۱۴۰۲-۱۲-۱۰ اصول کافی
بسم الله الرحمن الرحیم
««الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»»
پنج شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۰، درس اصول کافی»
موضوع: باب امامان در قران دو قسمند امامیکه بخدا خواند و امامیکه بدوزخ کشاند.
بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّهَ فِی کِتَابِ اللَّهِ إِمَامَانِ إِمَامٌ یَدْعُوإِلَى اللَّهِ وَ إِمَامٌ یَدْعُو إِلَى النَّارِ
روایت (۱)
۱- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ غَالِبٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ قَالَ الْمُسْلِمُونَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ کُلِّهِمْ أَجْمَعِینَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا رَسُولُ اللَّهِ إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ لَکِنْ سَیَکُونُ مِنْ بَعْدِی أَئِمَّهٌ عَلَى النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَقُومُونَ فِی النَّاسِ فَیُکَذَّبُونَ وَ یَظْلِمُهُمْ أَئِمَّهُ الْکُفْرِ وَ الضَّلَالِ وَ أَشْیَاعُهُمْ فَمَنْ وَالَاهُمْ وَ اتَّبَعَهُمْ وَ صَدَّقَهُمْ فَهُوَ مِنِّی وَ مَعِی وَ سَیَلْقَانِی أَلَا وَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ کَذَّبَهُمْ فَلَیْسَ مِنِّی وَ لَا مَعِی وَ أَنَا مِنْهُ بَرِیءٌ
ترجمه:
۱- امام محمد باقر علیه السلام فرمود: چون آیه (۷۱ سوره ۱۷) (((روزیکه هر دسته از مردم را به امامشان خوانیم))) نازل شد، مسلمین عرض کردند: اى فرستاده خدا! مگر شما امام همه مردم نیستید؟ پیغمبر فرمود: من از جانب خدا بسوى همه مردم فرستاده شدهام ولى بعد از من امامانى از خاندانم بر مردم منصوب شوند، ایشان در میان مردم قیام کنند و مردم آنها را تکذیب کنند و امامان کفر و گمراهى و پیروانشان بر ایشان ستم کنند، هر که آنها را دوست دارد و از آنها پیروى کند و تصدیقشان نماید، از من است و با من است و مرا ملاقات خواهد کرد و آگاه باشید کسى که به ایشان ستم کند و تکذیبشان نماید، از من نیست و با من نیست و من از او بیزارم.
در هر زمان امامی هست و این آیه هم دلیل آن است«یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ…
خیلی از امامان ما را کشتند و زندانی کردند.
امام هدایت مظلوم است.
خیلیها هستند در آخرت روی رسول الله را نمیبینند.
کسانی که پیرو امامان باشند میتوانند رسول الله را ببینند.
بالاترین لذت در بهشت زیارت وجه رسول الله است.
دو امام داریم یکی از جانب خدا یکی که امام کفر و ضلالت است و خیلی فرق دارد که در اسلام زیر پرچم کدام یک از این دو امام باشید.
روایت (۲)
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ طَلْحَهَ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ إِنَّ الْأَئِمَّهَ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِمَامَانِ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَا بِأَمْرِ النَّاسِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَ اللَّهِ قَبْلَ أَمْرِهِمْ وَ حُکْمَ اللَّهِ قَبْلَ حُکْمِهِمْ قَالَ وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَمْرِ اللَّهِ وَ حُکْمَهُمْ قَبْلَ حُکْمِ اللَّهِ وَ یَأْخُذُونَ بِأَهْوَائِهِمْ خِلَافَ مَا فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ
ترجمه:
امام صادق علیه السلام فرمود: ائمه در کتاب خداى عزوجل دو دسته اند: ۱- خداى تبارک و تعالى فرماید (۷۴ سوره ۲۱) (((و آنها را امامانى قرار دادیم که به امر ما هدایت کنند))) نه به امر مردم، امر خدا را بر امر مردم مقدم دارند و حکم خدا را پیش از حکم مردم دانند. ۲- و باز فرموده است (۴۱ سوره ۲۸) (((آنها را امامانى قرار دادیم که بسوى دوزخ بخوانند))) ایشان امر مردم را بر امر خدا مقدم دارند و حکم مردم را پیش از حکم خدا دانند و بر خلاف آنچه در کتاب خداى عزوجل است، طبق هوس خویش رفتار کنند.
امامانی که از طرف رسول الله معرفی شدهاند ۱۲ امام هستند که از طرف خدا هم هستند.
امام امر خدا را بر امر خودش مقدم میداند.
اگر دین خدا پیاده شود زمین میشود بهشت.
اینها کسانی هستند که مشورت نمیکنند بلکه میگویند خدا چه گفت و رسول الله چه گفت رسول خدا بهتر میداند جامعه چطور میگردد.
امام امر خدا و حکم خدا را بر امر و حکم خود مقدم میدارد.
دو امام است یکی دعوت به آتش میکند که حکم خود را بر حکم خدا مقدم میداند و دنبال نفس خود میرود برخلاف آنچه در کتاب خدا هست.
حکومت الهی فقط به دست امام عصر عجل الله است چرا روایت داریم که وقتی امام عصر میآید شرق و غرب عالم او را لعنت میکند از بس سادات قبل از ایشان ظلم میکنند ولی وقتی میآید عدالت امام عصر را میبینند عاشق او میشوند.
دو امام وجود دارد یک امام که دعوت به خدا میکند، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود من از مال دنیا این اسب و… را دارم اگر غیر از این از شهر شما خارج شدم جزء خیانتکاران هستم.
باب (قران بسوی امام هدایت میکند)
((مقدمه))
اگر قرآن را درست بخوانی تو را به سوی انسان کامل دعوت میکند در نهج البلاغه و جاهای دیگر هست که قرآن امام را تأیید میکند و امام قرآن را تأیید میکند. امام ما را به سوی قرآن دعوت میکند و قرآن ما را به سوی امام. اینها مثل دو برادر هستند و همدیگر را تأیید میکنند برعکس اهل دنیا که خرابیها را میخواهند گردن یکدیگر بیندازند اینها نشانههای اهل دنیا است.
بَابُ أَنَّ الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلْإِمَامِ
روایت (۱)
۱- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِکُلٍّ جَعَلْنا مَوالِیَ مِمَّا تَرَکَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ الَّذِینَ عَقَدَتْ أَیْمانُکُمْ قَالَ إِنَّمَا عَنَى بِذَلِکَ الْأَئِمَّهَ ع بِهِمْ عَقَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَیْمَانَکُمْ
ترجمه:
حسن بن محبوب گوید: از حضرت رضا (علیه السلام) راجع به قول خداى عزوجل پرسیدم (آیه ۳۳- سوره ۴) (((همه را در ماترک پدران و مادران و خویشان و بستگان، موالی قرار داده ایم و کسانى را که با آنها دست (بیعت یا پیمان) داده اید،))) (بهره آنها را بدهید) حضرت فرمود: مقصود ائمه علیه السلام میباشند که خداى عزوجل پیمان شما را با ایشان بسته است.
بیعت کردن با امام یعنی چه؟! بیعت با امام بیعت با خداوند است.
آیه قران: سوره بقره آیه ۱۲۴
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۖ قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ
و هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من تو را به پیشوایی خلق برگزینم، ابراهیم عرض کرد: به فرزندان من چه؟ فرمود: عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.
عهد من به ظالمان نمیرسد پس امام عهدالله است. امام دست خدا است که آمده تو هم دست دراز میکنی که یک عهد هم از شماست.
آیه قران (أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکمْ…
به عهد من وفا کنید تا به عهد شما وفا کنم.
در آیه بالا عقدت ایمانکم… امامان هستند.
امام از ما ارث میبرد شیعهای که بمیرد وارث نداشته باشد ارث او به امام میرسد ما برای امام حق قرار میدهیم همانطور که امام به شیعیان کمک میکند.
روایت (۲)
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنْ مُوسَى بْنِ أُکَیْلٍ النُّمَیْرِیِّ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ سَیَابَهَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِهِ تَعَالَى إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ قَالَ یَهْدِی إِلَى الْإِمَامِ
ترجمه:
امام صادق علیه السلام راجع بقول خدایتعالى (۹ سوره ۱۷) (((همانا این قرآن بدانچه استوارتر است، راهنمائى کند))) فرمود: بسوى امام راهنمائى مىکند (مانند آیاتى که در ابواب گذشته و آینده بوجود امام علیه السلام تأویل شده است و نیز از نظر آیات مشکل و متشابه قرآن که وجود مفسر و شارح بصیرى را طلب مىکند و آن غیر از امام نتواند بود)
در آیه «اقوم» امام است.
امام در قله خوبیها ایستاده و قرآن دعوت میکند به سوی امام همانطور که امام ما را به سوی قرآن دعوت میکند.
وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ…(صادقین امام است)
فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ…(اهل ذکر امامان هستند)
هود
وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
ﻭ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻣﺮﺩم ﻣﺆﻣﻦ] ﺳﺘﻢ کردهاند، ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺗﻜﻴﻪ ﻣﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﺗﺶ [ﺩﻭﺯﺥ] ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﻭﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺳﭙﺲ ﻳﺎﺭﻱ نمیشوید. (١١٣)
قران فرمود:
﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ﴾ (النساء: ۵۹)
(ای کسانی که ایمان آوردهاید اطاعت کنید خدا را واطاعت کنید پیغمبر واولی الامر از خودتان را). الشعراء و فرمود:
وَلَا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ
ﻭ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﮔﺮﺍﻥ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﻜﻨﻴﺪ، (١۵١).
پس امام مسرف نیست. و مسرف نمیتواند امام باشد.
دو امام داریم یک امام دعوت به سوی آتش میکند و یک امام دعوت به سوی خدا میکند و هر دو در دامان اسلام هستند.
پایان حدیث
جلسات و احادیث نور هستند که قلب انسان را نورانی میکند
امام غائب یعنی چه؟!!! در زمان امام صادق علیه السلام که در مدینه زندگی میکردند هر کسی وارد مدینه میشدند سراغ خانه امام صادق علیه السلام را میگرفتند خانه امام صادق را نشان میدادند. تفاوت آن با امام زمان عج در این است که الان کسی آدرس خانه امام زمان را بلد نیست. امام حی و حاضر است. (شیعه نگاهش به امامش هست و خودسر قیام و حرکتی نمیکند.)
الحمدلله علی الولایه