۱۴۰۰-۱۱-۱۸ فص فاطمیه فصل ۹ جلسه ۷۶
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸) کتاب فص فاطمیه) فصل ۹)
موضوع: بحث از آل عبا (قصیده، یاعلی)
* برکنی در ز قلعه خیبر /نه بزور غذای جسمانی*
شرح (خیبر قلعهای از یهود بود، و در این جنگ سپاه مسلمین به فرماندهی ابوبکر وعمر شکست خوردند تا اقا رسول الله فردا پرچم را به دست کسی میدهم که خدا او را دوست دارد و اوهم خدا را دوست دارد که کرار *بلا فرار * فرار نمیکند.
تنها کسی که هیچ وقت فرار نمیکرد امیرالمؤمنین ع بود. در تمام غزوات،
غزوه جنگی که خود رسول الله شرکت میکند، ودر سریه افرادی را میفرستاد.
: قالَ رسولُ اللّه ِ یا علی انت صاحِبُ لِوائی فی الآخِرَه کما أنّک صاحِبُ لِوائی فی الدُّنیا،
در روایات هم اهل سنت و هم شیعه داریم، که امیرالمؤمنین ع درب خیبر را از جا کند و تا ۴۰ عرش پرتاب کرد.
امیرالمؤمنین ع فرمود من در خبیر را که کندم اعضای من انرا حس نکرد به قوت جسمانی نکردم بلکه به قوت روحانی و نفس ملکوتی بود
*دست پاکت نکرد مس او را / دور اندازیش به آسانی *
شرح(اصلاً دست او آن را مس نکرد.
در روایت است که حضرت میگوید قوتی بود انرا تصرف کرد دست من مس نکرد)
تا چهل عرش قذف کرد او را/ همت و عزم نفس نورانی
شرح (تا چهل عرش (واحد طول است) درب خیبر را پرتاب کرد، با قوت روحانی.
کامل انست اماته واحیاء/ یاکه قذفی نمایداین سانی
شرح(انسان کامل آن است که قدرت بر احیا و اماته داشته باشد
در قران آمده، حضرت عیسی مرده زنده میکرد و همچنین حضرت ابراهیم در داستان پرندهها ….
در زمان امیرالمؤمنین ع
سلمان فارسی در یک روایت طولانی میگوید: زنی از انصار به نام ام فروه که از دوستداران حضرت علی علیه السلام بود، کشته شد. در هنگام کشته شدن آن زن، حضرت علی علیه السلام آنجا نبود؛ حضرت بعد از شنیدن خبر کشته شدن ام فروه به بالای قبر او رفته و سرش را به سوی آسمان بلند و عرض کرد: «اللهم یا محیی النفوس بعد الموت، و یا منشی العظام الدارسات بعد الفوت، احی لنا ام فروه و اجعلها عبره لمن عصاک؛ پروردگارا! ای کسی که جانها را بعد از مردن زنده میکنی و ای رویاننده استخوانهای پوسیده، ام فروه را برای ما زنده کن تا عبرتی برای کسانی باشد که نافرمانی تو را کردهاند.»
به یکباره صدایی از آسمان آمد که میگفت: ای امیرالمؤمنین! به آنجایی که دعا کردی برو.
حضرت علی علیه السلام به بالای قبر ام فروه رفت و فرمود: ای بنده خدا! به اذن الهی به پا خیز.
ام فروه از قبر با گریه بیرون آمد و گفت: ای امیرالمونین! خواستند که نور تو را خاموش کنند، ولی خداوند اراده کرد که نورت را درخشانتر کند و یاد و نامت را بالا برد؛ اگر چه کافران از آن کراهت داشتند.
پس امیرالمؤمنین علی علیه السلام آن زن را به شوهرش برگرداند و بعد از زنده شدن دو پسر به دنیا آورد و شش ماه بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام زنده بود.
اوخلیفه است همچومستخلف/بایدش بود آنچه زودانی
شرح(اقاجان تاکید دارد که خلیفه باید به صفات مستخلف عنه باشد، باید مثل کسی باشد که جانشین او باشد کسیکه در جایگاه نبوت است باید صفات نبوی را داشته باشد
خلافت الهیه.
یک موقع بحث از خلافت رسول الله است، که خلیفه رسول خدا چه کسی است، اهل سنت چهار خلیفه برای پیامبر قائل هستند، پس بقیه چه میشوند.! خلیفه الله، چون خلفای رسول الله نیستند جزو اصحاب رسول الله نیستند اینها به اعتقاد اهل سنت خلیفه الله میشوند.
بحث خلیفه رسول الله را میگذاریم کنار، بحث خلیفه الله در قران داریم،
آیه قران*،
* إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً..
واژه خلیفه رابررسی کنیم، خلیفه از “خلف ” گرفته شده، خلف یعنی، پشت سر است،
در بحث خلیفه وقتی تحقق پیدا میکند که طرف بگذارد برود بعد برای خودش جایگزین بگذارد
مثال آن در قران، وَقَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی..
حالا در اینجا بحث است که مگر خدا رفتنی است که خلیفه مشخص کند برای خودش که بگوییم خلیفه الله، خدا که هست جایگزین برای خدا چه معنا دارد!!
در بعضی از ادعیه آمده: ادعیه سفر، خدایا تو خلیفه من باش، من نیستم، مراقب انها باش،
انی جاعل فی الارض خلیفه.. یعنی چه؟ با این تفسیر معنی این آیه چه میشود!
قائلان این نظریه میگویند قبل از آدم، اجنه روی زمین بودند ویا نسناس بر روی زمین حکومت میکردند وبسیار گناه کردند بعد فرشتگان آنها را نابود کردند و خداوند آدم را جانشین نسناس و اجنه قرار داد.
در صدر اسلام این قضیه واضح بوده که اصلاً خلیفه به معنای خلیفه الله نبود
میگویند اول بار در تفسیر طبری، ایشان بحث خلیفه الله را مطرح میکند که آدم خلیفه خداست، قبل از آن خلیفه خدا معنا نمیشود، طبری گفت مراد خلیفه الله است ومفسران بعد از او پیروی کردند
بلکه در اصل، آدم جای اجنه آمد، و خلیفه و جایگزین آنها شد نه خلیفه الله
در جواب انها باید گفت، شما می گویید انی جاعل فی الارض خلیفه..، خدا باید برود که جانشین داشته باشد خدا هم هست و لذا خلیفه خدا معنا ندارد و بحث خلیفه الله اشتباه تفسیریست که روی داده است
آیه قران “شما را جانشین قرار دادیم بعد از قوم نوح.
پس خلیفه الله نداریم، خدا خلیفه بر نمیدارد،
جوابیه: در طول تاریخ خلافت بنی امیه و بنی العباس که تا حمله مغول بنی العباس خلافت میکردند و به ظاهر حکومت اسلامی بود و میگفتند ما خلیفه الله هستیم و در عین حال جنایتهایی مرتکب میشدند، اینها قائل به اینکه خلیفه معصوم باشند نبودند. که، خلیفه باید دارای عصمت باشد.
و با دیدن جنایات خلفای اموی و عباسی گفتند اصلاً بحث خلیفه الله نداریم
اصل داستان این است
جواب ما، خلیفه جایگزین است و رسول هم یعنی فرستاده.
کسیکه پیش شما حاضر است رسول نمیخواهد!
کسیکه حاضر نیست رسول میفرستد، حالا که خدا حاضر است، پس رسول الله هم نباید داشته باشیم
درحالیکه خداوند لیس کمثله شیء است در عین حاضر بودن خلیفه دارد و در عین حاضر بودن رسول میفرستد، این اشتباه برای این است که خدا را نشناختهاند که او لیس کمثله شیء است.
ثانیاً، می گویند قبل آدم اجنه و نسناس حکومت میکردند این از کجاست، باید از قران بیرون بیاورید مطلب را این که اجنه حکومت میکردند خرافات است.
ثالثاً، ای داود ما تو را خلیفه قرار دادیم.
داود هم خلیفه نسناس و اجنه شد؟، می گویند نه داود خلیفه طالوت بود
این را از تورات به قران وصل میکنند. درحالیکه اصلاً در قرآن بحث خلافت داوود ربطی به طالوت ندارد چون هر دو در یک زمان بودند
این چیست به داود و آدم میگوید ما تو را خلیفه قرار دادهایم،
وانگهی اگر جانشینی اجنه بود اینقدر دعوا نبود که فرشتگان میگفتند ما تو را تسبیح میکنیم و یا شیطان سجده بر آدم نکرد، این داستانها برای چی بود؟
انی جاعل فی الارض خلیفه.. من خلیفه تعیین میکنم…
خداوند به آدم اسماء خود را تعلیم کند و یا فرمود من می دانم چیزی که شما نمیدانید انی اعلم مالاتعلمون
اینهمه دعوا سر جانشینی اجنه؟؟؟
در آخر باید مراجعه کنیم در متون صدر اسلام، درمورد خلیفه الله این کلمه در کلمات رسول الله و امیرالمؤمنین ع و امام حسن و امام حسین ع، ایا خلیفه الله بکار رفته یا نرفته؟ اگر نبود امیرالمؤمنین ع نباید بکار میبرد در حالیکه امیرالمؤمنین ع در نهج البلاغه بکار برده من خلیفه الله هستم. و احادیث در بحث خلیفه الله داریم در حدیثی که فریقین نقل کردند از امیرمومنان …اولئک خلفا الله فی ارضه…
خلیفه الله کسی استکه به صفات مستخلف عنه است، نه هر اعرابی بگویید من خلیفه الله هستم
الحمدالله علی الولایه