ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۵-۲۰ فص فاطمیه جلسه ۳۱

بسم الله الرحمن الرحیم

(دوشنبه ۹۹/۵/۲۰)

موضوع: در شرح فص عصمتیه ‘

بحث اسماء و تناکحات اسمائی

اسماء در قابل که نفس رحمانیست به اراده الهی تجلی می‌کنند.
در تناکحات اسمائی یک جا فرشته یک جا ملک یک جا فلک..

موحد به توحید صمدی:
موحد به توحید صمدی و قرانی به توحید حقیقی قائل است. به مغز توحید اشنا شده
توحید صمدی یعنی: یک پارچه نظام عالم حق است صمد است: الذی لاجوف له’ پر است، انقدر پر است برای غیر حق جائی نیست یعنی اصلاً غیر حق نیست.

تمام مظاهر وجود حی هستند. شاکله وجود از این فردیت سه گانه ظهور می‌کند. پس تمام صفات وجود در آن ساری و جاریست، اصلاً شاکله وجود اینطور است.
فردیت سه گانه نخستین، اراده الهی، اسماء و نفس رحمانی و… بقیه هم همین قضیه در انها ساری جاریست.
خود حروف باهم تناکح می‌کنند کلمه بوجود میاد مثل ق و ل نکاح می‌کند قل می‌شود. لذا به حروف می گویند امهات. حروف مادر کلمه‌ها هستند.
اگر انسان به امر نکاح در عالم نگاه کند متوجه می‌شود که چقدر نکاح مقدس است.
شاکله وجود در نظام عالم بر این است. پس دوری از ازدواج باعث تقرب به خداوند نمی‌شود
این مطالب زیر بنا برای رسیدن به عمل به آن است.
داستان ازدواج نکردن جناب ابن عربی …
می‌گوید من از ازدواج دوری می‌کردم تا اینکه. در کشفی مقام ازدواج برای من باز شد و به سر آن رسیدم.. و مطالبی از این امر را در فص محمدی ص آورده است

اینجا می‌خوانیم شاکله نظام وجود بر اساس ازدواج است در هر امری ما امت وسط هستیم از افراط و تفریط دوری می‌کنیم.
سبوح و قدوس ربنا و رب الملائکه و الروح
در قران چقدر از این سه گانه ها هست.

بسم الله الرحمن الرحیم
اولین کلمه قران سه حرفی است بسم
ودر خود بسم الله الرحمن الرحیم سه اسم بکار رفته -الله – الرحمن – الرحیم.
آخرین کلمه قران هم سه حرف است ناس.
سبوح قدوس، ربنا و رب الملائکه والروح، نیز سه گانه است پرودکارا ما و پرودگار ملائکه و پروردگار روح، سِرّ آن این است نظام بر این است شاکله نظام عالم بر سه استوار است. ودر ادعیه سه بار رب رب رب

الطارق
یخْرُجُ مِن بَینِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ
[آبی که] از صلب مرد و از میان استخوان‌های سینه زن بیرون می‌آید. (۷)
اقاجان می‌فرماید صلب هم پشت مرد و هم پشت زن و ترائب هم استخوان سینه زن و هم مرد است.
ازبین چرک و خون شیری گوارا است برای نوشیدن شما بیرون می‌آوریم تعبیر شده که نطفه از صلب و ترائب بیرون میاید خروج نطفه به مثال خروج شیر تعبیر شده هیچکدام کار انسان نیست کار خانه عجیبی است که خداوند سبحان درست کرده، ما هیچ کاره‌ایم همه انسانها بی کاره‌اند و بیچاره

اقاجان: الهی ماهمه هیچکاره ایم و تنها تو کاره‌ای
انسان در نظام خلقت خودش دقت کند خدا را همه جا می‌بیند.
این اشعار دفتر دل را روی دلت بنویس
دُر یتیم یعنی دری که بالاتر از آن نیست، یک نطفه آب می‌شود یک انسان (سبحان الله) این ظهور بسم الله الرحمن الرحیم است. باز تثلیث در بسم الله الرحمن الرحیم دیده می‌شود.
جناب سید حیدر املی: در بسم الله ….. سه الف مختفی داریم یکی در بسم که باسم است نوشته می‌شود بسم
الف وسط الله و یکی الف الرحمن نوشته نشده سه تا الف تثلیث است این سه مرتبه توحید ذات و افعال و صفات است.
بسم الله….. ظهور می‌کند یک قطره آب می‌شود یک انسان با این فهم و درایت.
از آب پست انسانی فرشته‌ای آفریده شد که از دیدن آن لذت می‌برید
روایت: به هر چیز که نگاه کنی برای شما عبرت است.
اقاجان: رمه، رمه، این حیوانات آدمی پیکر یک لحظه از خود نمی‌پرسند من کیستم.
یخْرُجُ مِن بَینِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ انسان از چه چیز آفریده شده (ابتدای رشد انسان نباتی مثل گیاهان است.
تحت تدبیر خداوند تبدیل به انسانی میشود بی مثل و مانند که در ذات و صفات و افعال می‌شود عین حق تعالی (المومن مرآت المومن)
در صورت و ظاهر انسان …
سر انگشت انسانها هیچ کدام مثل هم نیست یعنی اینکه خداوند می‌فرماید تو برای من یک دانه‌ای.
ذره ذره این عالم برای خدا یک دانه هستند.

خداوند در آفرینش انسانها فرموده است
المؤمنون
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَک اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ.
این عظمت خودتت را اول ببین تا پی به عظمت خدا ببری
شیطان انسان را می‌خواهد خوار کند

ص
قَالَ أَنَا خَیرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ
گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفریدی و او را از گل ساختی. (۷۶)
انسان باید بفهمد ودریافت کند که چرا خداوند با این دقت مرا آفریده.
تعالوا را شنو از حق تعالی
تعالوا بالا بیا در قران دقت کنی از خداوند تعالوا را می‌شنوی.
تو را ز کنگره عرش می‌زنند سفیر
چون تو لیاقت بالا رفتن را داشتی این تعالوا برای تو صادر شده
جناب مولانا: تو از امت پاک رسولی، پیامبر اگر رفت معراج تو هم می‌توانی بروی،
تمام آفرینش تو برای اطاعت از حق است تا تعالی پیدا کنی، قل تعالوا …
باغ رنگی بهار آمده به چشم من خوار است چرا؟ علت دارد
ابر رحمت می‌کند باران می اید، ابر بهاری رعد و برق میزند مثل زن حامله جیغ میزند برای زایمان، مادر دور بچه می‌چرخد ولی ابر بارید می‌گذارد و می‌رود.
این عالم هیچ چیزش پایدار نیست، حافظا چون غم و شادی جهان در گذر است بهتر آنست که من خاطر خود خوش دارم
زینت این عالم مال خودش نیست بلکه عاریه است

الکهف
إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَهً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
مسلماً ما آنچه را [از درخت، نبات، حیوان، دریا و دیگر آثار] روی زمین است، زینت زمین قرار دادیم تا آنان را آزمایش کنیم که کدامشان از جهت عمل نیکوترند. (۷)
روزگار زن بد کاره وخیلی زشت است اگر در کنار توست به دیگری اشاره می‌کند.
اما همسران بهشتی چنین‌اند که
الصافات
وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ عِینٌ
و در کنارشان زنانی هستند که فقط به شوهرانشان عشق می‌ورزند. (۴۸)
نکته: همسران بهشتی حورء العین، زن و مرد ندارد یکی از اوصاف انها قاصرات طرف، زن‌های کوتاه نظر هستند (یعنی زنهای بهشتی فقط به شوهرهای خود نگاه می‌کنند)
دنیا اگر کنار توست چشمش به دیگری است بزودی از دست تو می‌رود در دست دیگری..
ان شاالله از ابناء آخرت باشیم بحق ام ابیها.

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.