۱۴۰۰-۳-۲۰ اصول کافی بداء
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۰/۳/۲۰(اصول کافی)
موضوع ” باب البداء
بداء در لغت به معنی پیدایش است .
روایت” از امام پنجم یا ششم ، خداوند با چیزی مانند بداء پرستش نشده است ، اعتقاد به بداء بالاترین درجه عبودیت است،
روایت” امام صادق ع، فرمود خداوند با چیزی مانند بداء بزرگ شمرده نشده است،
بداء به ظاهر یعنی اینکه خداوند یا پیامبر یا امام چیزی بفرماید که در اینده اینگونه میشود اما آن گونه نشود، اینجا میگویند بداء حاصل شده است،
یعنی چه بداء حاصل شده؟ یعنی خداوند از تصمیمش برگشته؟ یا اینکه پیامبر یا امام علمش ناقص بوده؟
ایه قران
وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً
۳۰ شب وعده کردیم با باموسی وآن را ۱۰ شب تمام کردیم.
این ۱۰ شب در وعده نبوده و سامری گوساله را در ان ۱۰ روز درست کرد و گفت این خدای موسی است.
اینجا میگویند بداء حاصل شده
چون موسی ع به قومش گفت من سی شب وعده دارم اما تبدیل شد به چهل شب
و داستان حضرت یونس و بر گشتن عذاب ….در اینجا بداء حاصل شده.
در روایات بشارت ظهور در خیلی احادیث داریم گفته شده چنین اتفاقاتی می افتد اما فرمودند ممکن است یک موقع بداء حاصل شود، و آن اتفاقات نیفتد ولی در مورد حضرت ظهور مهدی ع گفته شده از حتمیات است.
خداوند که علمش عوض نمیشود
آیا علم امام ناقص است ! و چه اتفاقی می افتد که چیزی امام میگوید و نمیشود !
ابو حمزه ثمالی در زمان امیرالمومنین ع بوده تا زمان امام صادق را درک کرده و ایشان میگوید به امام باقر ع که اقاجان امیرالمومنین بسیار این مطلب را می گفت که تا سال ۷۰ بلا است و بعد از بلا ، رخاء و گشایش است
می گوید سال ۷۰ گذشت هیچ تغییری ندیدم
امام باقر ع می فرماید خداوند این امر را در سال ۷۰ مقرر کرده بود وقتی اباعبدالله به شهادت رسید خداوند غضب کرد بر اهل زمین و آن را تاخیر انداخت.
روایت ” حضرت عیسی روح الله از یک جایی عبور میکرد عروسی بود و فرمودند این عروسی فردا به عزا تبدیل میشود و فردا آنچنان نشد وقتی سوال کردند که پس چرا چنان نشد نشان داد زیر تشک عروس،و داماد ماری بوده مرده و ان بلا با صدقه دادن رفع شده بود (این را بداء می گویند )
آیا حضرت عیسی ع این را نمی دانست که آنگونه فرمود؟
حدیث ۲)
روایت است از امام صادق ع ” درمورد
ایه قران
الرعد
یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَیُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْکِتَابِ
ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﺤﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﻭ “ﺍمّ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ “ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ(٣٩) فرمود محو میکند چیزی را که ثبت است و ثبت میکند چیزی را که نیست
شرح لوح محو و اثبات اینجاست و لوح محفوظ عالم غیب است .
محو میشود اموری که هستند و ثابت میشود انچه نیستند.
حدیث۳)
محمد بن مسلم ، روایت کرده از امام صادق ع ، خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به سه خصلت
اول ، اعتراف به بندگی خدا
دوم” دل کندن از بتها، برای خدا شریک قائل نشوید.
سوم” خدا هر چه را بخواهد پیش می اندازد و هرچه را بخواهد تاخیر می اندازد.
بداء در اینجا تقدیم و تاخیر امریست که اصلش ثابت است
حدیث ۴)
از امام باقر ع” قَضى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى
ایه قران
الأنعام
هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن طِینٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ
ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔِﻠﻲ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻤﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﺪﺗﻲ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﺍﺟﻞ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ ، ﺑﺎﺯ ﺷﻤﺎ [] ﺷﻚ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ .(٢)
مدت در نزد خداست
سوره نوح،
نوح
یَغْفِرْ لَکُم مِّن ذُنُوبِکُمْ وَیُؤَخِّرْکُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا یُؤَخَّرُ لَوْ کُنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻣﻌﻴﻦ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﻫﺪ . ﺍﮔﺮ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ [ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ] ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺟﻞ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ، ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ .(۴)
اجل مسمی تاخیر ندارد اما اجل معلق ممکن است تاخیر بیفتد
صله رحم کنید عمرتان زیاد میشود تا کجا زیاد میکند تا اجل مسمی
اجل معلق را صدقه و استغفار به تاخیر می اندازد
اقا فرمودند دو اجل هستند یک اجل حتمی است ویک اجل مشروط است
این تاخیر و تقدیم قسمتی از بداء است
الحمدلله علی الولایه