ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۳-۴-۲۱ شرح خطبه متقین جلسه ۶

بسم الله الرحمن الرحیم

« الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»

«««« محرم ۱۴۰۳»»»»

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ع

پنجشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۱، شب ششم محرم(لبیک یاحسین ع)

موضوع: خطبه۱۹۳ همام (متقین)

قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَهٌ وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَهٌ وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِیفَهٌ وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِیفَهٌ وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَهٌ

دل‌هاى پرهیزکاران اندوهگین، و مردم از آزارشان در أمان، تن‌هایشان لاغر، و درخواست‌هایشان اندک، و نفسشان عفیف و دامنشان پاک است

چرا قلوب آنها محزون هست؟!

این حزن به خاطر دنیا نیست به خاطر مقامات معنوی و دوری از مقام قرب الهی است.

مردم از شر آنها در امان هستند به کسی بدی نمی‌کنند.

بدی را بدی کردن سگساری است

خوبی را خوبی کردن خرخاری است

بدی را خوبی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است.

بدن هایشان به خاطر عبادت و روزه نحیف شده است.

و حاجات آنها خفیف است و نفوسشان پاکدامن است، پاکدامنی خصیصه متقیان است.

روایت: شیعه ما در شهرش معروف است به این که از همه بیشتر ورع دارد و پاکدامن است.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود هرگاه چشمت به زنی افتاد و از او خوشت آمد برو سراغ همسر خودت.

علامه حسن‌زاده آملی فرمودند اهل بطن اهل باطن نمی‌شود.

انسانی که از نامحرم چشم بپوشد خیلی چیزها به او داده می‌شود.

یک موقع با روی گرداندن از یک گناه درهای معنویت و کشف و شهود باز می‌شود به روی انسان.

روایت: زنا برکت را از چند چیز می‌برد.

۱- از علم

۲- از عمر

۳- از مال

ایه قران (…. وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَ)

و اگر تو حیله این زنان را از من دفع نفرمایی به آنها میل کرده و از جاهلان می شوم.

از جاهلان می‌شوم یعنی علم الهی از جانم می‌رود.

جناب سقراط فرمود زن نامحرم به مانند آتشی که می‌سوزاند پس از آن دوری کن تا در آن نیفتی.

صَبَرُوا أَیَّاماً قَصِیرَهً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَهً طَوِیلَهً تِجَارَهٌ مُرْبِحَهٌ یَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ أَرَادَتْهُمُ اَلدُّنْیَا فَلَمْ یُرِیدُوهَا وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا

در روزگار کوتاه دنیا صبر کرده تا آسایش جاودانه قیامت را به دست آورند، تجارتى پر سود که پروردگارشان فراهم فرموده، دنیا مى‌خواست آنها را بفریبد امّا عزم دنیا نکردند، مى خواست آنها را اسیر خود گرداند که با فدا کردن جان، خود را آزاد ساختند.

متقیان ایام کوتاهی را در دنیا صبر می‌کنند و گناه نمی‌کنند اما آن طرف آسایشی طویل در انتظار آنهاست.

این  تجارتی که می‌کنند بسیار پرسود است زیرا آنچه در دنیا به نظر ما کوچک است در ملکوت عالم بسیار عظیم است.

حضرت مسیح علیه السلام فرمود: دانه خردل بسیار کوچک است اما وقتی کاشته می‌شود درختی بزرگ می‌شود که پرندگان روی آن لانه می‌سازند.

اعمال صالح در دنیا کوچک اند اما در ملکوت اجر عظیم دارند زیرا حقیقت آنها عظمت دارد.

ای کسی که در برابر اندک بسیار می‌دهی.

ایه قران می فرماید افرادی که از دنیا میروند می گویند:

(حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ )

(تا آنگاه که مرگ یکى از ایشان فرا رسد مى‏ گوید پروردگارا مرا بازگردانید)

(لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ)

(شاید من در آنچه وانهاده‏ ام کار نیکى انجام دهم نه چنین است این سخنى است که او گوینده آن است و پشاپیش آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته خواهند شد)

وقتی اینها ملکوت اعمال را می‌بینند که مثلا بابت یک صلوات چه چیزهایی می‌دهند درخواست برگشت می‌کنند.

رسول خدا به ابن مسعود فرمود زبان خود را از ذکر لا اله الا الله آرام مگذار.

حدیث:

امام باقر ع از قول رسول الله ص فرمودند:

منبع : ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۱

مَنْ قَالَ ; سُبْحَانَ اَللَّهِ; غَرَسَ اَللَّهُ لَهُ بِهَا شَجَرَهً فِی اَلْجَنَّهِ وَ مَنْ قَالَ ;اَلْحَمْدُ لِلَّهِ; غَرَسَ اَللَّهُ لَهُ بِهَا شَجَرَهً فِی اَلْجَنَّهِ وَ مَنْ قَالَ ; لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ; غَرَسَ اَللَّهُ لَهُ بِهَا شَجَرَهً فِی اَلْجَنَّهِ وَ مَنْ قَالَ ;اَللَّهُ أَکْبَرُ; غَرَسَ اَللَّهُ لَهُ بِهَا شَجَرَهً فِی اَلْجَنَّهِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ قُرَیْشٍ یَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّ شَجَرَنَا فِی اَلْجَنَّهِ لَکَثِیرٌ قَالَ نَعَمْ وَ لَکِنْ إِیَّاکُمْ أَنْ تُرْسِلُوا عَلَیْهَا نِیرَاناً فَتُحْرِقُوهَا وَ ذَلِکَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اَللّهَ وَ أَطِیعُوا اَلرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ .

امام باقر علیه السلام فرمود که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر که«سبحان الله»گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که«الحمد لله» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که«لا اله الا الله»گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که«الله اکبر»گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند. مردی از قبیله قریش عرض کرد: ای پیامبر خدا، بنا بر فرموده شما درختان ما در بهشت بسیار است. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آری، ولی پرهیز دارید از اینکه آتشی بفرستید و درختان را بسوزانید و این از آن رو باشد که خداوند گرامی و بزرگ می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا فرمان پذیرید و از پیامبر او نیز فرمان برید و کرده های خویش را تباه نسازید»

مثلاً وقتی که غیبت می‌کنید اتش میشود وآن باغستان‌ها را می‌سوزاند.

قرآن: ( مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ)

(هر کس کار نیکو کند او را ده برابر آن خواهد بود و هر کس کار زشت کند به قدر کار زشتش مجازات شود و بر آنها اصلا ستم نخواهد شد)

امام سجاد علیه السلام فرمود: ( وای به حال کسی که یکان او از دهگانش بیشتر شود)

منظور از یکان و دهگان چیست؟

طبق آیه ای که خواندیم: کسی که گناه انجام دهد مثل آن را می‌بیند در صورتی که در مورد حسنه  ده مقابل می‌دهند پس یکان میشود گناهان و دهگان میشود اعمال صالح.

وای بحال کسی که خطاهایش از ثواب ها بیشتر شود.

ارادتهم الدنیا فلم یریدوها…

دنیا آنها را اراده کرد و بسویشان رفت ولی آنها اراده دنیا نکردند.

منظور از دنیا، دنیای حرام و نامشروع است وگرنه از راه حلال پول درآوردن که ایرادی ندارد.

دنیای حرام گاهی به بصورت زن یا پول یا پست و مقام و… سراغ انسان می آید.

دنیا می‌آید طرف متقین ولی آنها به سمت دنیا نمی‌روند.

نکته: آنگاه که گناه آمد طرف تو ببین آیا رضایت امام زمانت را با این گناه عوض می‌کنی یا نه؟ همیشه هنگام گناه کردن رضایت امام زمان را در نظر بگیر تا گناه نکنی.

تمام سرخ و زرد دنیا به یک لبخند رضایت امام زمان نمی‌ارزد.

دنیا با همه جلوه‌اش بصورت زیباترین دختر رفت سراغ امیرالمومنین ولی ایشان نپذیرفت. دنیا برای هرکسی متفاوت است، دنیای پادشاهان حکومت است، ضرب المثل است الملک عقیم، سلطنت نازا است و یک بار نصیب هرکس میشود پس محکم آن را بچسب و در این راه دست از هیچ کاری برندار؛ چه جنگ و خونریزی باشد  چه اولاد کشی و قتل عام و اعدام و…

حب دنیا باعث انجام هر گناهی می‌شود.

حدیث: حب دنیا رأس و سرِ همه ی گناهان است.

اسرتهم ففدوا انفسهم منها…

دنیا آنها را اسیر کرد و نفس خود را فدا دادند.

در جنگ‌ها کسی که اسیر می‌شود برای آزاد شدنش آن طرف مقابل باید فدا بدهد مثلاً پول بدهد یا در برابر او کسی را آزاد کند و…

این را فدا می گویند.

نفس خود را به دنیا فدا دادند یعنی چه؟!

یعنی به خاطر اینکه از اسارت دنیا بیرون بیایند از خواسته‌های نفسانی خود گذشتند، از مقام و پست و شهوت و همه چیز گذشتند.

تا اینجا بحث در مورد دنیا بود و بعد حضرت از اینجا به بعد شروع به گفتن درمورد اعمال متقیان می‌کند:

أَمَّا اَللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِأَجْزَاءِ اَلْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ…

پرهیزکاران در شب بر پا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکّر و اندیشه مى‌خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروى درد خود را مى‌یابند…

شب برای نماز و تلاوت پاره ای از قرآن می‌ایستند.

کتاب خدا را چگونه تلاوت می کنند؟ یرتلونها ترتیلا

بهترین کیفیت قرآن خواندن بصورت ایستاده تلاوت کردن است.

موقع خواندن قرآن باید مودب باشید.

متقیان در موقع خواندن قرآن قدم‌های خود را صاف می‌کنند و شمرده و با دقت قرآن را می‌خوانند.

وقتی آیه‌ای از قرآن را می‌خوانی ترجمه آن را بخوان که قرآن به تو چه می فرماید.

وقتی که رسول خدا قرآن را تلاوت می فرمودند بر سر هر آیه مکث می‌کردند.

قرآن را که اینطور بخوانی میشوی  یحزنون به انفسهم.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید وقتی قرآن را  می‌خوانید آن را زنده تلاوت کنید.

چطور زنده تلاوت کنیم؟

وقتی که به آیات عذاب می‌رسید بگویید خدایا ما را از اینان قرار مده و پناه به تو می‌بریم از عذابت.

وقتی به آیات بهشت می‌رسید بگویید خدایا ما را از این‌ها قرار بده.

وقتی قرآن را تلاوت می‌کنند خود را با آن محزون می کنند و یستثیرون یعنی قرآن را زیر و رو می کنند تا دوای دردشان را از آن دریابند چون دوای هر دردی در قرآن است.

فَإِذَا مَرُّوا بِآیَهٍ فِیهَا تَشْوِیقٌ رَکَنُوا إِلَیْهَا طَمَعاً وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَیْهَا شَوْقاً…

وقتى به آیه‌اى برسند که تشویقى در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روى آورند، و با جان پر شوق در آن خیره شوند…

وقتی به آیه‌ای می‌رسند که تشویق در آن است میل به آن می‌کنند و می‌گویند خدایا ما را از آنها قرار بده.

روایت: در قیامت خداوند بعضی از مقامات را به بعضی از افراد می‌دهد که در دنیا فقط و فقط در دلشان آرزوی آن را کرده بودند.

قرآن: وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ

و خود خداوند فرمود بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را.

متقیان با تلاوت آیات بهشت به طمع می‌افتند برای رسیدن به درجات بهشتی.

و ️مطلع میشود نفوس آنها از شوق به آن مقام.

یعنی انگار آن مقام و آن آیه جلوی چشم آنها قرار می‌گیرد.

متقیان اینگونه قرآن تلاوت می‌کنند.

روایت: شخصی آمد محضر سیدالشهداء امام حسین ع، و درمورد آیه اول سوره مریم سوال کرد((کهیعص…)) که این حروف مقطعه چیست؟!!! حضرت فرمود اگر برایت تفسیر کنم روی آب راه می‌روی.

متقیان شب‌ها کارشان این است که محو می‌شوند در قرآن.

 

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.