۹۹-۳-۲۲ اصول کافی باب توحید
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: اصول کافی (باب کلیات توحید)
(پنج شنبه ۹۹/۳/۲۲)
امیرالمؤمنین ع: بعد از نماز عصر این خطبه را قرائت کردند.
الذی بطن….
باطنتر از تمام مخفییات است.
وظهر فی العقول…
ظاهر است در عقول…
چه تدبیری بکار رفته در ذره ذره اعضای ما
از بدن خودت بگیر تا هر حشرهای که در این عالم نگاه کنید و…
اقاجان میفرمود کجای این عالمست که عجب اندر عجب نباشد.
خدایی که انبیاء در مورد او مورد سؤال قرار گرفتند پس او را بحد تعریف نکردند
در قران آمده، فرعون به حضرت موسی ع گفت”وما رب العالمین! رب العالمین چی است! نگفت رب العالمین کیست.
فرعون میدانست خداوند ماهیت ندارد.
انبیا خدا را با حد وصف نکردهاند، بلکه با افعالش وصف کردهاند.
حضرت موسی ع فرمود رب السموات و الارض این جواب فرعون نبود.
هر چه فرعون پرسید حضرت موسی ع از ربوبیت خدا جواب داد. وصف خدا با فعلش است خدا منزه از ماهیت است …
تمام حرکات ما مال روح ماست و روح هم قابل درک و بیان نیست تا برسد بخداوند که قابل وصف نیست
امیرالمؤمنین ع” من وصفه فقد حده و من حده فقد عده و من عده ابطل ازله.
خلق نیست مگر ظهور خالق جز این بگویی میشود استقلال و شرک.
امیرالمؤمنین ع فرمود در بیابانی که محل گذر انسان نیست اگر دیواری دیده شود برداشت میشود روزی کسی آن را بنا کرده. حالا با دیدن این همه ایات نباید پی به وجود خدا وند برد؟
انبیا با ایات خدا دعوت میکنند بسوی خدا جوری که عقول متفکرین توانایی انکار آن را ندارند.
اسمانها و زمین فطرت خداست، شکوفا شده از خداست.
فاطر السموات و الارض….
گل از ساقه بیرون میزند عرب میگوید انفطار
این اسمان و زمین تجلی حق است.
فأینما تولوا فثم وجه اللّه.
هر لحظه به شکلی بت عیار بر آمد
فاطر السموات و الارض انت ولیی فی الدنیا و الاخره
کسیکه به اسم الفاطر برسد همه اشیاء را فقیر خدا میداند.
وَ ما فیهِنَّ وَ ما بَینَهُنَّ..
خلقت خدا لایه به لایه است یک دفعه خلق نشده
مثل بدن ما لایه درونی ما سلول و لایه درونی سلول مولکول وووو
وهو صانع لهن…
برگ درختان سبز درنظر هوشیار
هر ورقی دفتریست معرفت کردگار
قدرت خدا در شراشر نظام عالم جاری است
الذی خلق خلقه…
آنکه از صفات خلق بر کنار و چیزی مثل تو نیست.
مشرک فکر میکند خدا یک چیزی مثل خودش است ولی فقط بزرگتر است.
جن و انس را نیافریدم مگر برای بندگی
جناب ابن عربی: تو برای خودت آفریده نشدهای تو برای بندگی آفریده شدهای.
انسان موجودی است برای بندگی آفریده شده و اگر بندگی خدا را گم کند بندگی بت را میکند حالا این بت میشود بت شکم ونفس ووو
و قطع عذرهم بالححج
خداوند با حجتهای خودش هر عذری را برای غیر بندگی خدا قطع کرده
دو نوع حجت داریم اول حجت درونی که عقل انسان است و حجت بیرونی که انبیا است
امام صادق ع: امام خود را در میان خلق معرفی نکنید چون راه عذر بر انها بسته میشود
کسانیکه حجتهای خدا را ندیدهاند جزو مستضعفین هستند و امید نجات هست برایشان.
آیه قران: ما عذاب نمیکنیم مگر قبل از عذاب رسول میفرستیم.
امام باقر ع: من از کسیکه گمراه شد تعجب نمیکنم که چگونه گمراه شد بلکه از کسیکه هدایت یافته متعجب هستم چطور در مسیر الی الله هدایت شده.
الحمدالله رب العالمین..
ابتدای قران بسم الله …. الحمدالله رب العالمین که ابتدای قران ابتدای خلقت است.
وله الحمد..
افتتاح کرد حمد را به نفس خویش، ختم کرد امر دنیا و آخرت را به حمد خویش..
سوره زمر آیه ۴۶
قُلِ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ عَالِمَ الْغَیبِ وَالشَّهَادَهِ أَنْتَ تَحْکمُ بَینَ عِبَادِک فِی مَا کانُوا فِیهِ یخْتَلِفُونَ
قضاوت میکند خدا بین مردم در قیامت …. ودر اخرش قضی بینهم بالحق وقیل الحمدالله رب العالمین
افتتاح حمد به نفسش..
بحثی درمورد حقیقت حمد
حمد یعنی چه! حمد یعن ثنا و سپاس.
حقیقت حمد چیست! کمالات شخص محمود را به زبان جاری میکنیم میشود حمد
خداوند خودش را حمد میکند کلام خدا فعل خداست.
وقتی خدا حمد میکند کمالات خود را تجلی و ظهور میدهد. آنها در عالم
تمام موجودات ظهور حمد خداوند هستند.
کل شیء حمد خداست
هر موجودی که دم بدم ظهور میکند به تجدد امثال حمد خداست.
تو هر لحظهای که هستی حمد خدا هستی به این مرتبه رسیدی نفس کشیدن و خوابیدن و کلاً هر کار تو میشود عبادت و حمد خدا
الحمدالله …افتتاح وجود به نفس خویش است
همه قران در سوره حمد جمع است
به نزد آنکه جانش در تجلی است
همه عالم کتاب حق تعالی است.
خداوند دم به دم قران تلاوت میکند و تلاوت حق میشود این عالم.
اما این حمد ما حمد الحمد است
خدا فقط خودش را حمد میکند و ما حمد خدا را حمد میکنیم.
بزرگترین تجلی حمد در رسول خدا حضرت محمد مصطفی ص است
احمد و محمود و محمد ووو همه از حمد مشتق شدهاند.
عوالم وجود با حمد خدا بوجود میآیند.
و ختم امر الدنیا و محل الاخره بالحمدلنفسه..
در قیامت فرمود: مهر زده است امر
دنیا و آخرت را به حمد بر نفس خویش.
ودر آخر قضاوت در قیامت میگوید وقیل الحمدالله رب العالمین..
چه وسعتی دارد الحمدالله رب العالمین از ابتدای عالم تا انتهای قیامت
امام باقر ع: مرکبش گم شده بود فرمودند اگر پیدایش کنم آنچنان که شایسته خداوند است او را حمد میکنم
و وقتی مرکب پیدا شد حضرت بر آن سوار شده فرمود الحمدلله رب العالمین
چه عظمتی دارد الحمدالله رب العالمین
الحمدالله رب العالمین