۱۴۰۲-۵-۲ شرح زیارت جامعه کبیره جلسه ۷
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله حسین
دوشنبه ۱۴۰۲/۵/۲ (شب هفتم محرم)
«موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره»
دراین زیارت مقامات و فضائل ائمه از جمله طهارت و عصمت ایشان مطرح شده است.
یا وَلِیَّ اللّهِ إنّ بَیْنى وَ بَیْنَ اللّهِ عز و جل ذُنُوبا لا یَأْتى عَلَیْها إلّا رِضاکُمْ، فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَکُمْ عَلى سِرِّهِ
رضایت ما اهل بیت رضایت خداست، همانطور که خشم ما خشم خداست.
همانطور که رسول خدا در مورد حضرت فاطمه زهرا س فرمود:
«فاطمه بضعه منّی فمن أغضبها أغضبنى؛ فاطمه پاره تن من است، هر کس او را به خشم آورد مرا به خشم آورده است».
در روایتی دیگر فرمود: رضایت فاطمه رضایت خداست.
چون اهل بیت انسانهای کامل و حجت خدا و نماینده او در روی زمین هستند،. توحیــد با ولایت تمام میشود.
موحد با یکی بودن خدا تمام نمیشود، خدا در سایه حجتش پذیرفته میشود.
نکته: در زندگی باید دنبال رضایت امام زمان خود باشیم. هر وقت هر کاری خواستی بکنی ببین این کار شایسته لشکر امام حسین ع هست یا خیر!!!
«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ؛ مرا ذکر کنید تا من شما را ذکر کنم،»
امام مظهر اسماء الله است، امام را یاد کن تا شما را یاد کند، امام را راضی کن تا شما را راضی کند.
بحق کسی شما را امین سر خود قرار داده.
امام حامل اسرار الهی است.
اسم اعظم سری است که باید خود انسان به آن برسد و چنین نیست که قابل گفتن به کس دیگر باشد.
شخصی از اباعبدالله حسین علیه السلام در مورد کهیعص، (حروف مقطعه در سوره مریم) سؤال کرد.
حضرت فرمود اگر برایت تفسیر آن را بگویم روی آب میتوانی راه بروی.
یک سرّی از ماورای عالم طبیعت است که اگر به آن برسی، بر عالم طبیعت غلبه میکنی.
شرح استرعاکم امر خلقه
شما را رهبر خلق قرار داد. یک معنای رهبر، خلافت ظاهری است که از امیر المؤمنین غصب کردند اما یک معنای رهبر، ولایت باطنی امام است که امر خلایق به واسطه امام نازل میشود.
امام بر باطن عالم حکومت میکند که ولایت تکوینی است. به اذن امام نظام عالم میچرخد به اذن امام باران میآید و به اذن امام روزی داده میشود…
سید بن طاووس روایت کرده است وقتی اجنه در کربلا برای کمک امام آمدند، امام بدانها اجازه نداد. آنها گفتند ما دشمنان شما را نابود میکنیم. حضرت فرمود: من قدرتم بر این امر، بیشتر از قدرت شماست.
شرح وَ قَرَنَ طَاعَتَکُمْ بِطَاعَتِهِ
و اطاعت شما را به طاعت خود مقرون ساخت.
در کجا خداوند طاعتش را با طاعت امام قرین کرده است؟
أطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ
اولی الامر چه کسانی هستند؟ روایات ما می گویند اولی الامر فقط امام معصوم است ولاغیر. اولی الامر باید معصوم باشد تا خلاف حرف خدا نزند. اگر از امام اطاعت کنی از خدا اطاعت کردهای.
شرح «لَمَّا اسْتَوْهَبْتُمْ ذُنُوبِی وَ کُنْتُمْ شُفَعَائِی»
شما را به حق خدا قسم میدهم، خدایی که اینقدر به شما لطف کرده و مقامات داده است. – اینها را برای معرفت میگویم که تا این اندازه شما را میشناسم- بحق مقاماتتان، از گناهان ما بگذرید و شما شفیع ما باشید.
در اینجا میفرماید دنبال رضایت و شفاعت امام باشید.
روایت: حضرت فرموند ما را از شفاعت کردن خسته نکنید یعنی اینکه شما خطا میکنید ما هم باید شفاعت کنیم.
اعمال ما به امام عرضه میشود.
فردی به امام رضا علیه السلام گفت: برای ما دعا کنید. فرمود: فکر میکنید برای شما دعا نمیکنیم؟ هفتهای دوبار پرونده اعمال شما به دست ما میرسد اگر خطا کرده باشید. برای شما دعا میکنیم.
دقت کنید عرضه اعمال، برای همه انسانها نیست. برخی اصلاً چیزی در پرونده ندارند که قابل عرضه باشد. عرضه شامل حال کسانی است که پروندهشان عمل دارد منتهی خوب و بد با هم است.
شرح: «فَإنّی لَکُم مطیع مَنْ أَطَاعَکُمْ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»
هرچه شما امر کنید، اطاعت میکنیم چون شما از جانب خدا هستید و کسی که از شما اطاعت کند خدا را اطاعت کرده و کسی که با شما مخالفت کند، خدا را مخالفت کرده است.
«عقل از روز ازل این نکته را باور نکرد — حق زهرا بردن و دین پیامبر داشتن»
نمیشود کسی دین پیامبر داشته باشد و حق حضرت زهرا را غصب کند.
نماز و روزه مقبول، یک شرط و شروطی دارد و آن اطاعت از امام است.
حدیث خیلی عجیب
حدیث قدسی: نبی اکرم فرمود خداوند سبحان فرمود به بهشت میبرم آن کسی که علی را اطاعت کند، گرچه مخالفت من کند و به جهنم میبرم آنکه مخالفت علی کند، گرچه اطاعت من کند.
چون اطاعت خدا یعنی اطاعت امام.
حدیث عجیبتر:
در کتاب فضائل ابن شاذان از قول پیامبر اکرم فرموده است که خداوند سبحان فرمود: اگر تمام انبیای مرسل و ملائک مقرب بر بغض علی اجتماع کننند، من همه را به آتش جهنم خواهم سوزاند.
الحمدلله علی الولایه