۹۸-۹-۱۴ اثبات امامت از قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
(پنج شنبه ۹۸/۹/۱۴)
عنوان: بحث امامت و اثبات آن از قران
امام رضا ع تقیه نمیکرد و در میان امامان اهل بیت وجه خاصی داشت. و از امام رضا به بعد، به امام جواد، امام هادی،….. ابن الرضا ع اطلاق میکردند.
امام صادق ع روی کفن اسماعیل نوشت اسماعیل یشهد ان لااله الا الله! علت این امر چه بود
اسماعیلیه که به امامت اسماعیل فرزند امام صادق ع معتقدند قائل به امام حاضر و ظاهر هستند. و الان چهل وشش امام دارند
توحید، لااله الا الله در سایه حجت خدا پذیرفته میشود.
امام رضا ع در ذیل حدیث سلسله الذهب فرماید
کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی
به شرط و شروطها و من شرط آن هستم چون خدا بدون حجتش پرستش نمیشود.
شیطان خدا را پرستش میکرد ولی چون ولایت حضرت آدم را نپذیرفت خداوند گفت کان من الکافرین …شیطان از کافران است
در بحث کلامی کسی که حجت خدا را نپذیرد کافر است.
برای همین امر امام صادق ع روی کفن اسماعیل نوشت یشهد ان لااله الا الله یعنی اسماعیل از خط امامت وولایت منحرف نشده است
یکی از خصوصیات امام این است که هر چه از امام سؤال کنی جواب میدهد، نمیشود بگوید نمیدانم در هر زمینهای، هر رشتهای که باشد …
القمر: فَقَالُوا أَبَشَرًا مِّنَّا وَاحِدًا نَّتَّبِعُهُ إِنَّا إِذًا لَّفِی ضَلَالٍ وَسُعُرٍ
پس گفتند: آیا ما بشری از جنس خود را که [تک و] تنهاست پیروی کنیم؟! در این صورت در گمراهی و دیوانگی خواهیم بود. (۲۴)
فضلیت انسان به علم است
هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا یتَذَکرُ أُولُو الْأَلْبَابِ
بگو: آیا کسانی که معرفت دارند و کسانی که بیبهره از معرفتاند، یکسانند؟ فقط خردمندان متذکر میشوند.
بحث امامت در کجای قران آمده؟.
گوئیم، نماز جزو اسلام است اما نماز صبح که ۲ رکعت است در کجای قران آمده؟ هیچ جای قران نیامده فقط در قران فرموده واقم الصلاه، نماز را به پا دارید، و پیامبر اکرم برای ما تشریع میکند میگوید همانطور که من نماز میخوانم شما هم بخوانید
قران دستور میدهد و پیامبر تشریح و تبیین میکند
مسئله امامت بصورت کلی در قران آمده ولی شخص او را باید پیامبرص معرفی کند
آیه قران
الإسراء
یوْمَ نَدْعُو کلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتَابَهُ بِیمِینِهِ فَأُولَٰئِک یقْرَءُونَ کتَابَهُمْ وَلَا یظْلَمُونَ فَتِیلًا
[یاد کن] روزی را که هر گروهی از مردم را با پیشوایشان میخوانیم، پس کسانی که نامه اعمالشان را به دست راستشان دهند، پس آنان نامه خود را [با شادی و خوشحالی] میخوانند و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ستم قرار نمیگیرند. (۷۱)
تمام مردم امام دارند و در هر زمانی امام باید باشد
تا اینجا اثبات شد هر زمانی امام باید باشد
امام یعنی پیشوا
امام دو جور داریم
امامانی که دعوت میکند به سوی آتش
آیه قران: وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یدْعُونَ إِلَی النَّارِ ۖ وَیوْمَ الْقِیامَهِ لَا ینْصَرُونَ
و آنان را [به کیفر طغیانشان] پیشوایانی که دعوت به آتش میکنند قرار دادیم، و روز قیامت یاری نمیشوند،
امامانی که هدایت میکند بسوی امر ما
الأنبیاء
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یهْدُونَ بِأَمْرِنَا
و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت میکردند،
وجعلنا …ما قرار دادیم، امام جعل الهی میخواهد.
انی جاعلک (من تو را امام قرار دادم، امام جعل الهی میخواهد.
امامانی که دعوت به آتش جهنم میکنند امامانی هستند که مردم خود تعیین کردهاند و معرفی کردهاند.
کدام امام از جانب خداست
مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِی مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ…»
پیامبر اکرم، امام را مشخص کرد
روز قیامت همه را با امام میخواند
تبعیت از امام، امامی که با دیگران فرق داشته باشد.
وقتی خداوند حضرت ابراهیم را امام قرار داد
البقره
وَإِذِ ابْتَلَیٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُک لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیتِی قَالَ لَا ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ
و [یاد کنید] هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری [دشوار و سخت] آزمایش کرد، پس او همه را به طور کامل به انجام رسانید، پروردگارش [به خاطر شایستگی ولیاقت او] فرمود: من تو را برای همه مردم پیشوا و امام قرار دادم. ابراهیم گفت: و از دودمانم [نیز پیشوایانی برگزین]. [پروردگار] فرمود: پیمان من [که امامت و پیشوایی است] به ستمکاران نمیرسد. (۱۲۴)
خداوند فرمود عهد من به ظالمان نمیرسد
امام نباید ظالم باشد.
ظلم سه جور است (ظلم انسان به خودش، ظلم انسان به شخص دیگر، ظلم انسان به خدا)
ظلم بخداوند همان شرک است «إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظیمٌ»؛ شرک، ظلم بزرگی است.
امامت عهد خداوند است. چون فرمود لاینال عهدی الظالمین
البقره
وأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکمْ
وفا کنید به عهد من تا من هم به پیمان شما [که توقع ثواب وپاداش در برابر عبادت وایمان است] وفا کنم. (۴۰)
عهد من ولایت و امامت است، تا به بهشتی که به آن وعده کردهام وفا کنم
بیعت با امام، بیعت با خداست
الفتح
إِنَّ الَّذِینَ یبَایعُونَک إِنَّمَا یبَایعُونَ
به یقین کسانی که با تو بیعت میکنند، جز این نیست که با خدا بیعت میکنند
بیعت با غیر امام بیعت با خدایی است که خود ساختهاند
در روایات ما از اولی و دومی تعبیر به گوساله و سامری این امت شده است چون از طرف خودشان گفتند این خلیفه پیامبر است وهیچ نصی در این زمینه از پیامبراکرم ص ندارند
امیرالمؤمنین ع: در زمان غیبت امام عصر عج هر کسی ثابت قدم بماند در امامت حضرت مهدی عج، در بهشت هم رتبه من خواهد بود
الحمدالله علی الولایه