بسم الله الرحمن الرحیم
تعیین امام از جانب خداوند
النمل
أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَهٍ مَّا کَانَ لَکُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یَعْدِلُونَ
آﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﻍ ﻫﺎﻳﻲ ﺧﺮم ﻭ ﺑﺎﻃﺮﺍﻭﺕ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪﻳﻢ ، ﻛﻪ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪﻥ ﺩﺭﺧﺘﺎﻧﺶ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ; ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺖ [ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ ؟ ﻧﻪ ، ﻧﻴﺴﺖ ] ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺍﻧﺪ (۶٠)
انسان ظلوم جهول از ساختن پشه و یا مگسی بلکه از رویاندن گیاه یا خسی ناتوان است ، نه علم و دانش آفرینش را دارد و نه توانایی و قدرتش را
پس چگونه میتواند از جانب خود امامی اختیار نماید که از جانب خداوند اطاعتش واجب بوده باشد
انسان نادان که گوساله را خدای خود میگیرد و سنگ و چوب را بجای او پرستش میکند و در مقابل جسم بی جان کرنش میکند
چگونه میتواند از پیش خویش امام اختیار نماید و در انتخاب خود اشتباه ننماید
امام باید در علم کامل و به علم خود عامل باشد و در ذات خود معصوم و از خطا و خطیئه مصون باشد
انسانی که خود محتاج هادیست و هدایت را نمیشناسد از کجا هدایتگر را تشخیص میدهد
آنکه راه نمیداند راهبر را کجا شناسد و تعیین آن چگونه تواند
آنکه معصوم نباشد از اشتباه مصون نیست و اطاعتش نزد عقول مقبول نیست
تو که از رویاندن گل و گیاهی عاجز و ناتوانی پس امام انام را چگونه برمسند حاکمیت می نشانی؟
آیا در تعیین امام ، خود را شریک خدامیدانی اَاِله مع الله بلکه آنان مردمی منحرف اند
سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.