ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۴-۱۲ شرح عیون جلسه ۲۶۹

بسم الله الرحمن الرحیم‌
موضوع درس ” بحث مناسبتها
۴-مظاهر و صفات ظاهره انها و صور بسیط و مرکب الت های رسیدن به معانی اند….
صورتهای بسیط و مرکب برای درک معناست، معنا مجرد از ماده است.
معنای اولیه را در فطرت هر کسی خداوند گذاشته است، تا برسد به مراتب عالیه معنا که حقایق عالی غیبه باشند
اینها اسبابی هستند که بوسیله ان به حضرت غیب واصل بشوید.
برای رسیدن به ان، باید روح و قلب را متوجه به حضرت قدس کند.
ابن سینا در تعریف عارف،فرماید ان کسی که فکرش را متوجه عالم قدس می کند دائما تا نور حق در او تجلی کند این عارف است .
انسان  رویش به عالم طبیعت است .
اقا امیرالمومنین ع در نهج البلاغه
… وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ وَ التَّوْبَهُ مِنْ وَرَائِکُمْ…
توبه پشت سر شماست ،
چرا فرمود پشت سر شما ؟
چون انسان وجه اش ، متوجه عالم ماده و کثرت است و پشتش به عالم غیب است.
اگر می خواهی توبه کنی رو به حق کن
حضرت ابراهیم ع،
إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ
شکوفا کرده اسمان و زمین را….
خود عالم طبیعت در داستان حضرت ابراهیم ع، هنگامی که ستاره را دید گفت این پروردگار من است ؟بعد گفت
“لا احب الآفلین و خورشید و ماه…. همه را نفی کرد و گفت توجه میکنم به چیزی که همه را شکوفا کرده، از همه تکثرات بیرون امد و متوجه عالم بالا شد.
بحث مناسبت، مناسبت بین اهل علم و بین مطلوب بر قرار شود .
بحث مناسبت چیست ؟یعنی اینکه انسان بخیل با خداوند مناسبت دارد یا نه؟ ووو
انجا طهارت و پاکی میخواهد تخلق به اخلاق الله میخواهد باید مناسبت پیدا کند .
خیلی از اعمال در شریعت گفته شده گناه چون نسبت تو را با عالم قدس خراب می کند . شهوت و غضب وووووو اینها انسان را باز می دارد خداوند نسبت به همه مهربان است و بخل ندارد نسبت به کسی.
نسبت  که باطهارت قوی شد برای وصول الت کمتر میخواهد. فکر حرکتی برای رسیدن به حقایقست ، فکر هم نمیخواهد بدون وسائط میرسد.
روایت ، نبی اکرم در وصیت به ابوذری غفاری می فرماید ، با کار نیک با عمل صالح و نیکوکار بودن ، دعا به اندازه نمک غذا باشد کفایت می کند.
یک موقع کسی یک چله میگیرد دعا میکند و حاجت نمیگرد ولی یک کس، دیگر با یک یا الله حاجت می گیرد
کسی به امام صادق ع گفت ذکری بدهید حاجت دارم بخوانم حضرت فرمود ، ۱۰ بار بگو یاالله
مطالعه، دعا، ذکر الت هستند برای رسیدن به حقایق وقتی نسبت قوی باشد فقط یک کلمه کافیست.
امیرالمومنین ع فرمود رسول الله  کلمه ای به من فرمود ۱۰۰۰ در به روی من باز شد و از هردر ، ۱۰۰۰ در یگر باز شد که یک میلیون در بروی من باز،شد.
تمام ریاضتها و مراقبتها برای برقراری نسبت است.
— شیر را بچه همی‌ ماند بدو
. تو به پیغمبر به چِه مانی بگو؟
در توسلات و رمز قرانی قبلا گفته ایم
حضرت موسی ع وقتی کسی از یارانش از او کمک خواست موسی ع ان قبطی را با یک مشت کشت …و فردا باز دید آن طرفدارش با شخص دیگری دعوا میکند
انجا موسی ع کلامی گفت
القصص
قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیرًا لِّلْمُجْرِمِینَ
ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻱ ، ﻫﺮﮔﺰ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻥ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺷﺪ .(۱۷)
پس اگر کسی مجرم بود توسلش جواب نمیدهد
حدیث،
چه بسیار کسانیکه قران میخوانند و قران انها را لعنت میکند چون نسبتی با قران ندارند.
چه بسیار کسانیکه علی علی می گویند و علی انها را لعنت میکند.
قران و اهل بیت دو برادر باهم هستند.
روایت از موسی بن جعفر ع این نیست که هرکسی دم از ولایت ما بزند مومن باشد خداوند اینها را گذاشته مومنین احساس تنهایی نکند
در اصول کافی، درمورد ائمه اطهار آمده
إِذَا شَاءُوا أَنْ یَعْلَمُوا عُلِّمُوا
هروقت بخواهند بداند ، میداند ، این بخاطر توحد هست هر وقت توجه کنند می دانند.
نقل است از ایت الله کشمیری سوال شد که ذکر میگم چله دارم وووو ولی خبری نمیشود فرمودند تو قبلا کارهایی کرده ای فعلا اون چاله ها را داری پر میکنی ، چاله های نفس تو پر شود تا ثمره بدهد،
هرچه طهارت و پاکی بیشتر از دستورالعمل زودتر نتیجه می گیرد و احتیاج به ریاضیات نیست
بارگاه قدس جای هر کاری نیست ، شیطان یک بی ادبی کرد او را بیرون کردن اخرج …
* اتحاد و مخاطبه در مقام احدیت محال است
جناب ابن عربی میفرماید
مخاطبه با خداوند با رویت نمیشود، اگر رویت باشد مخاطبه نیست و بر عکس.
باید حجاب باشد تا مخاطبه صورت بگیرد.
در مقام رویت مخاطبه نیست و در مقام مخاطبه رویت نیست.
بخاطر این حضرت موسی تکلم کرد باخدا ، به خداوند گفت خودتت را نشان بده ندا امدلن ترانی…در مقام مخاطبه رویت نیست.
۵- وهر یک از صورتهای غذایی که بدان تغذیه انجام میشود دارای خواص و قوای روحانی اند که غیر از قوای و خواص مشهود و مدرک
تغذیه بدن ، مایعات و غذا و نفَس لازم است ، بدن بوسیله نفس کشیدن تغذیه میشود.
روایت از امام صادق ع، سیب را می خواهید بخورید بو بکشید .
استفاده از عطر گل محمدی مغز را گرم میکند و انسان الزایمر نمی گیرد.
روایت از نبی اکرم ، بشارت بدهید به کسانیکه  پرهیز می کنند به درازی عمر هر چیزی نمی خوردند و مراقب غذایش هستند
غذاها خواص روحانی دارند ، غیر از خواص بدنی،
غذاهایی که می خورید در مزاج روحانی تو اثر می گذارد
روایت ،یک قطره شراب  هم حرام است.
غذا که می خورید بسم الله….بگویید تا لقمه غذا اثر روحانی را داشته باشد.
اقاجان در کتاب صد کلمه، نفس و بدن روی هم اثر دارد،
کسیکه غمگین و ناراحتست روی جسم او اثر دارد .
اگر خوراک درست باشد، انسان بدنش نیاز به چیزی که دارد اعلام و میل به آن پیدا میکند
مزاج روحانی گاهی وقت حوصله کسی را ندارد  در حالات خودش، گاهی وقت میل به خلوت می کشد.
و حکم در هر زمان با اسم رب است و پرورش دهنده است و غذاها مظهر اسم رب هستند..
تعریف الهی همان عرفان است.
تعریف نوعی از کشف است که به انسان می گویند یک موقع شهود می کند مثلا کنار گیاهی نشسته اید راه استفاده را به شما می گویند که تعریف الهی است
مناسبات با تعریف الهی باز میشود
الحمدلله علی الولایه
۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.