۱۴۰۲-۱۲-۲۴ تفسیر سوره هود جلسه ۲
بسم الله الرحمن الرحیم
««الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»
پنج شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۴، تفسیر سوره هود
موضوع: تفسیر ایات ۵۰ تا ۵۶ سوره هود
روایت: رسول الله ص: فرمودند ««سوره هـــــــود مرا پیر کرد»»
آیه ۵۰)
وَإِلَىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُفْتَرُونَ
ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺷﺎﻥ ﻫﻮﺩ ﺭﺍ [ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ] ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﺷﻤﺎ [ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻜﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ دادهاید] ﺟﺰ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﺩﺭﻭﻍ ﭘﺮﺩﺍﺯ ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ. (۵۰)
همیشه رسولان هر امت، از خود آن امت برگزیده میشدند. هیچ وقت از جای دیگر نمیرفتند بگویند ما رسول هستیم.
یَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى الَّذِی فَطَرَنِی أَفَلَا تَعْقِلُونَ
ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﺍﺯ ﺷﻤﺎ [ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ] ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ نمیخواهم، ﭘﺎﺩﺍﺷﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ; ﺁﻳﺎ نمیاندیشید؟(۵۱)
از این آیه برمیآید که اینها بت پرست هستند.
توحید مثل نخ تسبیح برای دانههای تسبیح است وقتی نخ تسبیح وسط باشد هرچه این طرف و آن طرف کنی هیچ اتفاقی برای آن نمیافتد. انسان موحد کارهایش روی برنامه است. برای موحد یک نخ نامرئی همه کارهایش را به هم وصل میکند.
جامعهای که توحیدی شود، بهترین جامعه است و خیریت در توحید است.
«کلام حضرت یوسف ع»
یَا صَاحِبَیِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
ای دو رفیق زندان من، آیا خدایان متفرق (بیحقیقت مانند بتان و فراعنه و غیره) بهترند یا خدای یکتای قاهر و غالب؟
تکثر بهتر است یا وحدت!!!!
همه انبیا اول میگویند ان اعبدو الله
این بتها، دروغهایی هستند که شما نسبت میدهید و کسی در این عالم کارهای نیست جز خدا.
نکته (وقتی اجری از شما نمیخواهم پس این همه تلاش و زحمت برای خود شما است)
وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلَىٰ قُوَّتِکُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ
ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ، [ﺗﺎ] ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﺑﺮ ﻧﻴﺮﻭﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ، ﻭ ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﺭﻭﻱ [ﺍﺯ ﺣﻖ] ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ. (۵۲)
استغفار و طلب مغفرت بابت گناهانی است که مرتکب شدهاید.
توبه یعنی برگشت{دو نوع توبه داریم، ۱-توبه عبد ۲-توبه خدا توبه خدا به انسان} خدا هم به انسان توبه میکند. یکی از اسماء خداوند تواب است خدا روی میآورد به انسان.
گفته شده از غیر خدا دوری کنید. به خدا بگویید الله و استقامت کنید. تمام دعوت انبیا برای یکتاپرستی است.
مدرارا یعنی پیوسته با برکت و زیاد
چرا فرمود آسمان را میفرستد؟!!! درعربی سماء به معنای برتر است، آنچه بالای سر ما است لذا خود ابر میشود سماء. یعنی باران آسمان را میفرستد.
نکته: کلماتی که در قرآن کنار هم مینشینند قرابتی دارند، مدرارا با یزدکم قرابت دارد.
مدرارا یعنی بارش زیاد.
یزدکم هم معنای زیاد دارد. با هم ارتباط معنایی دارند.
معلوم میشود اینها خیلی قوی بودند و قوت داشتند و تمدن پیشرفته هم داشتند.
در سوره نوح آیه ۱۲
وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا
ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ باغها ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ، (۱۲)
آنجا حضرت نوح به قوم خود میگوید استغفار کنید و یمددکم باموال و بنین، امداد میکند با اموال و پسران.
قوت بر قوت شما میافزاید یعنی مال و فرزندان زیاد میشوند بعضی گفتند قوهای بر قوهای یعنی بر قوت جسمانی شما قوت ایمانی هم افزوده میشود.
نکته خیلی دقیق و مهم: دعای انسان در نظام هستی اثر دارد. استغفار و توبه و بعد خداوند باران با برکت برای شما میفرستد
ایا دعای ما در این عالم اثر دارد؟؟!! اثرات دارد. یکی از آن اثرات، نزول باران است.
روایت: شخصی آمد پیش امام حسن علیه السلام بچه میخواست امام حسن فرمود استغفار کنید و آن شخص فرمود زمانی میشد روزی ۷۰۰ بار استغفار میکردم بچهدار شدم. این روایت در قرآن هست. فرمود:
استغفار کنید یمددکم به اموال و بنی…
کسی هم میخواهد پولدار بشود استغفار کند.
میگویند حرف ما یک چیز است. اینکه بعضی از خدایان ما بلا سرت آوردند و تو مجنون شدی. به خاطر نفرین خدایان ما بوده است. یک موقع در بحثها ۱۰ دلیل را آوردیم و قبول نمیکند میگویند حالا شما یک دلیل بیاورید!!!!
به حضرت هود میگفتند بینه بیاور. آن وقت خودشان ادعا میکردند که خدایان ما به تو آسیب زدهاند.
قالانی اشهدالله و اشهدوا انی..
حضرت هود میفرماید: من خود را شاهد میگیرم و شما هم شاهد باشید من بیزارم از آنچه شما شرک میورزید این جوابی است در جواب حرف آنها ادامه در آیه بعد
مِن دُونِهِ فَکِیدُونِی جَمِیعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ
[ﺁﺭﻱ، ﺍﺯ ﻫﺮ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ] ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﻭ [ﺑﻴﺰﺍﺭم] ﭘﺲ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﻦ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺑﺰﻧﻴﺪ، ﺳﭙﺲ ﻣﻬﻠﺘﻢ ﻧﺪﻫﻴﺪ. (۵۵)
کید، بمعنای حیله و نقشه کشیدن برای نابودی و کوبیدن است. حضرت هود مقابل قوم عاد است که هر کدام قوی هیکل هستند. میفرماید: خدا را شاهد میگیرم و شما را هم شاهد میگیریم یعنی باطن عالم و ظاهر عالم که هیچ کاری نمیتوانید بکنید به جنگ دعوت میکند، فکیدونی جمیعاً..
اینجا میفرماید از کشته شدن نمیترسم ولی داستان چیز دیگر است
ادامه در آیه بعد
إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّی وَرَبِّکُم مَّا مِن دَابَّهٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻦ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﺮﺩم; ﻫﻴﭻ جنبندهای ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﻣﻬﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ [ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺩ] ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻣﺴﻠﻤﺎً ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﺮ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﺍﺳﺖ. (۵۶)
توکل یعنی وکیل گرفتن برای انجام دادن کاری. در جایی وکیل میگیرد این را میگویند توکل.توکلت علی الله یعنی خدا را وکیل خود گرفتهام، یعنی کارهایم را خدا انجام میدهد.
توکل قبل از آن ایمان میخواهد.
حضرت هود علیه السلام با توکل جلوی این قوم ایستاده است انسان متوکل از چیزی نمیترسد.
جناب ابن عربی میفرماید توکل مقاماتی دارد.
اول مقام توکل انسان چند چیز به او دست میدهد.
۱-روی آب رفتن
۲- اکل از کون: مثلا دست ببرد در صندوق و هرچه میخواهد بیرون بیاورد.
حدیث قدسی: فرزند آدم به من تهمت میزند وقتی به قضای من راضی نمیشود و برای من صبر نمیکند.
وقتی انسان خدا را وکیل میگیرد میگوید آنچه خیر من است پیش میآید.
«چو دریای رحمت تلاطم کند. گنه صاحب خویش را گم کند»
روایت: وقتی در روز قیامت رحمت خدا نشر پیدا میکند، شیطان هم به رحمت الهی طمع میکند.
حدیث: ای بنده من به حق خودم قسم تو را دوست دارم و به حقی که به تو دارم تو مرا دوست بدار.
در مناجات اهل معرفت با خداوند فرمودند میخواهی چیزی از باطن تو بر خلق فاش کنم که مردم تورا سنگسار کنند . او هم گفت میخواهی از رحمت تو چیزی بگویم کسی تو را سجده نکند.
آنقدر رحمت خدا وسیع است که اگر گفته شود کسی او را سجده نمیکند.
خداوند اسمع السامعین است گوش کنندهترین گوش کنندگان است هرچه بگویی میگوید چشم
ادامه دارد….
الحمدلله علی الولایه