۹۹-۱۰-۱۵ فص فاطمیه فصل ۵ جلسه ۴۲
بسم الله الرحمن الرحیم
درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع
دوشنبه ۹۹/۱۰/۱۵
موضوع: قصیده فی مدیحه الزهراء ع
ساز عشرت ساز و …
در محبت صدیقه طاهره شور و حالی داشته باشید.
بوتهٔ وحدت …
وحدت وجود از اسرار اهل بیت است و توحید عارفان است که درخشندگی آن در صدیقه طاهره است.
از تابش انوار صدیقه طاهره استفاده کن.
بضعهٔ احمد…..
روایت رسول الله فرمود: قاطمه پارهٔ تن من است اگر کسی او را بیازارد من را آزار داده.
اشاره به اتحاد نورانی صدیقه طاهره و اقا رسول الله دارد.
اولیاء الله آینه دار حق هستند، مؤمن آینه مؤمن است در آخر سوره حشر
الحشر
هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِک الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یشْرِکونَ
مؤمن آینه خداست پس نور خدا را تابش میدهد خانم فاطمه زهرا مانند ماه آن نور را منعکس میکند.
اذان اعلام توحید است. بیرق اعلام بصری است علامت مهر و محبت است.
بانوی عصمت…
بانوی که معدن عصمت است که آیه قران میفرماید
إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذهِبَ عَنکمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیطَهِّرَکم تَطهیرًا
عصمت همان طهارت مطلق است
در آیه تطهیر اهل بیت را معرفی میکند برای پاکی و عصمت انها.
هر کسی مخالف اهل بیت باشد خارج از دین است.
صحبت از جفت بودن شاه لا فتی است، اشاره دارد به
لا فتی الا علی _لاسیف الاذوالفقار
جوانمردی جز علی نیست میگوید بانوی عصمت یگانه جفت شاه لا فتی است.
زن معصومه نمیتواند تحت ولایت مرد غیر معصوم قرار بگیرد
نور الانوار است زهرا ….
نور الانوار در عالم طبیعت خورشید است و نیره اعظم است.
در عالم وجودی هم گاهی وقت به عقل اول اشاره دارد، گاهی وقت هم حق تعالی را می گویند.
اصل همه انوار خانم فاطمه زهراست
اقاجان میفرماید ایمان به صورت درخت متمثل میشود. هر کس در دلش ایمان دارد شاخهای از ایمان رسول الله است.
اگر دل تو روشن است بخاطر صدیقه طاهره است ظهور کرده در دل تو.
با توجه به حقیقت و باطن صدیقه طاهره خودتت را در سیر انوار الهی قرار بده.
خضر را به آب بقا از خاک …
حضرت خضر سلام الله علیه از خاک در این خانه آب بقا بدست آورد. حضرت خضر از باطن ولایت محمدیه استفاده میکند.
اینجا جناب حافظ زیبا فرمود:
از رهگذر خاک سر کوی شما بود
هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد
امام سجاد ع فرمودند: هیچ کس به رستگاری نرسید مگر بوسیله ما.
فیض از اینجا به دیگران میرسد واینجا باب الله است.
منیت و خود خواهی بت اعظم است که بجای خدا پرستش میشود.
تمام سیر و سلوک اینست که آن منیت را زیر پا بگذارید.
کسی برای خدا تواضع کند خداوند درجات او را بالا
میبرد.
مهر این خاتون که صد مریم کنیز ….
انسان حق ندارد اولیاء را باهم قیاس کند
ایا صدیقه طاهره افضل از حضرت مریم است؟
حدیث از رسول الله ص که فرمودند چهار تا زن کامله هستند، حضرت مریم، آسیه- خدیجه و خانم فاطمه زهرا س
در بعضی روایات دارد افضل انها فاطمه زهراست
از روی عاشقی حضرت مریم ع کنیز در این خانه است
حدیث نبوی بعد از مرگ صد عالم وجود دارد که راحترین آن قبر است ومرگ.
در این صد عالم محبت دخترم فاطمه زهرا به فریاد شما میر سد.
امام صادق ع فرمودند از بس این را گفتهام خجالت میکشم بگویم وقتی جان به گلوگاه رسید قدر محبت مادر ما فاطمه زهرا را می دانید.
صولجان از بندگی ….
رسیدن به مقامات الهی را میتوان با اطاعت و بندگی خانم فاطمه زهرا بدست آورد.
آسمان عز و رفعت آستان فاطمه است….
آستان اهل بیت آسمان عز و رفعت است.
اگر دنبال بالا رفتن مقامات معنوی …هستی در خانه اینها را بزن
رسول الله فرمود کسی که دری را زیاد بکوبد و لجاجت کند بلاخره باز میشود
ما سوی را ابرو ….
آبروی همه از در خانه اهل بیت است.
خیز و خاک درگهش بر دیده و رخسار زن
، یعنی جا پای جای انها بگذارید.
علامه طباطبایی رحمه الله
فرمودند خاک پای حسن زاده توتیای چشم طباطبایی ».
زاده ره سرمایهٔ…..
توشه بردارید که بهترین توشه تقوی است.
تقوی بدون محبت اهل بیت فایده ندارد.
نکته مهم (محبت اولیاء الله مایهٔ تقوی است)
رسول الله ص فرمود: ثابت قدمترین شما در صراط کسی است که بیشترین محبت را به اهل بیت من داشته باشد.
دوستانش را ستایش کن….
بحث تولی و تبری است دو تا از فروع دین است
روایت محبت به محبان اهل بیت و دوست داشتن دوستان انها.
در زیارت عاشورا م یخوانیم بمعرفتکم و معرفت اولیائکم….
باید معرفت به اولیاء خدا داشته باشیم و دشمنی با دشمنان انها و شناختن دشمنان انها
پایان شعر
*فصل ۵ **
انسان کامل اگر مرد باشد مظهر عقل کل و اگر زن باشد مظهر نفس کل
انسانی که در حد حیوانیت توقف کرده باشد، انسان حیوانی است چیزی برتر از حیوان ندارد.
اما در مسیر علم، اخلاق و عقاید و اعمال.. یک پایه بالاتر گذاشت از حیوان قیمت انسانی روی آن میاد.
قیمت هر انسان به نیکو کاری است.
اولین چیزی که خدا آفرید عقل کل بود
اثبات آن از کجاست؟
در جوهر و عرض مباحث فلسفی، مقولات عشر دهگانه است،
۹ تای آن عرض و یکی آن جوهر است.
یک مقوله جوهری به ۵ جوهر تقسیم میشود اول جسم، دوم ماده، سوم صورت، چهارم نفس، پنجم عقل
۹ تا عرض داریم کم کیف متی و….
عرض قائم به جوهر است.
از جواهر دو تا مجرد از ماده هستند، نفس، عقل
نفس بدون بدن نمیشود
و عقل مجردی است که تعلق به جسم ندارد.
سؤال
اولین چیزی که از حق تعالی صادرشد چه بود؟
اگر بگویی اعراض گوئیم اعراض قائم به جوهر هستند پس نمیتواند اول صادر باشند
اگر بگوئی جسم است گوئیم جسم خود از دو جوهر ماده و صورت ابجاد شده پس آنها مقدم بر جسم هستند
اگر بگوئی صورت است
گوئیم صورت نمیتواند اول صادر باشد چون قرین ماده است. صورت کمالی برای ماده است
اگر بگویی ماده است گوئیم نمیشود چون ماده به خودی خود تحقق ندارد و تحقق آن به صورت است.
حالا اول ما خلق الله، نفس است یا عقل؟
نفس تعلق به ماده دارد و اگر نداشته باشد عقل است.
پس اول صادره از خدا عقل است
بعد از عقل، نفس صلاحیت دارد،
بحث عقل کل و نفس کل
تمام عقول ما شعبهای از عقل کل هستند و تمام نفوس از نفس کل است.
اگر انسان به کمال لازمیت انسانیت برسد میشود مظهر عقل کل و زن باشد مظهر نفس کل، هر کدام یک شانیت دارند چون مرد مظهریت عقل و زن مظهریت نفس و باید نفس پیرو عقل باشد لذا زن پیرو مرد است
الحمدلله علی الولایه