۹۹-۸-۲۶ فص فاطمیه جلسه ۳۸
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۹۹/۸/۲۶ / درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع)
موضوع درس: مطلب دوم، در باب مناقب اصحاب الکساء وفضلهم
عبدالرحمن بن عوف به مینا میگوید: ایا حدیث کنم برای تو حدیثی از رسول الله ص
نکته (گاهی در حدیث دارد قال رسول الله، رسول الله گفت ولی اینجا میگوید شنیدم که میگوید سمعته یقول معلوم میشود چندین بار این مطلب را گفته زیرا این کلمه دلیل براستمرار دارد:
من درختم و فاطمه فرع آن و علی ع لقاح آن و امام حسن و حسین ع ثمره آن و محبین انها برگهای آن هستند.
حدیث از امیرالمؤمنین ع: رسول اکرم ص فرمود بمن آفریده شدند انسانها از درختهای مختلف و آفرینش شدیم من و تو از یک درخت (من اصل درختم و تو فرع درخت و حسن و حسین شاخههای این درخت.
هر کسی تعلق پیدا کند و چنگ بزند به این شاخهای از این درخت خدا او را داخل در بهشت میکند.
شرح حدیث: منظور از درخت پراکنده چیست؟ در طبیعت انواع و اقسام درختها وجود دارد، بعضی درختها ثمره دارند و بعضیها سایه دارند و بعضی درختهای شوره زار هستند ووووو
انسانها هم با هم متفاوت هستند شاید از نظر ظاهری مثل هم باشند ولی بعضیها اهل علم هستند مثل خانواده آیت الله قاضی…. که یک شجره پر از اهل علم است و….
و برخی خاندان و شجره طبابت هستند و…
آیه قران (الإسراء
وَالشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فِی الْقُرْآنِ
درخت لعنت شده چی است؟ علامه طباطبایی فرمودند این شجره بنی امیه است و شجره به معنی خاندان است.
بارها رسول الله ص بنی امیه را لعنت کرده.
حضرت اقا در الهی نامه میفرمایند: الهی علف هرزه را وجین توان کرد اما از تخم جرجیر خس نروید
جرجیر همان گیاه شاهی است و خس کاهو است.
هزار هم وجین کنید تخم شاهی، کاهو نمیشود، چون عین ثابته و اقتضای او انطوری است.
یک نکته
چرا تمام انبیاء در خاورمیانه بودند؟
در قران انسانهای الهی چند دسته هستند یکی رسولان و غیر از رسول نبی هم داریم و غیر از نبی نذیر هم داریم یعنی ترساننده، البته هادی هم هست
آیه قران
الرعد
إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ
بحث روی ندیر است
وَإِنْ مِنْ أُمَّهٍ إِلَّا خلأ فِیهَا نَذِیرٌ (هیچ امتی نیست مگر برای انها نذیر فرستادیم، پس تمام امتها نذیر داشتهاند شاید نبی و رسول نداشتند.
نذیر برای ترساندن است انها را از چه چیز بترساند؟ باید از قبل چیزی باشد که طبق آن انذار کند
آیه قران:
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا
پس الهام کرد فجور و تقوی را به نفس
فجور و تقوی را به انسان الهام کردیم، انسان کار خوب و بد را میداند حالا نذیر میآید میگوید دزدی نکنید وووو
در روز قیامت سؤال میشود ایا نذیری برای شما نیامد؟
أَلَمْ یأْتِکمْ نَذِیرٌ
فرشتگان سؤال میکنند آیا هیچ ترسانندهای برای شما نیامد که بگوید چه کار کنید و چه کار نکنید. درجواب میگویند بلی قدجائنا نذیر آری برای ما نذیر آمد اما ما گوش نکردیم
پیامبر ما هم نذیر هم نبی هم رسول هم امام هم خاتم النیین است.
نبی و یا پیامبر برای هر جایی نمیرود، قران هم نگفت ما برای همه نبی یا رسول فرستادیم.
نبی کجا میرود در حدیث است
«ما من نبّی إلّا وله نظیر من اُمّته و علی نظیری
هیچ پیامبر نیست مگر اینکه نظیر و شبیهی مثل خودش در امتش دارد و پیامبر ما نظیرش امیرالمؤمنین ع بود.
نکته مهم و اساسی (چرا باید هر پیامبر نظیر داشته باشد؟ نبی به یک معنا از نبأ خبر آوردن است از جانب خداوند.
از جانب خداوند اخباری را میآورد و باید کسی باشد برای گرفتن این اخبار و حقایق در غیر این صورت اخبار و حقایق پیامبر معطل میشود.
بعضیها درکشان در انسانیت خیلی ضعیف است. لذا پیامبر و نبی و رسول برای هر امتی نمیرود.
حضرت اقا در الهی نامه میفرماید:
إلهی، هر چه راز بود به پیغمبرت گفتی و آن ستوده بر ما ننهفت در یافتن آنها، ما را دریاب
پیامبر آنچه بوده به ما گفته ما باید به مرتبهای برسیم آنچه پیامبر آورده دریافت کنیم.
پیامبر زارع و کشاورز است توی جان انسانها کشاورزی میکند که اینها را بارور کند. پس باید در امتش کسی باشد که استعداد باروری را داشته باشد وگرنه میشود همان تخم جرجیر
جناب علامه حسن زاده صاحب کتاب وقتی از شهر ما ساوه عبور میکردند شخصی حضور داشته نقل میکند که فرمودند اینجا نفوس مستعده زیادی دارد. اگر زحمتی که در آمل کشیدم اینجا میکشیدم نتیجهٔ بیشتری میداد. مثلاً اگر آنها پنج ساله آتش میگرفتند اینها دو ساله آتش میگیرند
الحمدالله علی الولایه