۱۴۰۱-۱۱-۲۷ شرح اصول کافی
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ درس اصول کافی
موضوع: ((باب در اینکه ائمه ع نور خدای عزو حل باشند))
((روایت ۵))
صالح بن سهل همدانی گوید امام صادق علیه السلام راجع بقول خدای تعالی (آیه ۸۰ سوره نور که به آیه نور معروفست در تأویل آن چنین فرمود) (((خدا نور آسمانها و زمین است، حکایت نور او چون فانوسی است))) آن فانوس فاطمه علیهاالسلام است (((که در آن فانوس چراغی ست))) آن چراغ حسن است (((چراغ در آبگینه است))) آبگینه حسین است (((آبگینه مانند اختر درخشانی است))) آن اختر درخشان فاطمه است در میان زنان جهان (((از درخت پر برکتی برافروزد))) آن درخت حضرت ابراهیم (ع) است (((درخت زیتونی است نه خاوری و نه باختری))) نه یهودی و نه نصرانی (((که نزدیکست روغنش بر افروزد))) نزدیکست علم از آن بجوشد (((اگر چه آتشی باو نرسد، نوریست روی نوری))) از فاطمه امامی پس از امامی آید (((خدا هر که را خواهد بنور خود رهبری کند))) هر که را خدا خواهد بامامان رهبری کند (((و خدا برای مردم مثلها میزند))) همدانی گوید: عرض کردم: (تأویل این کلمات را بفرمائید) (((یا مانند تاریکیها))) فرمود: اولی و رفیقش باشند (((موجی او را فرا گرفت))) سومی است روی آن موجی بود، (((اینها ظلماتی است))) آن موج دومی است (((که برخی زبر برخی متراکمند))) معاویه لعنه الله و فتنههای بنیامیه است (((چون کسی دستش را بیرون کند نزدیک نیست که آن را ببیند))) حال مؤمن است در تاریکی فتنه بنی امیه (فجایع بنی امیه بر مؤمنین احاطه کند و آنها را سرگردن نماید) و کسی که خدا برای او نوری مقرر نفرموده))) یعنی امامی از اولاد فاطمه علیهما السلام ندارد (((هیچ نوری برای او نباشد))) روز قیامت امامی نداشته باشد، و در باره قول خدایتعالی (۱۲ سوره ۵۷) (((نور آنها از پیش رو و طرف راست میشتابد))) فرمود: روز قیامت ائمه مؤمنین از پیش رو و طرف راست مؤمنین میشتابند تا ایشان را بمنازل اهل بهشت وارد سازند
شرح روایت ((در این روایت تفسیر آیه نور است و یکی از آیاتی است که اسم دارد بعضی آیات مثل آیه الکرسی، آیه سخره، آیه ولایت، اسم دارند آنقدر مورد توجه هستند که برای آنها اسم گذاشته شده خود آیه نور در سوره نور است و خیلی نورانیت دارد.
النور : اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کمِشْکاهٍ فیها مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کأَنَّهَا کوْکبٌ دُرِّی یوقَدُ مِن شَجَرَهٍ مُّبَارَکهٍ زَیتُونَهٍ لَّا شَرْقِیهٍ وَلَا غَرْبِیهٍ یکادُ زَیتُهَا یضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَیٰ نُورٍ یهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یشَاءُ وَیضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ
خدا نور (وجودبخش) آسمانها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشهای که از تلألؤ آن گویی ستارهای است درخشان، و روشن از درخت مبارک زیتون که (با آنکه) شرقی و غربی نیست (شرق و غرب جهان بدان فروزان است) و بی آنکه آتشی زیت آن را برافروزد خود به خود (جهانی را) روشنی بخشد، پرتو آن نور (حقیقت) بر روی نور (معرفت) قرار گرفته است. و خدا هر که را خواهد به نور خود (و اشراقات وحی خویش) هدایت کند و (این) مثلها را خدا برای مردم (هوشمند) می زند (که به راه معرفتش هدایت یابند) و خدا به همه امور داناست!(۳۵)
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ…
خداوند نور آسمانها و زمین است منظور نور خورشید نیست نور خورشید هم از نور خداوند است در مورد «مثل نوره» صحبت میشود مثال نور خداوند چیست مثال نور خداوند چراغدان است،
امام صادق علیه السلام فرمودند: مشکات چراغدان خانم فاطمه زهرا س است.
شجره ابراهیمی هم مقام امامت است.
لَّا شَرْقِیهٍ وَلَا غَرْبِیهٍ..
شرق و غرب را به یهودی و نصرانی تعبیر کرده است. ربط شرق و غرب به یهودی و نصرانی!!!
در داستان حضرت مریم ع میخوانی
وَاذْکرْ فِی الْکتَابِ مَرْیمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکانًا شَرْقِیا
دوری گزید از قومش در مکانی شرقی اما در مورد حضرت موسی ع وَمَا کنْتَ بِجَانِبِ الْغَرْبِی
حضرت موسی ع غربی و حضرت عیسی ع شرقی هستند. البته این شرقی وغربی خیلی بحث مهمی دارد که به چه معناست
یکادُ زَیتُهَا، نه سلوکش نصرانی است و نه یهودی است.
روایت رسول اکرم ص فرمود: برادرم موسی از چشم راست نابینا بود و برادرم عیسی از چشم چپ نابینا بود و من از هر دو چشم بینا هستم. این به چه معناست؟ باید در سلوک انها دقت شود.
نور علی نور یهدی الله لنوره…
خداوند هدایت میکند بوسیله نور خود هرکس را که بخواهد و نور خدا ائمه هستند.
امام در اطراف عالم دست گیری دارد اما به شرق و غرب عالم علم دارد.
جناب مولانا
«شیر مردانند در عالم مدد ** آن زمان کافغان مظلومان رسد
بانگ مظلومان ز هر جا بشنوند ** آن طرف چون رحمت حق میدوند»
اینطور نیست که فکر کنید امام نشسته و محجوب است
هشام بن سالم از شیعیان امام صادق علیه السلام امام صادق علیه السلام از دنیا رفته بود من بودم با مؤمن الطاق حیران در مدینه راه میرفتیم در مدینه ماموران حکومتی خیلی سخت میگرفتند و با هم میگفتیم به کجا برویم که بدانیم امام بعدی چه کسی است در رواقهای مدینه نشسته بودیم و گریه میکردیم میگفتیم بسوی معتزله برویم بسوی خوارج برویم … پیر مردی و آمد و اشاره کرد که با من بیاید و من دنبال او راه افتادم به خانه موسی بن جعفر علیه السلام رسیدیم و خادم گفت نه بسوی معتزله و نه بسوی خوارج برو بلکه بیا اینجا، فهمیدم این نشانه است، رفتم خدمت امام و نشستم و گفتم آقا، امام صادق ع از دنیا رفته است و برادرتان ادعای امامت کرده است فرمود او نمیخواهد خدا پرستش شود (چون خداوند به وسیله حجتش پرستیده میشود کسی که حجت خدا را نشناسد مؤمن نیست)
سؤال کردم امام بعدی شما هستید جوابی ندادند فهمیدم سؤال را بد پرسیدم گفتم آیا شما امام دارید فرمود؟ خیر
گفتم امام بعدی چه کسی است گفت خدا بخواهد هدایت میکند
گفتند کتمان کن وگرنه ذبح میشوی
و از شیعیان اول عهد بگیر بعد به آنها امام را معرفی کن و… به مؤمن الطاق گفتم نجات پیدا کردیم.
النور: أَوْ کظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّی یغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بعضها فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ یدَهُ لَمْ یکدْ یرَاهَا وَمَن لَّمْ یجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ
یا به ظلمات دریای مواج عمیقی ماند که امواج آن (که شک و جهل و اعمال زشت است) بعضی بالای بعضی دیگر دریا را بپوشاند و ابر تیره نیز فراز آن برآید تا ظلمتها چنان متراکم فوق یکدیگر قرار گیرد که چون دست بیرون آرد آن را نتواند دید، و هر که را خدا نور (علم و معرفت و ایمان) نبخشید هرگز (جان) روشنی نخواهد یافت. (۴۰)
آیه ظلمت است، فرمود ظلمات اولی و دومی هستند همانطور که نور خدا مثل نوراست ظلمات تاویلش اولی و دومی است که میپوشاند آن دریا را موجی که سومی است، بعضی بالای بعض معاویه است و(فتنههایی که به پا کردند و بنی امیه با اسلام چه کردند «اللهم العن بنی امیه قاطبه» امام ظالم روی امام ظالم میآید ) دست خود را در ظلمت بیرون بیاورد نمیتواند ببیند.
قوهای داریم به نام قوه حس مشترک تمام ادراکات پنجگانه در حس مشترک میریزند در آن حس مشترک مثل حوضچهای که ۵ نهر بر آن میریزد و ادراکات ما همه با هم ارتباط دارند دیدن با شنیدن ارتباطات و و و..
دست مقام فعل و کار است.
. دست مؤمن در فتنه انها دیده نمیشود یعنی هرکار اصلاحی انجام دهد نتیجه نمیبیند
. و کسی را که خداوند نور برایش قرار نداده یعنی امامی برایش قرار نداده.
اول فرمود الله نور السماوات والارض خدا نور آسمانها و زمین است، شما هم نور دارید و نور شما خداست
و کسی را که خدا قرار ندهد برای او نور یعنی امام نور ندارد یعنی خدا ندارد.
وقتی که نور نباشد نمیتوانید حق را از باطل تشخیص بدهید.
روز قیامت امام ندارد در ظلمات قیامت سرگردان است.
نور مؤمن پیش روی انها و در سمت راست آنها میرود امامان مؤمنین هستند این نور تا آنها را وارد منازل بهشتی کنند.
روایت امیرالمؤمنین مؤمنین را به طرف خانههای بهشتی هدایت میکند و با همسران بهشتی تزویج میکند.
آن نور که نازل کردهایم امام است کسی که نور ندارد، برای او نور نیست یعنی برای او خدا نیست و کسی که امام ندارد خدا ندارد.
در آنجا که امام هشتم فرمودند به شرطها و شروطها باید ولایت امام را پذیرا باشید تا در حصن توحید وارد شوید.
((روایت ۶))
محمد بن فضیل گوید از حضرت ابوالحسن علیه السلام راجع بقول خدای تعالی (۸ سوره ۶۱) (((میخواهند نور خدا را با پف دهان خود خاموش کنند))) پرسیدم، فرمود: یعنی میخواهند ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را با پف دهانشان خاموش کنند، گفتم سپس خدای تعالی فرماید: (((و خدا کامل کننده نور خویش است))) فرمود یعنی و خدا کامل کننده امامت است و امامت همان نور است و همانست که خدای عزوجل فرماید (((بخدا و رسولش و نوریکه فرو فرستادهایم ایمان آورید))) مقصود از نور همان امام است.
شرح روایت(در مورد یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ قَالَ یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا
می خواهندبا دهان خود نور خدا را خاموش کنند
«چراغی را که ایزد بر فروزد؛
هر آنکس پف کند ریشش بسوزد
خواستند با دهانهای خود نور ولایت امیرالمؤمنین ع را خاموش کنند،
خداوند تمام کننده امامت است و امامت همان نور است.
نور که نازل کردیم امام است که ایمان بیاورید به امام وچه کارها که با ائمه اطهار نکردهاند.
امام موسی بن جعفر ع ۱۴ سال در زندان بود.
امام را در سیاه چال انداختن، امام حسین را در کربلا کشتند میخواهند نور امام را با کشتن آنها خاموش کنند ولی نمی شودنور خدا را خاموش کرد.
بقول ابن ابی الحدید معتزلی دشمنان امام علی ع از بغض علی فضایل او را مخفی کردند و دوستان علی از ترس فضایل علی را نمیگفتند اما با این حال شرق و غرب عالم را فضایل علی پر کرده است نور خداست نمیشود خاموش کرد.
الان هم دشمنی میکنند با علی علیه السلام اهل سنت در مورد حدیث غدیر و لفظ مولا را میگویند ما معنای آن را نمیفهمیم، هنوز امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا مظلوم هستند هنوز حقایق شهادت صدیقه طاهره را نمیشود گفت
الحمدلله علی الولایه