۹۹-۳-۲۹ اصول کافی باب کلیات توحید
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع درس: باب کلیات توحید (پنج شنبه ۹۹/۳/۲۹)
روایت: شخصی به امام صادق ع گفت یکی از شیعیان شما اهل عبادت و زهد و تقوی است ولی یکی دیگر از انها اهل علم است و احادیث شما را در قلوب مؤمنین جا میدهد. کدام یک از اینها افضلاند؟ امام فرمود آنکه اهل علم است از هزار عابد برتر است.
فهم این احادیث صورت برزخی انسان را شکل میدهد.
بحث در حمد خدا بود افتتاح و اختتام به حمد است
آیه قران
وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ
حضرت با حمد شروع میکند
الحمدالله…
حمد از آن خداییست لباس کبریایی به تن کرده بدون داشتن جسد.
حدیث قدسی: الکبریا ردایی لباس آن جلوه و ظهور است.
کبریایی الهی چیست؟
اهل معرفت گفتهاند لباس کبریایی همان اشیاء هستند که ظهور بزرگی خداوندند
ردای جلال پوشیده بدون تمثل، بدون اینکه مثل پیدا کند.
تسلط بر عرش یافته بدون اینکه از او زائل بشود.
عرش آن ظهور سلطنت خداوندی است.
روایت: عرش الهی محیط بر کوچک و بزرگ عالم است.
برتری خداوند از خلایق به دور است و در عین نزدیکی متعالی است.
نه اینکه اشیاء را لمس کند یا اشیاء او را لمس کنند.
برای او حدی نیست که به منتهای حد او برسی. و این رمز توحید است.
اگر برای خدا حد قائل شوی شرک است.
برای خدا مثلی نیست (لیس کمثله شیء)
ذلیل شد هر کسی که جبر کرد غیر از او.
هرکسی غیر خدا جباری کرد ذلیل شد.
یکی از اسماء خدا جبار است.
جباریت خدا به چه معناست.
اقا امیرالمؤمنین ع فرمودند: اول العلم معرفت الجبار اول علم اینکه حضرت جبار را بشناسی.
تمام نظام عالم در تحت جبروت خداوند در حرکت است.
ایا ماه به اختیار خود دور خورشید میچرخد؟ خیر
جبر جبار است ذره ذره این عالم را حرکت میدهد.
جبر جبار است که اشیاء را سوق میدهد به طرف کمال.
تکامل فعل خداوند است و در تحت جبروت خداوند است.
هر موجودی یک سیر کمالی مخصوص را طی میکند.
انسان هم یک سیر کمالی دارد که انبیاء آن را بیان میکنند
و کوچک شد هرکس تکبر کرد غیر از خدا
هیچ کس ” من ” نیست غیر از خدا
هرکس گفت من، من هستم خود را نشاخته است.
خداوند می فزماید: إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی
بعضی از امور در ضدش نهاده شده.
اگر بزرگی میخواهی باید کوچکی و تواضع کنی.
روایت: انسانهای متکبر در روز قیامت مثل مورچه مشهور میشوند.
کسیکه برای خدا تواضع کند بالا میرود.
حدیث قدسی:
خداوند به حضرت “داوود” علیه السلام فرمود: «من شش چیز را در شش چیز قرار دادم و مردم در چیز دیگری جستجو می کنند.
۱. آسایش را در بهشت قرار دادم و مردم در دنیا جستجو می کنند.
۲. علم را در گرسنگی قرار دادم و مردم در سیری جستجو می کنند.
۳. عزت را در بیداری شب قرار دادم ولی مردم در دربار جستجو می کنند.
۴. بزرگی را در تواضع قرار دادم ولی مردم در تکبر جستجو می کنند.
۵. استجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم و مردم در سر و صدا جستجو می کنند.
۶. ثروت را در قناعت قرار دادم ولی مردم در انباشت جستجو می کنند.
ما برای عبودیت آفریده شدهایم عبودیت یعنی خواری و ذلت.
تمام اشیاء در مقابل عظمت خدا متواضع هستند.
همه تسلیم محض خداوند هستند.
همه منقاد سلطان عزت او هستند
هیچ کس تاب مقاومت در برابر سلطان الهی را ندارد
اگر میتوانی درزمان به عقب برگرد اگر میتوانی جلو رشد خود را بگیر اگر میتوانی جلو مرگ خود یا دیگری را بگیر وووو
انسان وقتی به وادی معرفت نفس میرسد از خود سؤال میکند ” من کیستم
به اشیاء که نگاه میکند باخود میگوید یعنی انها هم میدانند که نیستند.
“چو سلطان عزت علم برکشد /جهان سر به جیب عدم درکشد.”
ناتوان هستند از ادراکش گردش دیدگان
حدیث: حضرت فرمود:
نورخورشید یک هفتادم نور کرسی است
نور کرسی یک هفتادم نور عرش است
نور عرش یک هفتادم نور سطر است
نور سطر یک هفتادم نور حجاب است
حالا سر ظهر بدون واسطه به خورشید نمیشود نگاه کرد چطور میتوانی خدا را ببینی که الله نور السموات و الارض….
” وهم” در روایات ذهن است.
آنچه پیشت بغیر آن ره نیست/ غایت فکر توست، الله نیست
خداوند لم یلد و لم یولد است
خداوند ساخته ذهن ما نیست.
اول است برای او قبلی نیست. هر چیزی را ابتدا در نظر بگیرید چه در زمان و چه در مکان میشود پرسید قبل از آن چه بوده!
هر چه در نظر بگیری یک قبلی دارد خدا قبل ندارد چون حد ندارد
اول اشیاء است قبلی برای او در زمان و مکان و رتبه نیست.
الظاهر علی کلشی
ظاهر است بر هر چیز یعنی غالب است
واحد قهار یعنی
واحدی که چیره است بر همگان یکی است بر همه چیره است
الواحد قهار میشود احد
و مشاهده…
کسیکه شاهد است به جمیع امکان و مکان، بدون اینکه منتقل شود به انجا.
هیچ لامسهای نمیتواند او را لمس کند و هیچ حاسه ای نمیتواند اورا حس کند.
او در اسمان خداست و در زمین خداست درحدیث نبوی است که حتی در ملأ اعلی هم به دنبال خدا میگردند همانطور که شما دنبال خدا میگردید
خداوند از عقلها در حجاب است همانطور که از دیدگان در حجاب است.
محکم گردانید آنچه اراده کرد از خلقش از تمام موجودات که آفرید بدون اینکه مثال داشته باشد.
آیه قران:
أَفَلَا ینْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کیفَ خُلِقَتْ …
حدی در آفرینش خدا راه ندارد همه در دریای رحمت خدا غرقیم
از خداییم و در خداییم و بسوی خداییم
انا لله و انا الیه راجعون
کور باد چشمی که تورا نمیبیند
الحمدالله رب العالمین