۹۹-۱۰-۲۵ شرح اصول کافی باب کلیات حدیث ۷ ص۳۰۳
بسم الله الرحمن الرحیم
پنج شنبه ۹۹/۱۰/۲۵
ذکر لا اله الا الله چون غیر خدا در آن نیست خیلی خاصیت دارد.
خانم فاطمه زهرا س میفرماید لا اله الا الله کلمهای است که تأویل آن اخلاص است.
لااله الا الله یک قول است ایا میشود به آن عمل کرد؟ هر حقیقتی بروزی دارد در عمل، لااله الا الله کلمه ایست که تأویل آن اخلاص است، پس جز برای الله کار نکن.
اله و موجود موثری جز الله نیست، فقط به الله امید بندید و فقط از الله بترسید.
در ملاقات از دوستان (هر مؤمنی یک نور مخصوص خودش را دارد
اقاجان از قول کسی فرمود فلانی نور باطنش چشم مرا میزند.
هر مؤمن یک نور و خیر خاص دارد مثلاً یکی نور سخاوت و یکی نور تقوی و مراقبه و یکی نور معرفت، یکی نماز شب و عبادت در او است.
اقا قاضی فرمودند در جوانی سید نورانی بود خیلی اهل عبادت بود ولی با اهل عرفان مشکل داشت به من میگفتند با ایشان محشور باشید.
هر مؤمن یک نور دارد وقتی به دیدار او میروید نور او در تو اثر میگذارد مخصوصاً تا زمانی که پای لغو و گناه میان نیامده باشد
درمورد آخرالزمان روایت داریم طرف از خانه مؤمن بیرون میرود و کافر برمی گردد.
روایت: عالم حقیقی سکوت میکند و جهال به نطق می آیند و حجت برداشته میشود.
رسول خدا فرمود زمانی می اید برادران من می ایند اصحاب فرموند ما برادر شما نیستیم؟ رسول خدا فرمود خیر شما اصحاب من هستید برادران من در آن زمان عمل انان ۵۰ برابر شما است چون حجت بین انها غایب است.
حضور و غیبت برای انها یکسان است و چه امام باشد و چه نباشد عقل انها شکوفا شده است.
روایت دیگر حقیون کسانی هستند به حق ما قسم میخورند ولی حق ما را نمیشناسند آنها هم اهل نجات هستند
امام صادق ع فرمودند کسانی اهل نجات هستند و ایمان انها حفظ میشود که دعای غریق را بخوانند
«یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ»
آیه قران:
طه
إِنَّ السَّاعَهَ آتِیهٌ أَکادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَیٰ کلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَیٰ (۱۵)
فَلَا یصُدَّنَّک عَنْهَا مَن لَّا یؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَیٰ (۱۶)
یک موقع تو را از نماز باز ندارد کسی که ایمان ندارد و دنبال هوای خودش میرود.
آیه قران
یآ أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوٓا أَنْفُسَکمْ وَأَهْلِیکمْ نَارًا
خود و خانواده ات را از آتش نجات بدهید، خود و خانوادهات را به نماز دعوت کن.
*اصول کافی*
باب کلیات خطبه امیرالمؤمنین ع
حدیث ۷
بعد از نماز امیرالمؤمنین خطبه را خواندند و از زیبایی آن مردم تعجب کردند.
الأوّل قبل کلّ شیء و لا قبل له و الآخر بعد کلّ شیء و لا بعد له، الظّاهر علی کلّ شیء بالقهر له و المشاهد لجمیع الأماکن بلا انتقال إلیها، لا تلمسه لامسه و لا تحسّه حاسّه، هُوَ اَلَّذِی فِی اَلسَّمٰاءِ إِلٰهٌ وَ فِی اَلْأَرْضِ إِلٰهٌ وَ هُوَ اَلْحَکِیمُ اَلْعَلِیمُ، أتقن ما أراد من خلقه من الأشباح کلّها، لا بمثال سبق إلیه و لا لغوب دخل علیه فی خلق ما خلق لدیه، ابتدأ ما أراد ابتداءه و أنشأ ما أراد إنشاءه؛ علی ما أراد من الثّقلین: الجنّ و الإنس، لیعرفوا بذلک ربوبیّته و تمکّن فیهم طاعته. نحمده بجمیع محامده کلّها؛ علی جمیع نعمائه کلّها
الأوّل قبل کلّ شیء و لا قبل له و الآخر بعد کلّ شیء و لا بعد له
اولیت در اشیا یک قبل دارد.
اول را برای هر چیز حساب کنی یک اول برای او متصور است.
اولیت مکانی و زمانی داریم.
در خداوند اولیتش اینطور نیست که قبلی داشته باشد چرا؟ چون خداوند ازلی است اولی ندارد قبل ندارد.
آخر بعد از هر چیزی ولی بعدی ندارد.
الظّاهر علی کلّ شیء بالقهر له
ظاهر است برای هر چه،
ظاهر دو معنا دارد، یکی بارز است و یک معنای آن غالب است.
همه چیز مغلوب و مقهور خداست.
شیطان در مقابل خدا نیست شیطان در مقابل دین خداست نه در برابر ذات احدیت،، شیطان مغلوب خداست بی اذن خدا شیطان وجود ندارد،
عالم فعل خداست و با فعل خدا نمیشود در افتاد.
خداوند دم بدم به موجودات حیات میدهد ذره ذره ما در تحت غلبه و قهر الهی است.
المشاهد لجمیع الأماکن بلا انتقال إلیها
انسان که حمد خدا میکند و ذکر خدا را میگوید خدواند حمد و تسبیح را میشنود
شاهد همه مکانها است بدون انتقال به آن مکان.
أَلَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَیٰ…ایا انسان نمیداند خدا میبیند؟
همین را انسان مد نظر داشته و باور کند خیلی خوب است.
لا تلمسه لامسه و لا تحسّه حاسّه، هُوَ اَلَّذِی فِی اَلسَّمٰاءِ إِلٰهٌ وَ فِی اَلْأَرْضِ إِلٰهٌ وَ هُوَ اَلْحَکِیمُ اَلْعَلِیمُ،
خداوند قابل لمس نیست و متزه از اینهاست.
نطام عالم همه مغلوب خدا هستند.
أتقن ما أراد من خلقه من الأشباح کلّها، لا بمثال سبق إلیه و لا لغوب دخل علیه فی خلق ما خلق لدیه، ابتدأ ما أراد ابتداءه و أنشأ ما أراد إنشاءه؛ علی ما أراد من الثّقلین: الجنّ و الإنس، لیعرفوا بذلک ربوبیّته و تمکّن فیهم طاعته.
مستحکم آفرید آنچه از اشباح اراده آفرینش آن را کرد.
انقدر سازمان خلقت پیچیده است وقتی انسان در آن فرو میرود نمیتواند جز سبحان الله بگوید.
بدون مثال خدا آفرید.
خداوند از ذات خودش آفریده.
در ما خستگی راه دارد ولی در خدا خیر! خدا مثل ما نیست منزه از همه چیز است.
امام صادق ع فرمودند بی انصاف ترین مردمان پزشکانی هستند که منکر خدا هستند.
کسی که منکر علت این عالم است سفیه است.
فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ.
نحمده بجمیع محامده کلّها؛
حقیقت حمد… هر موجودی یک حمد خداست ما که حمد خدا میکنیم حمد الحمد است حمد خدا را حمد میکنیم.
ظهورات خدا را میستایم.
حمد خدا بی شمار است هر موجود حمد خداست
علی جمیع نعمائه کلّها
خدایا با این همه نعمت که آفریدهای شکر من کم است و هر چه شکر کنیم نمیتوانیم شکر نعمتهای تورا بجا اوریم، تو خود شکرخور را بجای آور بجای ما. شکرا لله
الحمدلله علی الولایه