بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ۱۴۰۰/۴/۹/درس فصوص
موضوع درس ” عصمت و تعریف ان
تعریف عصمت در لغت به معنی منع کردن و مانع شدن است .
صاحب عصمت را از هر گونه ناپسند و ناروا حافظ و مانع و رادع است، حتی صاحب عصمت نیت گناه نمی کند و غفلت و سهو و نسیان در او راه نمی یابد قوله سبحانه سنقرئک فلا تنسی(سوره اعلی ایه ۷) ترجمه آیه
تورا خواننده میکنیم پس تو فراموش نمیکنی
دین بر اساس فطرت ماست و یک سری امور را دین گفته گناه است و یک سری امور ریز بود که ذکر نشده مثل امور مکروه
روایت : از امام، بول و غائط دیده نمی شود ،
چون ناپسند از امام دیده نمی شود .
امور ناپسند از امام دیده نمیشود برگشت به امر عصمت میکند.
صاحب عصمت حتی نیت گناه نمیکند.
حدیث، از رسول خدا سوال شد شما چطور فکر گناه نمی کنید در جواب فرمودند شما فکر خوردن مدفوع را می کنید؟ ما هم فکر گناه نمی کنیم.
اولیاء دو قسم اند محفوظ و معصوم
اولیاء محفوظ را حفظ میکنند
اولیاء معصوم اصلا نیت گناه نمی کنند چون معرفت به گناه دارند ، فکر بد در حریم انها راه ندارد،همه ، قدس، عصمت و پاکی است،
اقاجان اشاره کرده اند به بحث سهو النبی که بر پیامبر جایز هست یا نیست؟
شیخ صدوق قائل به سهو النبی است ولی شیخ مفید جایز نمیداند سهو برنبی را.
سوال شد از اقاجان (علامه حسن زاده)، ایا کامل امکان دارد بر اثر غلبه بشریت از حقیقت خودش غفلت کند؟ فرمود کامل امکان ندارد
پیامبر رتبه اعلی انسانی را دارد سهو و غلفت بر او جایز نیست.
اقاجان، سهو بر صاحب عصمت راه ندارد،
مخصوصا که بحث ما در خاتم انبیا و امامان و عصمت انها است که عصمت مطلقه است
، سنقرئک فلا تنسی،، از باب افعال است که خوانا می کنیم تو را و قاری میکنیم تو را ، پس فراموش نمی کنی چون اقراء ، بخوان دستور است که قاری میشود پبامبر و در قاری نسیان راه ندارد .این در مورد خاتم انبیا است در مورد انبیا دیگر هم میشود گفت.؟
حضرت موسی به حضرت خضر گفت مرا مواخذ نکن به انچه فراموش کرده ام (در این واقعه حضرت موسی پیامبر نیست بلکه شاکرد خضرع است ،
روایت ، ارواح و ملایکی هستند که تسدید و تایید می کنند پیامبر و امامان را،
ایه قران
لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ ۚ أُولَٰئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ۖ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ۚ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِکَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
مرتبه اعلی ان از آن امام است.
در قلوب اینها ایمان نوشته شده روحی از او تائیدشان میکند…
بحث دیگر در مورد صاحب عصمت ، که ایا صاحب عصمت از زمانی که پیامبر میشود معصوم میشود یا به بلوغ میرسد و یا در دوران کودکی؟ اقاجان می فرماید صاحب عصمت از کودکی و اغاز زندگی همه اقوال و اثار و افعال و احوالش حکم و حکبم است .
عصمت همراه نبی و امام از بدو تولد است،.
باید مقامات ولایت را طی کرده باشد تا پیامبرشود
در مورد حضرت بحیی《 و اتیناه الحکم صبیا》در کودکی حکم عطا کردیم
گفتبم حکم یعنی برنامه انسانی، چون عقل دارد،حکم داده میشود حتی درکودکی
روابت ، در غدیر خم ،پیامبر از بچه ها بیعت نگرفت ولی از امام حسین و حسن ع بیعت گرفت چون عقل انها با دیگران متفاوت است،
کودکان به حضرت یحیی گفتند بیا بازی و او گفت ما برای بازی افریده نشده ایم، زندگی او روی برنامه انسان ساز است.
اقاجان فرمودند ، ان اراذل و اوباش هستند برنامه زندگی ندارند انسان الهی برنامه دارد کارش روی حساب و کتاب است.
اقاجان میفرماید هر وقت وارد کتابهای فخر رازی میشوم دامن خود را جمع میکنم چیزی از ان بمن نچسبد.
وقتی عصمت خانم فاطمه الزهرا س ثابت شد پس در ان موقع خیلی از چیزها می رود زیر سوال مثل اتش زدن در خانه خانم ، غصب فدک ، قهر خانم با اولی و دومی …
در کتاب غصن ما مطرح کردیم که ایشان بقیه النبوه هستند ، نبوت با ولایت تفاوتهای زیادی دارد .
بحث ظهور و بطون
انبیا و رسولان مظهر اسم الظاهر هستند ، اما اولیا ء مظهر اسم الباطن هستند
بر رسول نیست مگر ابلاغ،چون مظهر اسم الظاهر است.
ولایت مظهر اسم الباطن است
«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کنتم..
اهلبیت ، اهل ذکر هستند
مردم باید بروند سراغ اهل ذکر ، که اهلبیت باشند
جناب ابن عربی،می فرماید انبیاء ایاتشان ظاهر است اما ایات ولایت باطن است.
اقاجان ، شکرانه ولایت به کتمان است
جناب ابن عربی، در بنی اسراییل تابوت سکینه داشتند یعنی ظاهر بود
در مورد این امت ، سکینه در قلوب مومنین است ، پوشیده و پنهان است
صدیقه طاهره بقیه النبوه ، باقی مانده نبوت است،
روایت، امیرالمومنین ع فرمودن به جناب سلمان سری به خانم فاطمه الزهرا بزن برای تو هدیه ای دارد ….و هدیه ایشان خرما از انطرف بود و ایشان با تعجب گفتند بعد از انقطاع وحی ازآنسو چیزی آورده
با انقطاع وحی اینها پوشیده میشود چون در دوره ولایت پوشیده است.
بعد از انقطاع وحی جبرییل بر خانم نازل میشد و مصحف فاطمه ع در نزد امام عصر عج هست.
در زیارت جامعه میخوانیم السلام علی الائمه الدعاه و الساده الولاه و الذاده الحماه و اهل الذکر و اولی الامر، و بقیه الله و خیرته ،،،،
اینها شئونات امامان هستند ، اینها واسطه فیض هستند …
«بَقِیَّهُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» در باره امام زمان (عج)
حدیث ، جناب سلمان در زمان خلیفه دوم امد پیش امیرالمومنین که فردی گفت شتران مرا اجنه ربوده اند …..
تا اینکه جناب سلمان ایشان را پیش امیرالمومنین اورد و این دعا را به ایشان گفتند
اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ عَلى عِلْمٍ عَلَى الْعالَمِینَ اللَّهُمَ فَذَلِّلْ لِی صُعُوبَتَهَا وَ حُزُونَتَهَا وَ اکْفِنِی شَرَّهَا فَإِنَّکَ الْکَافِی الْمُعَافِی وَ الْغَالِبُ الْقَاهِر
و دعای مجربی است
و شترها پیدا شدند وووو
جانشین پیامبر اعتباری نیست باید باقی مانده نبوت باشد .
جناب ابن عربی ، بقیه الله به چه معناست ؟
خداوند یک سری اموری را تحریم کرده که نکنید و برخی،امور را باقی گذاشته که انها که باقی گذاشته بقیه الله هستند بقیه الله خیرلکم ان کننم مومنین .
خداوند یک سری افراد را تحریم کرده
چگونه آیه «لا ینال عهدی الظالمین،
— وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ
اندک میل نکنید به کسانیکه ظالم هستند که اتش شما را فرا می گیرد.
ظالم برود کنار عادل می ماند
ان کسی که خدا باقی گذاشته بقیه الله ..است که امام عادل است
در همه چیز ، خوردتی و ازدواج ووووو بقیه الله داریم.
باقی چه کسی است
امیرالمومنین ع «العلماء باقون مابقی الدهر
علما باقی هستند ….
الحمدلله علی الولایه
موضوع درس ” عصمت و تعریف ان
تعریف عصمت در لغت به معنی منع کردن و مانع شدن است .
صاحب عصمت را از هر گونه ناپسند و ناروا حافظ و مانع و رادع است، حتی صاحب عصمت نیت گناه نمی کند و غفلت و سهو و نسیان در او راه نمی یابد قوله سبحانه سنقرئک فلا تنسی(سوره اعلی ایه ۷) ترجمه آیه
تورا خواننده میکنیم پس تو فراموش نمیکنی
دین بر اساس فطرت ماست و یک سری امور را دین گفته گناه است و یک سری امور ریز بود که ذکر نشده مثل امور مکروه
روایت : از امام، بول و غائط دیده نمی شود ،
چون ناپسند از امام دیده نمی شود .
امور ناپسند از امام دیده نمیشود برگشت به امر عصمت میکند.
صاحب عصمت حتی نیت گناه نمیکند.
حدیث، از رسول خدا سوال شد شما چطور فکر گناه نمی کنید در جواب فرمودند شما فکر خوردن مدفوع را می کنید؟ ما هم فکر گناه نمی کنیم.
اولیاء دو قسم اند محفوظ و معصوم
اولیاء محفوظ را حفظ میکنند
اولیاء معصوم اصلا نیت گناه نمی کنند چون معرفت به گناه دارند ، فکر بد در حریم انها راه ندارد،همه ، قدس، عصمت و پاکی است،
اقاجان اشاره کرده اند به بحث سهو النبی که بر پیامبر جایز هست یا نیست؟
شیخ صدوق قائل به سهو النبی است ولی شیخ مفید جایز نمیداند سهو برنبی را.
سوال شد از اقاجان (علامه حسن زاده)، ایا کامل امکان دارد بر اثر غلبه بشریت از حقیقت خودش غفلت کند؟ فرمود کامل امکان ندارد
پیامبر رتبه اعلی انسانی را دارد سهو و غلفت بر او جایز نیست.
اقاجان، سهو بر صاحب عصمت راه ندارد،
مخصوصا که بحث ما در خاتم انبیا و امامان و عصمت انها است که عصمت مطلقه است
، سنقرئک فلا تنسی،، از باب افعال است که خوانا می کنیم تو را و قاری میکنیم تو را ، پس فراموش نمی کنی چون اقراء ، بخوان دستور است که قاری میشود پبامبر و در قاری نسیان راه ندارد .این در مورد خاتم انبیا است در مورد انبیا دیگر هم میشود گفت.؟
حضرت موسی به حضرت خضر گفت مرا مواخذ نکن به انچه فراموش کرده ام (در این واقعه حضرت موسی پیامبر نیست بلکه شاکرد خضرع است ،
روایت ، ارواح و ملایکی هستند که تسدید و تایید می کنند پیامبر و امامان را،
ایه قران
لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ ۚ أُولَٰئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ۖ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ۚ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِکَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
مرتبه اعلی ان از آن امام است.
در قلوب اینها ایمان نوشته شده روحی از او تائیدشان میکند…
بحث دیگر در مورد صاحب عصمت ، که ایا صاحب عصمت از زمانی که پیامبر میشود معصوم میشود یا به بلوغ میرسد و یا در دوران کودکی؟ اقاجان می فرماید صاحب عصمت از کودکی و اغاز زندگی همه اقوال و اثار و افعال و احوالش حکم و حکبم است .
عصمت همراه نبی و امام از بدو تولد است،.
باید مقامات ولایت را طی کرده باشد تا پیامبرشود
در مورد حضرت بحیی《 و اتیناه الحکم صبیا》در کودکی حکم عطا کردیم
گفتبم حکم یعنی برنامه انسانی، چون عقل دارد،حکم داده میشود حتی درکودکی
روابت ، در غدیر خم ،پیامبر از بچه ها بیعت نگرفت ولی از امام حسین و حسن ع بیعت گرفت چون عقل انها با دیگران متفاوت است،
کودکان به حضرت یحیی گفتند بیا بازی و او گفت ما برای بازی افریده نشده ایم، زندگی او روی برنامه انسان ساز است.
اقاجان فرمودند ، ان اراذل و اوباش هستند برنامه زندگی ندارند انسان الهی برنامه دارد کارش روی حساب و کتاب است.
اقاجان میفرماید هر وقت وارد کتابهای فخر رازی میشوم دامن خود را جمع میکنم چیزی از ان بمن نچسبد.
وقتی عصمت خانم فاطمه الزهرا س ثابت شد پس در ان موقع خیلی از چیزها می رود زیر سوال مثل اتش زدن در خانه خانم ، غصب فدک ، قهر خانم با اولی و دومی …
در کتاب غصن ما مطرح کردیم که ایشان بقیه النبوه هستند ، نبوت با ولایت تفاوتهای زیادی دارد .
بحث ظهور و بطون
انبیا و رسولان مظهر اسم الظاهر هستند ، اما اولیا ء مظهر اسم الباطن هستند
بر رسول نیست مگر ابلاغ،چون مظهر اسم الظاهر است.
ولایت مظهر اسم الباطن است
«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کنتم..
اهلبیت ، اهل ذکر هستند
مردم باید بروند سراغ اهل ذکر ، که اهلبیت باشند
جناب ابن عربی،می فرماید انبیاء ایاتشان ظاهر است اما ایات ولایت باطن است.
اقاجان ، شکرانه ولایت به کتمان است
جناب ابن عربی، در بنی اسراییل تابوت سکینه داشتند یعنی ظاهر بود
در مورد این امت ، سکینه در قلوب مومنین است ، پوشیده و پنهان است
صدیقه طاهره بقیه النبوه ، باقی مانده نبوت است،
روایت، امیرالمومنین ع فرمودن به جناب سلمان سری به خانم فاطمه الزهرا بزن برای تو هدیه ای دارد ….و هدیه ایشان خرما از انطرف بود و ایشان با تعجب گفتند بعد از انقطاع وحی ازآنسو چیزی آورده
با انقطاع وحی اینها پوشیده میشود چون در دوره ولایت پوشیده است.
بعد از انقطاع وحی جبرییل بر خانم نازل میشد و مصحف فاطمه ع در نزد امام عصر عج هست.
در زیارت جامعه میخوانیم السلام علی الائمه الدعاه و الساده الولاه و الذاده الحماه و اهل الذکر و اولی الامر، و بقیه الله و خیرته ،،،،
اینها شئونات امامان هستند ، اینها واسطه فیض هستند …
«بَقِیَّهُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» در باره امام زمان (عج)
حدیث ، جناب سلمان در زمان خلیفه دوم امد پیش امیرالمومنین که فردی گفت شتران مرا اجنه ربوده اند …..
تا اینکه جناب سلمان ایشان را پیش امیرالمومنین اورد و این دعا را به ایشان گفتند
اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ عَلى عِلْمٍ عَلَى الْعالَمِینَ اللَّهُمَ فَذَلِّلْ لِی صُعُوبَتَهَا وَ حُزُونَتَهَا وَ اکْفِنِی شَرَّهَا فَإِنَّکَ الْکَافِی الْمُعَافِی وَ الْغَالِبُ الْقَاهِر
و دعای مجربی است
و شترها پیدا شدند وووو
جانشین پیامبر اعتباری نیست باید باقی مانده نبوت باشد .
جناب ابن عربی ، بقیه الله به چه معناست ؟
خداوند یک سری اموری را تحریم کرده که نکنید و برخی،امور را باقی گذاشته که انها که باقی گذاشته بقیه الله هستند بقیه الله خیرلکم ان کننم مومنین .
خداوند یک سری افراد را تحریم کرده
چگونه آیه «لا ینال عهدی الظالمین،
— وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ
اندک میل نکنید به کسانیکه ظالم هستند که اتش شما را فرا می گیرد.
ظالم برود کنار عادل می ماند
ان کسی که خدا باقی گذاشته بقیه الله ..است که امام عادل است
در همه چیز ، خوردتی و ازدواج ووووو بقیه الله داریم.
باقی چه کسی است
امیرالمومنین ع «العلماء باقون مابقی الدهر
علما باقی هستند ….
الحمدلله علی الولایه
به این نوشته امتیاز دهید