ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۷-۱۹ فص فاطمیه جلسه ۸۸

بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه ۱۴۰۱/۷/۱۹، درس فص فاطمیه /جلسه ۸۸)

موضوع مصادیق پنج و ۵ تن آل عبا، که خیلی امور بر عدد ۵ است.

نکته قابل توجه (روایت از نبی اکرم ص: من مات فقد قامت قیامته، کسیکه بمیرد قیامت او بر پا می‌شود،

پس قیامت الان برپاست

در سوره یس آمده

قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ قَالَ یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ (۲۶) (سرانجام او را شهید کردند و) به او گفته شد: <وارد بهشت شو!> گفت: <ای کاش قوم من می‌دانستند …

بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکرَمِینَ (۲۷) که پروردگارم مرا آمرزیده و از گرامی داشتگان قرار دادهاست!>

قیامت الان هم بر پا شده است، اینطور نیست یک روزی بیاید و بهشت و جهنم درست شود بلکه الان هم هست.

یا در مورد قوم حضرت نوح ع

مِمَّا خَطِیئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ یَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا ): (آن قوم از کثرت کفر و گناهانشان، عاقبت غرق شدند و به آتش دوزخ درافتادند و جز خدا برای خود هیچ یار و یاوری نیافتند) پس آتش وجود دارد که داخل آتش شدند،

کسیکه از این دنیا برود قیامت او بر پا می‌شود،

حالا یک سؤال: در ایات قران می‌فرماید،

إِذَا الشَّمْسُ کوِّرَتْ

آنگاه که خورشید تاریک شود (۱)

وَإِذَا النُّجُومُ انکدَرَتْ

و آنگاه که ستارگان رو به خاموشی نهند (۲) وآیات مشابه آن

اگر بامردن انسان قیامت بر پا می‌شود پس إِذَا الشَّمْسُ کوِّرَتْ، چیست؟ در جواب گوئیم

که ساعت پنج است، قیامت پنج است، و این یکی از مراتب قیامت است که اگر بمیرید قیامت شما بر پا می‌شود. ـ

مرتبه دیگر بهم ریختن عالم طبیعت مثل خاموشی خورشید و ماه وستارگان و…

اقا امیرالمؤمنین ع فرمود: دنیا در [دل آخرت است و آخرت، محیط بر دنیاست،..

مثل بچه‌ای که در رحم مادرش هست او درهمین دنیاست ولی نمی‌بیند پرده‌ها که رفت کنار مشاهده می کند انچه در دنیا هست

قیامت هم اینطور است ما در آخرت هستیم حجابها کنار برود مشاهده می‌کنیم کسیکه مال مردم را می‌خورد، در باطن آتش دارد می‌خورد.

شعر سلمان ساوجی

اهل دل را به خرابات مغان ره ندهند. رخت تن را به سراپرده جان ره ندهند.

این مراتب پنج گانه که اقاجان می‌شمارد در واقع می‌خواهد حقایقی که در این عالم هست و بر اساس ۵ است بگوید.

مفاتح را که در قول خدای تعالی بدان اشاره است، و عنده مفاتح الغیب……» پنج است،

مفاتح جمع مفتح به معنی خزینه است و عنده…. در نزد خداست، خزنیه های غیب در نزد خداست

(له مقالید السموات و الارض….

و این مراتب همان حضرات خمس‌اند که در صدر این فصل گفته آمد«— عوالم خمسه: لاهوت، جبروت، ملکوت، و ناسوت وانسان کامل

این عالم خزائن دارد، هیچ چیز نیست مگر خزائن آن در دست ماست.

جناب ابن عربی در فتوحات می‌فرماید: وَإِنْ مِنْ شَیءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ

بحثی دارد که خزائن الهی یک مرتبه‌اش در این عالم است و این عالم خزانه دارد.، مثل خزائن گندم، خزائن پول و…

مثلاً یک ماشین ویا دختر و یا… مال کسی است در خزینه اوست و شما می‌خواهید بگیرید و تا خدا نخواهدچیزی از این خزینه به خزینه شما منتقل نمی‌شود.

وقتی امام بیاید این خزینه‌ها بصورت مساوی تقسیم مبشود.

حقایقی که بر پنج هستند بسیار هستند، مثلاً ۵ نوبت نماز داریم (نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را می‌شود جدا خواند و هم می‌شود جمع خواند، از نبی اکرم در حدیث ساعت یعنی قیامت که پیغمبر….

لقمان

إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَهِ وَینَزِّلُ الْغَیثَ وَیعْلَمُ مَا فِی الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَّاذَا تَکسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأَی أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ

علم قیامت در نزد خداست، و باران را نیز او نازل می‌کند، و می‌داند که در رحمها چیست، و هیچ کس نمی‌داند که فردا چه به دست می‌آورد، و هیچ کس نمی‌داند که در کدامین سرزمین می‌میرد، بی گمان خداوند دانای آگاه است (۳۴)

یکی از شبهات که مطرح شده در مورد این آیه است

که شما می‌گوید، کسی غیر از خدا از این ۵ مورد خبر ندارد.

الان اخبار هواشناسی اعلام می‌کند در مورد باران..

و سونوگرافی نوع جنسیت بچه را می‌گوید که پسر یا دختر وووو

پس این دو مورد در آیه چه می‌شود؟ چون الان با علم می‌توان فهمید،

نکته: سیاق آیه دال بر علم الهی است

اول فرمود: إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَهِ،

اینجا یک نکته گفته شود، بعضی اهل سنت می گویند شما شیعیان کافر هستید چرا؟ برای امامان علم غیب قائل هستیدو نفهمیده اینها را شریک خدا قرار می‌دهید.!

خداوند صفت زیاد دارد یکی از صفات الهی علم است، بعضی از علوم مختص خود حق تعالی و ذات اوست، و عنده مفاتح الغیب نزد اوست فقط.

اما بعضی از مراتب علم که خدا می‌داند و فرشتگان خدا هم می‌داند

قَالُوا لَا عِلْمَ لَنَا ۖ إِلا ما علمتنا

ما علمی نداریم مگر تو به ما تعلیم کرده‌ای. ـ

و برخی از مراتب علم است هم خدا می‌داند و هم فرشتگان و هم انسان‌ها می‌داند، این کتاب از کاغذ تشکیل شده هم خدا می‌داند و هم ما می دانیم ولی شریک خدا نیستیم، علم مراتب دارد و بعضی از مراتب علم مخصوص حق تعالی است،

عالم الغیب، غیب خود را برای احدی ظاهر نمی‌کند مگر بر رسولی که برگزیده اوست، پیامبر ما هم برگزیده خداست. ـ

به اذن خدا فرشتگان خدا می‌دانند.

خداوند صفات زیادی دارد مثلاً قدرت دارد و انسانها هم قدرت دارند ولی شریک خدا نیستند و خداوند این قدرت را به انسانها داده است. این جواب اهل سنت در علم غیب ائمه اطهار

اما این آیه (إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَهِ….. علم الهی مراتب دارد به این جهت کلام در این آیه پستی و بلندی دارد و یک نواخت نیست.

ساعت نزد من است، از اثبات شیء نفی ما عدا می‌کند، ، إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَهِ، وقتی می‌گوید علم غیب نزد منست پس دیگری از آن خبر ندارد نزد هیچ کسی دیگر نیست.

در قسمت بعدی، وَینَزِّلُ الْغَیثَ، باران می‌باراند، فقط خدا باران را می‌باراند یا فقط، خدا می‌داند.

بر حسب سیاق بحث آیه در علم خداست، بارایدن باران را می‌داند هم زمان را می‌داند و هم کیفیت نازل کردن باران را می‌داند، اما نفی دیگری نکرد. شما هم به هر وسیله‌ای بدانید باران می اید اشکالی ندارد.

وَیعْلَمُ مَا فِی الْأَرْحَامِ، در اینجا دوباره علم را آورد، می‌داند آنچه در ارحام است، نگفت کسی نمی‌تواند بداند.

نکته، انسان‌ها به جایی رسیده‌اند می‌توانند بفهمند چه چیز در رحم است، اماخداوند انچه در رحمها هست می‌داند نه اینکه می‌تواند بفهمد،

نکته بعدی، اقا امیرالمؤمنین ع فرمود: یعنی خدا می‌داند آن کسی که در رحم است سعادتمند است یا شقی؟ خوش اخلاق است یا بد اخلاق ووو

خیلی چیزها را خدا می‌داند که انسان‌ها نمی‌تواند بفهمند،

صفات او را نمی‌توانید بفهمید که یعلم آورد عبارت را طوری آورد، نفی نکرد ماعدا را،

ِ وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَّاذَا تَکسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأَی أَرْضٍ تَمُوتُ..

و نمی‌داند نفسی که فردا چه بدست می‌آورد و در کدام زمین می‌میرد. ـ

در کدام زمین بمیرید فرق دارد،

نکته انسان در وادی ایمان بمیرد یا کفر، در حال حضور باشد یا در وادی غفلت اینها فرق دارد،

در اول آیه علم را فقط برای خدا اثبات می‌کند و در وسط آیه علم را مشترک قرار داد و در آخر آیه نفی می‌کند و غیر خدا کسی نمی‌داند، و اینها مراتب علم الهی است.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.