۹۹-۱۰-۱ فص فاطمیه جلسه ۴۱
بسم الله الرحمن الرحیم
((درس: شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع تاریخ دوشنبه ۹۹/۱۰/۱))
《موضوع درس: قصیده فی مدیحه الزهراء ع》
*درگه عشق ….
نکته اشاریی میفرماید نای دل (دل را جز از یاد خدا خالی کن
جناب مولانا
بشنو از نی چون حکایت میکند
وزجدائی هاشکایت میکند..
در شرح نی گفتهاند قلب انسان کامل است که نوای الهی در آن جریان دارد.
دو دهان داریم گویا همچو نی
یک دهان پنهانست در لبهای وی
یعنی یک دهان ظاهر است و یک دهان هم پنهان در لب حق است.
من و تو مثل نی هستیم برای نوای الهی
اگر مجرای فیض از غیر خدا پاک باشد مثل آن نی میشود
میشود لسان خدا، هر چه میگوید از خدا میگوید.
انسان مجرای فیض الهی است.
حضرت اقا در دفاتر معرفت نفس میفرماید: نفس جدولی است که اگر درست لایروبی شود، میشود مجرای آب حیات.
در حدیث از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که چهل شبانه روز، با اخلاص در راه خدا قدم بردارد، خدای سبحان چشمههای حکمت را از قلب او بر زبانش جاری میکند.
*رایت نصر من الله…
وقتی پرچم نصرت و یاری بدستت میدهند پشت سر آن فتح و شهود میاد.
نصرت خدا که بیاید فتح و گشایش هم میاد.
آیه قران:
أَحَتَّیٰ یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَیٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَآ آن نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ
تا گفت پیمبر و آنان که ایمان آورده و با او بودند چه وقت است یاری خدا همانا یاری خدا است
نصرت خدا راحت نیست تا جایی که خود رسول و کسانیکه به خدا ایمان آورده بودند میگفتند. متی نصرالله.!
فتح مراتب دارد
۱- فتح قریب (نصر من الله و فتح قریب)
۲- فتح مبین (انا فتحنا لک فتحنا مبینا)
۳- فتح مطلق (اذا جاء نصرالله والفتح)
این فتوح مربوط به افاق است و در هر فتحی، افقی از آفاق الهی به روی انسان فتح و گشوده میشود.
بالافق الاعلی، بالافق مبین. فی الآفاق و فی انفسهم
افق الاعلی مربوط به فتح مطلق است.
فتح مبین مربوط به افق مبین و فتح قریب مربوط به آفاق است
یک مرتبه افعال تجلی میکند و یک موقع اسما و صفات تجلی میکند. و وقتی هم ذات متجلی میشود
*چند چند از خواب ….
شب در اصطلاح عرفا، عالم طبیعت است ظلمات است در دل ظلمات آب حیات است. در همین طبیعت دنبال حقیقت اسرار بگردید
*پردهٔ پندار بر در سالکان…
پاره کردن پرده پندار کنایه از حدیث حقیقت کمیل..
ما الحقیقه….. حقیقت چیست ای امیرالمؤمنین ع؟
حقیقت محو موهوم است. مردم در این دنیا دچار اوهام هستند
جناب مولانا
بر خیالی صلحشان و جنگشان / وز خیالی فخرشان و ننگشان
اصل دین را نمی داند که چیست و انبیا برای چه آمده اند و ما را به کجا دعوت میکند و حالا سر انها دعوا میکند
جز خدا پرستش نکنیم و پرستش خدا فقط نماز و ….. نیست
جز خدا را نپرستیم یعنی چه؟
آیه قران
اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ
انها علمای خود را پرستش نمیکند بلکه آنها حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کردند و ایشان هم گوش دادند. و اینگونه آنها را خدای خود گرفتند
ما فقط باید خدا را پرستش کنیم.
در راه دین پرده را کنار بزنید دستگیره حق یقین را بگیرید.
پشت این مناسک دین حقیقتی است که باید به آن برسیم.
*بر در معشوق یکتا جان….
در راه خدا همه چیز را بباز یعنی چه؟
یک معنای آن جناب حافظ میفرماید:
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
به عبادت و نماز و روزه وذکر …. خود مغرور مشو
بایزید بسطامی میفرماید: در مناجات با خدا بودم که فرمودند خزانههای ما پر است از تسبیح و نماز وووو
برای ما چیزی بیاور که نداشته باشیم؟
گفتم چه بیاورم که تو نداشته باشی
فرمود فقر و خواری و مذلت میخواهیم
همه را بزن کنار، گدایی خود را ببر بر در خانه خدا
در کوی ما شکسته دلی میخرند و بس .
بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است.
اینجا به وکیل و وزیر کاری ندارند اینها مال دنیاست.
یک رباعی زیبا
یک جرعه که از حریف مستت برسد
بس چاشنی دم الستت برسد.
این جام نهادهاند برطاق بلند
پابرسر خود بنه که دستت برسد
حضرت یونس ع پیامبر بود غصب کرد بر حکم خدا صبر نکرد و به بلا مبتلا شد.
نمیشود هم من باشم هم نفس و هم خدا
باید این بت منیت شکسته شود چطور؟
*زیر امر کامل رهبر ….
کسیکه راه میداند باید تحت تربیت او باشیم و تسلیم او.
در اصول کافی: هَلَکَ مَن لَیسَ لَهُ حکیمٌ یُرشِدُهُ
هلاک شد آن کسی که حکیم ارشاد کننده ندارد
امیرالمؤمنین ع فرمود:
النّاسُ ثَلاثَهٌ: فعالِمٌ ربّانی، و مُتَعَلِّمٌ علی سَبیلِ نَجاهٍ، و هَمَجٌ رَعاعٌ
امام علی علیه السلام: مردم سه دستهاند: عالم ربّانی، علم جویی که در راه نجات و رستگاری است و فرو مایگانی که این سو و آن سو میروند.
در مسیر زیر نظر استاد بتها شکسته میشود تا اگاه بشوی و بعد از اگاه شدن به سرعت راه را طی میکنی
اعمال خیلیها و سعی انها در حیات دنیا گم میشود.
کسیکه قبله نداشته باشد پرت است اینطرف و انطرف میرود.
کامل را باید چطور یافت تا گول هر مدعی را نخوری باید سنگ شرع و دین داشته باشی. خیلیها که ادعا دارند اهل دنیا هستند ادعای سیر و سلوک و استادی میکنند.
باید به حرف رسول خدا گوش داد و سنگ شرع و دین داشت. لذا اول دین خدا را یاد بگیریم
پیامبر خدا فرمود ما حکم به ظاهر میکنیم و حکم باطن دست خداست.
کسیکه در ظاهر گناه میکند و خلاف شرع انجام میدهد این قابل تبعیت نیست
اولین شاخصه آن
اتبعوا من لا یسئلکم اجرا و هم مهتدون: از کسانی پیروی کنید که از شما مزدی نمیخواهند و خود هدایت یافتهاند
دنیا طلبان در برابر کارشان اجر میخواهند
سحره فرعون رفتند بجنگ حضرت موسی ع …
گفتند اگر بر موسی غلبه کردیم اجر ما چیست؟ ساحر دنبال پول است. پس برای خدا نیست برای دنیاست.
نکته ظریف اینکه حضرت موسی با حضرت خضر همراه شد در برابر همه اتفاقات نگاه کرد چون شاگرد بود.
حضرت خضر ع به موسی ع نگفت کشتی را سوراخ کن یا آن طفل را بکش و یا آن دیوار را بساز بلکه خودش اینکارها را انجام میداد
اگر کسی واقعاً دنبال استاد باشد به آن میرسد و کج نمیرود اگر طالب صادق باشد.
*کمتر از مس نیستی ایدل….
تو کمتر از مس نیستی بر کیمیا بزن
این کیمیا چیست؟ قلب بر اکسیر هفت و چار زن
یعنی محبت خانم فاطمه زهرا س
سکه تقلبی خود را بر اکسیر محبت فاطمه زهرا بزنید درست میشود.
رسول الله در حدیث متواتره فرمودند:
و همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران بها میگذارم، که اگر بدانها چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: کتاب خدا و عترت من أهل بیتم، و این دو از یک دیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند، پس بنگرید چگونه پس از من در باره آن دو به نیکی رفتار کنید،
تمام دین در این دوتاست و آنچه در آخرت به درد میخورد این دوتاست.
انسان باید دنبال محبت اهل بیت و ولایت اهل بیت باشد
دل بر محبت دختر رسول الله و همسر علی ع و مادر حسنین بزنید تا خالص شود قلب شما.
اول زندگی نامه انها را بخوان تا با راه و روش انها اشنا و اگاه شوی تا قلب تو جلا پیدا کند.
آیه قران
مَنْ کانَ یرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَهِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ ۖ وَمَنْ کانَ یرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ نَصِیبٍ
کسیکه دنبال کشت و کار آخرت باشد ما زیاد میکنیم در کشت او.
در روایت میفرماید: یعنی هر کس دنبال معرفت امیرالمؤمنین ع باشد ما معرفت او را زیاد میکنیم.
محبت اهل بیت انسان را ارتقاء میدهد در مقامات معنوی.
مقام وحدت جناب اقا قاضی فرمودند: در مکاشفهای یکی از امام زادهها را دیدم صورتش را انقدر آورد نزدیک که گرمای صورت او را احساس کردم فرمود وحدت وجود از اسرار ما اهل بیت است
خودتت را در تابش محبت خانم فاطمه زهرا س قرار بدهید تا اهل توحید بشوید
الحمدلله علی الولایه