۹۹-۳-۸ اصول کافی حدیث ۳۵۰
بسم الله الرحمن الرحیم
درس اصول کافی (حدیث ۳۵۰)(شب جمعه ۹۹/۳/۸)
((خطبه امیرالمؤمنین ع))
اقا امیرالمؤمنین بعد از نماز عصر این خطبه را خوانده است که همه از زیبایی کلام حضرت متعجب شدن.
در بلاغت و فصاحت در عالم اسلام برای امیرالمؤمنین ع همتایی نیست
قال ابو اسحاق…
ایا فکر کردهاید به خلقت عجیب موجودات
در گیاهان سبحان الله
در حیوانات الله اکبر
در حشرات لا اله الا الله
خداوند هر روزی در کاری است، دم بدم فیض میرسد، لبس بعد لبس.
الذی لم یلد…..
خدایی که نمیزاید تا باشد کسی شریک او.
اگر تولید مثل در خدا وجود داشت در عزت شریک خدا میشد همانطور که فرزند در عزت شریک پدر است.
اگر خدا تولید مثل میکرد باید وارث داشته باشد که ارث او را ببرد.
ارث با هلاکت قرین است و کسیکه ارث میگذارد هلاک میشود.
لم یلد و لم یولد خداوند از صفات حیوانات تنزیه میشود چون زائیدن و زائیده شدن از لوازم حیوانیست.
اوهام بر او واقع نمیشود و اوهام او را در بر نمیگیرد. تا برای او اندازه بزنند شبحی مانند او.
یکی از کارهای ذهن تصویر سازی است.
اوهام منظور اذهان است در روایات.
هیچ ذهنی درک نمیکند او را تا تصویر سازی کند برای خداوند
و لم تدرک الابصار…
و درک نمیکند او را چشمها تا بعد از انتقال آن حائله ای باشد.
اگر چیزی پشت سر خودمان باشد یا خیلی نزدیک و یا دور باشد قابل دیدن نیست. و این شرایط دیدن در حریم الهی راه ندارد
شیعیان می گویند خداوند در دنیا و اخرت قابل دیدن نیست بخلاف اشاعره که قائل به رویت هستند
البته علم شهودی و لقاء الله یک چیز دیگر است.
الذی لیس ….
همان که برای اولیت او نهایتی نیست (هوالاول و آخر و ظاهر و باطن)
آخر و اول برای موجودات است.
نکته اساس بحث توحید: در توحید حقیقی و قرانی و توحیدی که امامان معصوم ارائه دادهاند اینکه خداوند حد ندارد و محدود به حد نمیشود و فهم این نکته انسان را به معرفت توحیدی نزدیک میکند.
(من وصفه فقد حده، و من حده فقد عده، ومن عده فقد ابطل ازله)
الذی لم…..
انکسی که سبقت نگرفته از او وقت و مقدم نیست بر او زمان.
ایا برای خدا زمان میشود در نظر گرفته شود؟
خدا خالق زمان و ورای زمان است.
در مورد زمان نمیشود گفت کی بوجود آمده
فلاسفه قائل به قدمت زمان هستند.
زمان حدوث زمانی ندارد اما حدوث ذاتی دارد و هیچ وقت و زمانی بر خدا سبقت ندارد.
خود زمان حدوث زمانی ندارد و تقدم خدا بر زمان تقدم ذاتی است.
مثال (دست و کلید و قفل …
که دست اول چرخید بعد کلید و بعد قفل …این تقدم رتبهای است. چون همه اینها در یک زمان چرخیدند
چرا حضرت فرمود زمان بر خدا تقدم ندارد و نفرمود خدا سبقت دارد بر وقت!
خداوند دستخوش زیاده و نقصان نمیشود
با گذشت زمان عمر خدا زیاد نمیشود و خدا خلق میکند موجودات را از او چیزی کم نمیشود.
چرا برای خدا نقصان و زیاده معنا ندارد! چون در آن موقع خداوند متغیر میشود و. کل متغیر حادث است.
ولا یوصف…
خداوند وصف نمیشود به کجا و چرا …
اگر بگویم خدا کجاست او را محدود به حد کردهایم.
چرا؟ خدا چرا برنمیدارد نکته ظریفی دارد!
ما چراهای خود را از کجا میگیریم! این چراها از قانون است.
یک سری قوانین است نوشته و یا نانوشته حالا این قوانین از کجا گرفته شدهاند؟
مثل اینکه آب در عالم طبیعت آتش را خاموش میکند. آب سربالا نمیرود….
قوانین از عالم خارج دریافت میشود.
ما طبیعت را مورد باز خواست قرا نمیدهیم. چون اصل است.
خداوند خالق هستی است و تحت چرا در نمی اید.
اصلاً خداوند چراها را طرح ریزی کرده اگر خدا نباشد چرایی نخواهد بود پس چرا بر خداوند واقع نمیشود
ولا مکان …
خداوند به مکان وصف نمیشود مکان محل کون است.
ان کسی که باطن است و پوشیده است از مخفیترین امور اگاه است.
وظهر فی العقول….
ظاهر است در عقول، خداوند ظاهر است در عقول، خدا خیلی واضح است.
اقاجان در صد کلمه میفرماید: انکس که منکر وجود خداست منکر وجود خودش است.
وجود مساوق حق است.
حیات چطور بوجود می اید، به قدری پیچیده است که بعضی از منکران خدا گفتهاند کفر ما به لرزه در آمده وقتی این همه نظم را در وجود عالم میبینیم.
این عالم را با این همه دقت چه کسی درست کرده…!!!
کبوتر در هوا و ماهی در دل آب و… چطور حرکت میکنند!
سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله،
ان شاالله خداوند سبحان دیدگان ما را به ایات خدا باز کند و حضور در نزد خدا …
الحمدالله علی الولایه