ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۴-۲۰ فص فاطمیه جلسه ۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه ۱۴۰۱/۴/۲۰) درس فص فاطمیه، جلسه ۸۴

موضوع: فصل ۱۱) آنچه را که در این مقام بر تو تلاوت می‌کنیم تدبر بفرما (مصادیق ۵ و مراتب ان)

علت و حکمت آن که می گوییم ۵ تن در چیست! چرا ۴ تن و یا بیشتر نیستند! آیا نکته‌ای دارد!!

ایا در ۵ تن آل عبا، خصوصیتی است؟

قوس نزول و صعود این دایره (۵) را تشکیل می‌دهد.

بسیط‌ترین شکل، شکل دایره است.

تمام نظالم عالم بر اساس قوس نزول و صعود است و این قوس نزول و صعود در انسان و تمام موجودات ساری و جاریست.

از عجایب این است که درختان چقدر تخم ایجاد می‌کنند هر درختی که هزاران تخم از خود درست می‌کند، بلکه یک دانه از آن بگیرد.

و یا از اسپرمهای که کثرت دارد بلکه یک دانه آن بگیرد و به کمال برسد.

تجدد امثال، که تمام روحانیت و جسمانیت را در بر دارد و حرکت جوهری، که مال عالم ماده است یعنی تار و پود عالم ماده حرکت دارد. و در تار و پود این عالم قوس نزول و صعود جاریست. و در تار و پود این نظام عالم این دایره وجودی هست.

یس

وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ

و ماه را نیز منزلگاههایی مقرر داشته‌ایم تا [در سیر خویش] همچون شاخه خشکیده دیرینه باز می‌گردد (۳۹)

خداوند چه تعبیری کرده است و چه سری و رمزی دارد این ” کَالْعُرْجُونِ” از آن رموز اشاری قرآن است.

عرج به معنی کج است عروج بالا رفتن را می گویند که مایل باشد با شیب بالا می‌رود بر عکس صعود که صاف و مستقیم است اما اگر مایل بالا برود می‌شود

عروج …

اشاره به آن قوسی که در چرخش ماه هست. در دایره ماه غیر از آن دایره‌ای که می چرخدیک دایره‌ای دیگر هم دارد

ماه بدور زمین می‌چرخد زمین بدور خورشید می‌چرخد همگی با هم بدور آن ستاره آندرومدا می‌چرخند

بحث عرجون را در تفسیر سوره یاسین گفته‌ایم

*حضرات کلی وجود پنج‌اند

لاهوت و جبروت و ملکوت و ناسوت و کون جامع که انسان کامل است

۱- ️ناسوت: از ناس گرفته شده است عالم انسانی

این عالم را عالم شهادت مطلقه می گویند

۲- ملکوت: عوالم برزخی است در اصطلاح عرفان شهادت مضافه می گویند

۳-️جبروت: عالم عقول که می‌شود غیب مضاف

۴- لاهوت: از عالم اله می‌آید که غیب مطلق است

پس غیب مطلق غیب مضاف، شهادت مضافه شهادت مطلقه چهار تا بعد کون جامع که می‌شود انسان کامل

این‌ها حضرات کلی وجودند

حضرات غیر از عالم است، حضرات خمس در اصطلاح عرفان می گویند، حالا هر حضرتی اقتضائاتی دارد.

سبحان الله لاتعدی و لاتحصی است

این یکی از مصادیق ۵ است که خود عوالم به این ۵ تقسیم می‌شود

*️انواع ساعت ۵ است

در اصطلاح اهل معرفت:

از قیامت ۵ نوع تفسیر داریم

در آیات قرآن که شما وارد می‌شوید بایداینها را به یاد داشته باشید،

آن به آن قیامت دارد اتفاق می افتد.

آقا امیرالمؤمنین ع فرمودند: دنیا در آخرت است و آخرت محیط به دنیا است.

این حدیث در آیه:

” وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَهِ إِلَّا مَتَاعٌ”

الرعد

اللَّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ وَفَرِحُوا بِالْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَهِ إِلَّا مَتَاعٌ

خداوند روزی [خویش] را بر هرکس که بخواهد گشایش می‌دهد یا تنگ و فروبسته می‌دارد، و [بعضی] به زندگانی دنیا سرمست شده‌اند، و زندگانی دنیا در آخرت، جز بهره‌ای ناچیز نیست (۲۶)

پس آخرت محیط به دنیا است و ما الآن در اخرت هستیم ما الآن در قیامت هستیم اگر چه آنرا نمی‌بینیم

قیامت و آخرت الان هست نه اینکه یک روزی بیاید که در دنیا آخرت برپا بشود

ق

لَّقَدْ کُنتَ فِی غَفْلَهٍ مِّنْ هَٰذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ

[و به او گویند] به راستی که از این امر در غفلت بودی و حال پرده‌ات را از تو برطرف ساخته‌ایم، و امروز دیده‌ات تیزبین است (۲۲)

پس ” إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ” چه می‌گوید؟

روایت:

نبی اکرم ص فرمودند: قیامت از بند کفش شما به شما نزدیکتر است.

همان که ” کَلَمْحِ الْبَصَرِ” است، مثل چشم بر هم زدن، بلکه نزدیکتر احاطه دارد به شما ️یکی موت طبیعی که همان مرگی که انسان می‌میرد

حدیث: هر کسی بمیرد قیامتش بر پا می‌شود

موت ارادی: ” موتوا قبل ان تموتوا”

پیامبر اکرم ص فرمودند: بمیرید قبل از اینکه بمیرید

انسان به موت ارادی می‌رسد

موت ارادی مثل کسی که مرده است

ووقتی بخواهد می‌تواند از بدنش مفارقت کند.

الموت الابیض، و الموت الاخضر، و الموت الاسود، و الموت الاحمر

یعنی: چهار مرگ سفید، سبز و سیاه و سرخ

انسان باید یکی یکی اینها را در خودش پیاده کند

و دیگری موت انتظار

غافر

إِنَّ السَّاعَهَ لَآتِیَهٌ لَّا رَیْبَ فیها وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یُؤْمِنُونَ

قیامت حتماً آمدنی است و جای هیچ شک‌وشبهه‌ای در آن نیست؛ ولی بیشتر مردم این حقیقت را باور نمی‌کنند. (۵۹)

آینده است که آنکه آمده است

یکی از معانی ساعت امام است امام عصر عج…

منتظر همان قیامتی که همگان در آن حضور پیدا می‌کنند

یکی دیگر قیامت کبری موحد، از فناء فی الله و بقاء الله حاصل می‌شود.

عرش‌ها ۵ است، عرش حیات که عرش هویت است

و عرش او بر آب است وکان عرشه علی الماء….

کدام آب را می‌گوید؟ آبی که بروی زمین است و ما می‌خوریم؟

الواقعه

أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاءَ الَّذِی تَشْرَبُونَ

آیا به آب گوارایی که می‌نوشید، دقت کرده‌اید؟! (۶۸)

یک آب هست که اصل وجود ما از آب جهنده است

اصل وجود ما از آب است، آب جهنده من ماء …و این کدام آب است؟

آب انواع و اقسام دارد

روایت: آیا عرش در این عالم است جزو این عالم

آیا عرش قسمتی از این عالم است یا عالم قسمتی از عرش است(وسع کرسیه السموات والارض

کرسی کوچکتر از عرش است و این تمام اسمان و زمین را در بر دارد. پس عرش در درون این عالم نیست بلکه محیط است به آن وآن آب هم این آب نیست

یک عرش عرش رحمن است یک عرش

عرش کریم است یا مجید با هم متفاوتند

عرش عظیم، این عرشها با هم متفاوت‌اند.

عرش آن احاطه حق تعالی است

به این عالم که در روایت می‌فرماید:

عرش بابی از ابواب غیب است

و آن مراتب استیلای حق به عوالم می‌شود

یک جا می‌شود عرش هو یک جا عرش رحمن یا کریم اینها آن مراتب عرش‌اند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.