عمران را ندا میکردند پس میگفتند ای فاطمه خداوند تو را برگزید و پاکت گردانید تو را بر همه زنان عالمییان برتری داد و…..
آیهای در مورد حضرت مریم است.
سوره آل عمران
وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ
ﻭ [ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ! ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ [ﺍﺯ ﻫﻤﻪ آلودگیهای ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ] ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﻭ ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. (۴٢).
حضرت مریم سید نساء عالم خودش بود، اما حضرت فاطمه سید نساء عالم خودش و عالم مریم و سید نساء اولین و آخرین بود.
نکته: در این حدیث میگوید حضرت مریم سیده نساء عالم خودش بود مگر قرآن نمیفرماید علی النساء العالمین این چطور است!!!
جواب این است که نساء العالمین یعنی چه!!! آیه قرآن قوم لوط خطاب به لوط ع
آیه ۷۰ سوره الحجر
﴿قَالُوا أَوَلَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعَالَمِینَ﴾
[ الحجر: ۷۰]
گفتند: مگر تو را از عالمییان منع نکرده بودیم؟
عالمیان چه کسانی هستند؟ یعنی همه انواع مردمان را عالمین میگویند اما ربطی به زمان آینده و گذشته ندارد گذشته و آینده را نمیگویند که مگر نهی نکردیم!!! پس عالمین یعنی مردمان زمانه خودت
در اینجا میفرماید « وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» یعنی در زمان خودت.
اما در مورد صدیقه طاهره هم برگزیده بر زنان عالم خودش و هم عالم حضرت مریم و سیده نسا اولین و آخرین بود، همه را شامل میشود.
رسول الله در مورد فاطمه زهرا فرموده است
️ «انّها بضعه منی» «او پاره وجود من است»
قال النبی صلى الله علیه و آله (آدم و من دونه تحت لواءی یوم القیامه). روز حشر آدم و غیر او تحت لوای من خواهند بود
فاطمه زهرا پاره تن من است پس تمام زنان تحت لوایی او هستند.
بحثی داریم در مورد حقیقت فرشته:
که حقیقت فرشته چیست؟!!! و اینکه بر انسان متمثل میشود چیست؟!!! این دو با هم متفاوت هستند.
آقاجان علامه حسنزاده آملی این بحث را در کتاب انسان و قرآن داشتهاند.
در این فصل پس از نقل برخی از آیات و روایات در بیان وحی به مطلبی بسیار عظیم الشأن در فهم حقیقت وحی و ادراک آن به نام توحید صمدی اشاراتی نمودهایم….
توحید یکی دیدن است در منزل ارباب شهود یعنی یکی دیدن این همه ذرات و این همه کثرات در عالم را چطور یکی باید دید!!!!
ارباب معارف تقریر و تحریر شده است، به شرح جندی بر فص شیثی فصوص الحکم (ط ۱- ص ۲۶۰)، و به شرح قیصری بر همان فص (ط ۱- چاپ سنگی- ص ۱۲۰)، و به مصباح الانس ابن فناری (ط ۱- رحلی- ص ۱۹۵) رجوع شود: «العامه یرون التوحید و هو سته و ثلاثون مقاما کلیا نطق به القرآن فی مواضع فیها ذکر لا اله الا الله.
و اما الخاصه فیرون الوحده و لیس فیها کثره الموحد و الموحد و التوحید الا عقلا. و اما خاصه الخاصه فیرون الوحده فی الکثره و لاغیریه بینهما. و خلاصه خاصه الخاصه یرون الکثره فی الوحده. و صفاء خلاصه خاصه الخاصه یجمعون بین الشهودین و هم فی هذا الشهود الجمعی علی طبقات: فکامل له الجمع، و اکمل منه شهودا ان یری الکثره فی الوحده عینها و یری الوحده فی الکثره عینها شهودا جمیعاً احدیا و یشهدون ان العین الاحدیه جامعه بین الشهودین فی الشاهد و المشهود. و اکمل و اعلیان یشهد العین الجامعه مطلقه عن الوحده و الکثره و الجمع بینهما و هولاء هم صفوه خلاصه خاصه الخاصه جعلنا الله و ایاک منهم انه علیم وخبیر..
ترجمه
عامه اهل الله رویت میکنند توحید را و آن ۳۶ مقام کلی است که قرآن به آن ناطق است در مواضعی که ذکر لا اله الا الله رفته است.
و اما خاصه پس میبینند وحدت را و در آن کثرت موحد و موحد توحید نیست مگر عقلاً،
و اما خاصه الخاصه پس میبینند وحدت را در کثرت و غیریت بین آن دو نیست،
و خلاصه خاصه الخاصه میبیند کثرت را در وحدت
و صفاءخلاصه خاصه الخاصه پس جمع میکند بین دو شهود را و آنان در این شهود جمعی بر طبقاتی هستند پس کامل را جمع است و اکمل از آن در شهود که میبیند کثرت را در وحدت به عینها و میبیند وحدت را در کثرت به عینها شهود جمعی احدی شهود میکند که عین احدیت جامع است بین دو شهود در شاهد و مشهود
و کاملتر و بالاتر اینکه مشاهده میکند عین جامعه را که مطلق است از وحدت و کثرت و از جمع بین آن دو و اینان صفوت خلاصه خاصه الخاصه هستند خدا ما و شما را از آنان قرار دهد که او علیم و خبیر است.
الحمدلله علی الولایه