۱۴۰۰-۲-۶ تفسیر سوره مریم جلسه ۶
تفسیر سوره مریم ایات ۱۶ تا ۱۸
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۲/۶
موضوع: تفسیر سوره مریم ایات ۱۶ تا ۱۸
وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مَرْیَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکَانًا شَرْقِیًّا
ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺮﻳﻢ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ [ ﺩﺭ ] ﻣﻜﺎﻥ ﺷﺮﻗﻲ ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﺮﻓﺖ .(١۶)
در ابتدای داستان ذکر مریم است
ذکر کن در کتاب مریم را
در ابتدا سوره هم داستان زکریا وذکر حضرت زکریا
بسم الله الرحمن الرحیم
کهیعص
ذِکْرُ رَحْمَتِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّا
در اینجا می فرماید واذکر فی الکتاب مریم
واین ذکر از ص است
در سوره صاد می فرماید
ص وَالْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ
هرجا صاد است ذکر هم هست
ذکر کن مریم را این دستور العمل است پس باید انسانهای الهی را یا کنیم
واین ذکر کردن متخلق به اخلاق الله شدن است چون خدا یاد میکند ایشان را ذکر رحمت ربک عبده…
و ذکر انها ، میشود سبب اتصال،با خداوند
ذکر علی عبادت است از کجای قران است ؟ از همینجا و اذکرفی الکتاب مریم ، دستور میدهد خداوند و اطاعت دستور خداوند موجب فیض میشود.
ابتدا سوره ذکر رحمت ربک عبده زکریا …
رحمت پروردگار تو ذکر می کند زکریا را
پس ذکر تو باعث اتصال با خداوند میشود
صاد چیست و چه ارتباطی دارد با این ذکر
ص و القران ذی الذکر
المص در اینجا هم صحبت ذکر میاد
واذکرفی الکتاب …و کتاب قران است .
نکته ، مریم حظی دارد از کتاب و بهره ای دارد .
هرکسی از کتاب خدا حظ و بهره ای ندارد..
انسان چه عظمتی پیدا میکند که در کتاب خدا ذکر میشود.
هر سوره تفسیر بسم الله ….است
رکوع اول هر سوره چند ایه اول است و همه مطالب در ان رکوع امده بطور اجمال
در داستان حضرت مریم ، هنگامی که دوری گزید از اهل خویش در مکانی شرقی .
مکانا شرقیا یعنی چه؟
چرا در مورد مریم مکان شرقی را گفت.
در مورد حضرت موسی مکان غربی را گفت ، تو نبودی در جانب غربی وماکنت بجانب الغربی اذ ….
شرق و غرب باهم تفاوت دارند،
بین حضرت موسی و عیسی تفاوتهای هست در عین اشتراک در توحید
لانفرق بین احد من رسله” یعنی بین پیامبران فرقی نمیگذاریم
ولی در راه و روش وسلوکشان تفاوت است.
در سوره طه ، در داستان حضرت موسی بحث ،فرشته و ملائکه وسط نیست،
حضرت عیسی جنبه روحانی است و حضرت موسی مادی است .
معجزات حضرت موسی ع همه قهر وکشتن است ووو
و معجزات حضرت عیسی ع همه حیات وشفا وو
حدیث از رسول خدا ع فرمودند برادرم موسی از،چشم راست نابینا بود و برادرم عیسی از چشمچپ نابینا بود و من از هر چشم بینا هستم .
مکانا شرقیا ، سیر اینها شرقی است و انقطاع از طبیعت است لذا بر فیزیک این عالم غلبه میکنند مثل راه رفتن حضرت عیسی بر روی اب.و طعام آسمانی ووو
هرچه انسان از دنیا انقطاع بیشتری پیدا کند روحانیت او شکوفا میشود .و هرچه توجه به خدا بیشتر باشد کارهای دنیایی او برایش اسانتر میشود.
خصوصیت پیامبر ما ، لاشرقی و لا غربی است .
در سوره ال عمران
آل عمران
مَا کَانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیًّا وَلَا نَصْرَانِیًّا وَلَٰکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ
ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻧﻪ ﻳﻬﻮﺩﻱ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻧﺼﺮﺍﻧﻲ ، ﺑﻠﻜﻪ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺣﻖ ﮔﺮﺍﻳﻲ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺑﻮﺩ ، ﻭ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩ .(۶٧) آل عمران
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِیُّ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ
ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭﺍﻧﺘﺴﺎﺏ ﻣﻌﻨﻮﻱ ]ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺍﻭ ]ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻧﺪ ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﻳﺎﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(۶٨)
در ایه اول حضرت ابراهیم یکتاپرست و سلوک ابراهیمی ، لا شرقی و لا غربی و ملت ابراهیم حد وسط است
فَاستَقِم کَما أُمِرتَ ، رسول الله است.
حضرت ابراهیم خطش به رسول الله می رسد
ابیکم ابراهیم …پدرتان ابراهیم او شما را مسلمان نامیده است.پدر بزرگ موحدان.
مریم مکان شرقی را گرفت و بطرف روح می رود غذا برایش از آسمان می آید. و چنان مقام شرقی را اتخاذ کرد که بالا رفت و شرق بالا رفتن و ارتفاع است بسوی روح.
و متصل به حضرت روح میشود عیسی روح الله به او افاضه میشود
غرب نزدیک شدن به ماده است.
فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا
ﻭ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻮﺷﺶ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ . ﻭ ﻣﺎ ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ، ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ] ﺑﺸﺮﻱ ﺧﻮﺵ ﺍﻧﺪﺍم ﻭ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺷﺪ .(١٧)
حجاب گرفتن حضرت مریم ع از دیگران برای چیست ؟
در خلوت فرشته نازل میشود.
فارسلنا الیها روحنا .. در قران بحث ملائکه و اسامی بعضی از انها مثل جبراییل و میکاییل را اورده.
روح هم امده روح الامین و روح القدس و روح من امرنا ..
ایا روح همان ملائکه است ؟
در حدیث از امیرالمومنین ع سوال شد . فرمود خیر.
روح محیط بر ملائکه است و روح در قران مفرد امده.
قل الروح من امر ربی (اسرا ۸۵)
وما امرنا الا واحده .. امر ما نیست مگر واحده پس روح که از عالم امر است واحده است
روح از عالم امر ، واحد بوده وحدت دارد
اما ملائکه کثرت دارند
روایت ، روح حافظ مِائکه است و محیط بر انهاست.
ونفخت فیه من روحی ..از روح خود دمیدم و مراتب روح فرق دارد.
ملائکه قوای روح هستند و مرتبه متکثره روح میشود
فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا..بحث در تمثل متمثل شد برای مریم ، خود روح مثال وصورتئ ندارد.وقتی برای کسی ظاهر میشود مثال پیدا میکند و صورت به خود می گیرد.
روح در کانال وجودی شخصی تمثل صورت می گیرد متمثل شد برای مریم
قَالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَٰنِ مِنکَ إِن کُنتَ تَقِیًّا
ﻣﺮﻳﻢ ﮔﻔﺖ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﻪ [ ﺧﺪﺍﻱ ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻰ ﺑﺮم ، ﺍﮔﺮ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﻫﺴﺘﻲ [ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﻴﺮ . ](١٨)
و نکته دیگر چرا حضرت مریم ترسید؟
در بعضی روایات دارد که او در حال غسل کردن بود .
و حجاب گرفت بخاطر غسل کردن بود لذا با دیدن فرشته بصورت بشر ترسید
اما گفت پناه میبرم به خدای رحمن اگر تو متقی هستی
این قید که اگر تو متقی هستی برای چه بود؟
الحمدلله علی الولایه