بسم الله الرحمن الرحیم
بحثی پیرامون اعیان ثابته
یکی از اشتباهاتی که برخی ناپختگان در وادی معرفت مطرح کرده اند عبارتست از (تصرف عارف در عین ثابته مرید)
در رد و ابطال این باطل باید عرض شود که
اعیان ثابته صور و حقایق اشیا در حضرت علمیه الهیه است
و از آنجا که علم حق تعالی عین ذات اوست هیچگونه تغیر و حدوثی در علم الهی راه ندارد لذا اعیان ثابته نیز عاری از هرگونه تغییر و تبدل هستند
به عبارت دیگر اعیان ثابته مجعول به جعل جاعل نیستند حتی جعل الهی! زیرا در صورت تعلق جعل، علم الهی مجعول خواهد بود در حالیکه علم با ذات عینیت داشته و اصلا محال است که مجعول باشد بلکه اعیان ثابته در فوق مرتبه مشیت واقع اند
زیرا مشیت خود ظهور اعیان و اقتضائات آنهاست در خارج
پس تصرف در اعیان ثابته جزو محالات است که هیچ حکیم و فرد بخردی به آن تفوه نمیکند
والله یقول الحق وهو یهدی السبیل
سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.