بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت وصی علی ع در نهج البلاغه خطبه ۱۲۳
وهذا القرآن انما هو خط مسطور بین الدفتین لاینطق بلسان ولابدله من ترجمان وانما ینطق عنه الرجال الی ان قال..وقدقال الله سبحانه@فان تنازعتم فی شئ فردّوه الی الله والرسول@فرده الی الله ان نحکم بکتابه و رده الی الرسول ان ناخذبسنته….
حضرت در تبیین کریمه @فان تنازعتم فی شئ…@اگر درچیزی نزاع کردید آن را به خداوند ورسول خدا برگردانید
فرمود،رد آن بخداوند اینست که بکتاب خدا ارجاع دهی و رد به رسول اینکه از سنت رسولخداص بگیری
گویم جناب ابن عربی ره درکتب خود بسیار به این مطلب پافشاری کرده که آن کشف وشهودی درست وقابل اعتناست که ماخذی در کتاب وسنت داشته باشد
یعنی قرآن وسنت پیامبر معیار صحت وسقم مکاشفات است همانگونه که ائمه اطهار فرمودند احادیث ما که بدستتان میرسد را به قرآن ارجاع دهید اگر مطابق قرآن بود بپذیرید والا آن را به دیوار بکوبید
درکل قرآن معیار ومرجع تشخیص صحت وسقم تمام علوم ومعارف است همانگونه که خود قرآن فرمود فان تنازعتم فی شئ…اگر درچیزی نزاع کردید….. !وشئ انکر نکرات است که همه امور راشامل میشود باید به قرآن وسنت ارجاع داده شود
حلیه الاولیاء لابی نعیم ج۱ ص۸۶
روی بسنده عن ابن عباس قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم،من سره اَن یحیی حیاتی ویموت مماتی ویسکن جنه عدن غرسها ربی فلیوال علیاً من بعدی ولیوال ولیه ولیقتد بالائمه من بعدی فانهم عترتی خلقوا من طینتی رزقوا فهماًوعلماً وویل للمکذبین بفضلهم من امتی القاطعین فیهم صلتی لاانالهم الله شفاعتی
وذکره المتقی ایضاً فی کنزل العمال ج۶ص۲۱۷
اهل سنت به سندخود روایت کرده اند ازابن عباس ازرسولخداص که فرمود
هرکه دوست دارد زندگی کندچون من وبمیرد چون من وساکن جنت عدن که پروردگارمن کاشته است شود پس باید بعدازمن علی ع را بولایت بپذیرد و ولایت ولی او را ،وباید اقتدا کند به امامان بعدازمن چراکه آنان عترت من هستندوخلق شدند ازطینت من روزی شده اند فهم وعلم مرا ووای برکسانیکه تکذیب کنند فضایل آنان را ازامت من همانها که اتصال من را با آنان قطع میکنند خداوند شفاعت من را به آنان نرساند
مخالفان مکتب اهلبیت ع در شرح اینگونه احادیث چه میگویند
این کتابهای خود آنان است که اینگونه احادیث را روایت کرده است
الفضل ماشهد به الاعدا بزرگی وفضیلت آنست که دشمن بدان شهادت دهد
متن: استاد معماریان
سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.