۱۴۰۰-۶-۲۲ فص فاطمیه عصمت انبیاء جلسه ۵۹
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۶/۲۲، درس فصوص
موضوع: عصمت انبیاء
بیان از شیخ اجل، (سعدی شیرازی)
جوانمردا چه کنی سرایی را که اولش پستی، میانش مستی و آخرش سستی منتهی به نیستی است،
اول دنیا کودکی که پستی است، وسط آن مست دنیا میشوی مثل پول و شهرت و… و آخرش قوا به تحلیل میرود، در این مدت کوتاه دنبال چه چیز میگردی، شادی و غم دنیا میگذرد.
سرایی که یک در به فنا دارد و در دوم به زوال و سوم به وبال
— فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فلاانساب بینهم
وقتی در صور دمیده شود هیچ نسبتی بین انها نیست، روزیکه از پدر و مادر و زن و بچه خود فرار میکنند، فقط نسبت حقیقی میماند
شیر را بچه همیماند بدو ** تو به پیغمبر به چه مانی بگو
هر نسبتی که به پیامبر داری به همان اندازه با ایشان محشور میشوی.
نکته، در این عالم قبض و بسط از جانب خداست «لله خالق کل شیء»
همانطور که خالق هر چیز خداست دین هم از جانب خداست و مجری دین هم از جانب خداست.
امر و نهی هم از جانب خداست.
روایت از جناب شیخ بهائی، جلد اول کشکول
فرش علی و فاطمه، وقتی فاطمه زهرا وارد شد بر او پوست گوسفندی بود و موقع خواب بر عکس میکردند و پشتی انها پوستی پر از لیف خرما بود و مهریهاش زرهای از آهن بود.
دنیا اصلش آن است که نیاز انسان بر طرف بشود.
عصمت انبیاء
«علامه شعرانی در وصف عصمت»
بین علما اختلاف است بین عصمت انبیاء
معتزله گفتند، گناه بر پیامبران روا نیست، مگر گناهان صغیره بسهو یا بتاویل جائز است؟
چون خیلی ثواب میکند یک ذره گناه کنند اشگال نداره
ولی ما میگوئیم پیامبر خداست قرار است ما به او نگاه کنیم و یاد بگیریم، پس هیچ اشتباهی در او جایز نیست.
أشاعره می گویند، غیر کفر و دروغ را از آنها ممکن میدانند کبیره یا صغیره
بقول شاعر
مومنم کردی به عشق و جا زدی، تکلیف چیست؟
بر مسلمانی که کافر میشود پیغمبرش
الحجرات
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یغْتَب بَّعْضُکم بَعْضًا أَیحِبُّ أَحَدُکمْ أَن یأْکلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیتًا فَکرِهْتُمُوهُ
ای اهل ایمان! از بسیاری از گمانها [در حق مردم] بپرهیزید; زیرا برخی از گمانها گناه است، و [در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند] تفحص و پی جویی نکنید، و از یکدیگر غیبت ننمایید، آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد؟
بدانید گوشت علما مسموم است بخورید بیچاره میشوید یعنی غیبت کنی از انها
دردمندان بلا زهر هلاهل دارند.
قصد این قوم خطا باشد هان تا نکنی
چرا غیبت کردن از علما انسان را بیچاره میکند! یک عالم تخریب بشود یعنی دین دارد تخریب میشود
امام فخر رازی از بزرگان اشاعره این را قبول ندارد و از انها فاصله گرفته.
بحث حسن و قبح عقلی، خوبی و بدی اعمال، گناه و یا کارهای خوب، عقل حاکم است، عقلا حسن و قبح دارند اعمال
عقل درک میکند زنا و شراب و… این کارها بد است و خداوند طبق عقل گفته ولی انها می گویند حسن و قبح سمعی است.
امامیه، شیعیان گفتهاند، پیامبران از هر گناه معصوماند کبیره و صغیره، از کذب معصومند چون اگر احتمال دروغ در انها داده شود اطمینان بقول آنان نمیماند و از سایر معاصی نیز معصومند زیرا که امت را مأمور کردند به پیروی انها در اقوال و افعال، و اگر فعل انها معصیت باشد پیروی انها جایز نیست و یا گوییم هم متابعت انها واجب است چون پیغمبرند، و هم مخالفت واجب است چون گناهکارند.
نکته مهم: بعضی از امور هست که اگر درش باز شود دیگر جلوی آن را نمیشود گرفت، در بعضی امور در نباید باز شود مثل اینکه بگوییم این پیامبر دروغ گفته و از کجا بدانیم بقیه حرفهای او راست است، لذا اطمینان برداشته میشود
در قران در مورد انبیاء هم قول انها و عمل انها حجت است
لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ…
به رسول الله نگاه کنید ایشان چه میکند شما هم انجام بدهید
آل عمران
قُلْ إِن کنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ اللَّهُ وَیغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بیامرزد; و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۳۱)
در اینجا اطاعت را نگفت بلکه فرمود تبعیت کنید، اطاعت مال قول است
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ…(این بکی از ایات بحث امامت است)
اولی الامر باید معصوم باشند. و اصلاً خلاف گفته خدا نگویند و بحث عصمت است
عقلانیترین قرائت از اسلام قرائت شیعی است.
ما حق نداریم پیامبر را آزار بدهیم
امام فخر رازی میگوید گناهکار فاسق است و قول فاسق را بصریح قران نباید پذیرفت
الحجرات
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَکمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ
ای اهل ایمان! اگر فاسقی خبری برایتان آورد، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی، گروهی را آسیب و گزند رسانید و بر کرده خود پشیمان شوید. (۶)
پس قول او حجت نیست نعوذ بالله
بحث مهمی است در اعتقادات باید خوب تحقیق کرد دربحث عصمت
اگر عصمت اثبات نشود دیگر قول و فعل انبیا در قرآن قابل استناد نخواهد بود
الحمدلله علی الولایه