۱۴۰۳-۷-۱۲ شرح اصول کافی
بسم الله الرحمن الرحیم
پنج شنبه۱۴۰۳/۷/۱۲، اصول کافی، جلد اول
باب: شأن انا انزلناه فی لیله القدر
🧿موضوع: شأن انا انزلنا فی لیله القدر و تفسیر آن
⬅️ قابل توجه: ((سند احادیث این باب اشکال دارد))
⬅️روایت (۵)
ترجمه:
علی علیهالسلام غالباً میفرمود که: هرگاه تَیمِى و عَدَوِى (ابوبکر و عمر) خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله بودند و آنحضرت سوره (((انا انزلناه))) را با خشوع و گریه تلاوت میفرمود، میگفتند: چقدر در این سوره دلت میسوزد، پیغمبر صلی الله علیه و آله میفرمود: برای آنچه چشمم (فرشتگان را در شب قدر) دیده و دلم (به آن امر محکم را در آنشب) فهمیده و نیز برای آنچه دل این شخص (علی علیه السلام) پس از من در مییابد (۱) میگفتند: مگر شما چه دیدهئی و او چه میبیند؟ حضرت برای آنها روی خاک مینوشت (((تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر))) سپس میفرمود: پس از اینکه خدای عزوجل فرماید (((هر امری))) دیگر چیزی باقی میماند؟ میگفتند: نه، میفرمود میدانید آنکه هر امری بر او نازل میشود کیست؟ میگفتند: تو هستی ای رسول خدا، میفرمود: آری، اما شب قدر بعد از من هم میباشد؟ میگفتند آری، میفرمود: در شبهای قدر پس از من هم آن امر نازل میشود؟ میگفتند: آری. میفرمود: به چه کسی نازل میشود؟ میگفتند: نمیدانیم، پیغمبر دست بر سر من میگذاشت و میفرمود: اگر نمیدانید، بدانید، آنشخص پس از من این مرد است، سپس آندو نفر شب قدر را بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله میشناختند، بواسطه هراس سختی که در دل آنها میافتاد.
⤴️نکته:
در حدیث پنجم میفرماید: که رسول خدا ص
آیه ” تنزل الملائه و الروح” را روی خاک مینوشت
در حالی که در آیه قرآن میفرماید:
🕋العنکبوت
وَمَا کُنتَ تَتْلُو مِن کَبْلِهِ مِن کِیَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ
ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ﻗﺮﺁﻥ] ، ﺗﻮ ﻫﻴﭻ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ نمیخواندی ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ نمینوشتی ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﮔﺮﺍﻳﺎﻥ ﻳﺎﻭﻩ ﮔﻮ [ﺩﺭ ﻭﺣﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﺁﻥ] ﺷﻚ میکردند، (۴۸)
❎️پس این اشکالی است که نمیشود از آن گذشت.
مطلب درست است اما این آقا چون ظاهراً با سواد بوده خودش حدیث جعل کرده است و این که گفته رسول الله روی خاک آیه را نوشت اشکالی است که نمیشود از آن گذشت! در حالی که آیه قرآن میفرماید:
تو هیچگاه به دستت خط ننوشتی که در این صورت مبطلان به شک میافتادند؛
مبطل یعنی اهل باطل: یک عده داریم اهل حق و حقیقت اند و یک عده داریم که باطل کارند اصلاً دنبال حق و حقیقت نیستند و فقط به دنبال حاشیهاند.
در آیهای میفرماید اهل باطل به شک و ریب
میافتند یعنی دنبال حاشیه میافتند.
➖➖➖
در حدیث (۶) ظاهراً در متن اشکالی نیست و
فقط این آقا روایت کرده است یعنی سند قابل اعتمادی نیست⤵️
⬅️روایت (۶)
ترجمه:
امام محمد تقی علیه السلام فرمود: ای گروه شیعه: با سوره (((انا انزلناه))) (با اهل سنت) مخاصمه و مباحثه کنید تا پیروز شوید، به خدا که آن سوره پس از پیغمبر حجت خدای تبارک و تعالی است بر مردم و آن سوره سرور دین شماست (بزرگترین دلیل مذهب شماست) و نهایت دانش ماست (زیرا کاشف از شب قدر است و در آنشب مکنونات علمی برای ما هویدا میگردد) ای گروه شیعه با آیات (((حم و الکتاب المبین انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین))) مخاصمه کنید، زیرا این آیات مخصوص والیان امر امامت است بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله.
ای گروه شیعه! خدای تبارک و تعالی میفرماید: (۲۲ سوره ۳۵) (((هیچ امتی نیست مگر آنکه بیم رسانی در میان آنها بوده است))) شخصی گفت: ای ابا جعفر بیم رسان امت، محمد صلی الله علیه و آله است فرمود: درست گفتی ولی آیا پیغمبر در زمان حیاتش چارهئی از فرستادن نمایندگان در اطراف زمین داشت؟ (یعنی میتوانست آنها را نفرستد) گفت: نه: امام فرمود: بمن بگو مگر فرستاده پیغمبر بیم رسان او نیست چنانکه خود پیغمبر صلی الله علیه و آله فرستاده خدای عزوجل و بیم رسان او بود؟ گفت: چرا، فرمود: پس همچنین پیغمبر صلی الله علیه و آله برای پس از مرگ خود هم فرستاده و بیم رسان دارد، اگر بگوئی ندارد، لازم آید که پیغمبر آنهائی را که در صلب مردان امتش بودند، ضایع کرده (و بدون رهبر گذاشته) باشد.
آنمرد گفت: مگر قرآن براى آنها کافى نیست؟ فرمود: چرا در صورتیکه مفسرى براى قرآن داشته باشند، گفت: مگر پیغمبر صلى الله علیه و آله قرآن را تفسیر نفرموده است؟ فرمود: چرا تنها براى یک مرد تفسیر کرد و شأن آن مرد را که على بن ابیطالب است بامت خود گفت.
مرد سائل گفت، ای ابا جعفر، این مطلبی است خصوصی که عامه از مردم زیر بار آن نروند، فرمود خدا حتماً میخواهد که در نهان پرستش شود تا برسد هنگام و زمانی که دینش آشکار شود، همچنانکه (سالهای اول بعثت) پیغمبر صلی الله علیه و آله با خدیجه در نهان پرستش خدا میکرد تا زمانی که مأمور باعلان گشت.
مرد سائل گفت: آیا صاحب این دین باید آنرا نهان کند؟ فرمود: مگر علی ابیطالب علیه السلام از روزی که با رسولخدا صلی الله علیه و آله اسلام آورد آنرا نهان نکرد تا زمانی که امرش ظاهر گشت؟ کار ما نیز همچنین است تا نوشته خدا مدتش برسد (و هنگام ظهور امام زمان علیه السلام و آشکار شدن دین فرا رسد.)
🖊میفرماید:
بعد از رسول الله ص حق با چه کسی است؟
این سوره تبیین میکند که بعداز رسول الله پیشوای مومنین چه کسی میتواند باشد.
یعنی تابلوی بزرگ شیعه سوره قدر است که علم ائمه ع را منطبق میکند با علم پیامبر ص که آنها محل نزول روح و فرشتگان اند.
امام متصل به ملکوت است و این سوره قدر اثباتش میکند.
🖊پس مبارزه کنید و بحث کنید به حم والکتاب المبین یعنی سوره دخان که مخصوص والیان امر بعد از رسول الله ص است که میفرماید:
🕋 إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُبَارَکَهٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ ﴿۳﴾
[که] ما آن را در شبی فرخنده نازل کردیم [زیرا] که ما هشداردهنده بودیم (۳)
🖊میفرماید:
ما نازل میکنیم آنرا و هر امر محکمی در آن
تفصیل میخورد.
🖊جالب اینکه جناب ابن عربی میفرماید:
سوره قدر و سوره دخان دو چشم قرآن هستند.
نگفت دو دست یا دو پای قرآن، چرا؟
چون بصیرت و بینایی قرآن به این دو سوره
است، به این دو نور است یعنی امامت و ولایت.
🖊در فقه فرموده اگر دو چشم کسی را کور کنند
دیه ی آن دیه ی کامل یک انسان میشود،
چون طرف کاملاً تعطیل میشود و میفرماید:
اگر از قرآن این دو سوره را بردارید قرآن مثل
یک انسان کور میشود؛ ولایت را که بردارید
انسان کور میشود و این مخصوص والیان
امر بعد از رسول خداست.
🖊سوره دخان سورهای است که
خانم فاطمه زهرا خیلی دوستش داشت.
🖊رسول خدا تنها برای یک نفر قرآن را
بصورت کامل تلاوت و تفسیر کرد که آن شخص علی ابن ابیطالب است و او را برای امت گذاشت
و فرمود قدر او را بدانید.
🖊در خبر است:
ابوبکر حتی ترجمه تحت الفظی بعضی
از کلمات قرآن را بلد نبود چه برسد به تفسیر
قرآن و معانی آن!!!
🖊پرستش خدا در خفا:
برای دین دو تا دولت وجود دارد:
⬅️روایت:
امام صادق علیه السلام: خداوند عزّ و جلّ، دین را دو دولت قرارداد: دولت آدم و آن دولت الله است و دیگری دولت ابلیس.
🖊 پس هر گاه خداوند بخواهد که آشکارا پرستش شود، دولت آدم روی کار آید و هر گاه خدا بخواهد که پنهانی و مخفیانه عبادت شود، دولت ابلیس بر سر کار آید و کسی که آنچه را خدا میخواهد پنهان بماند فاش سازد، از دین بیرون رفته است.
🖊وقتی حاکم امام معصوم ع است خداوند علنی پرستش میشود البته منظور از پرستش خدا خم و راست شدن در نمازهای جماعت و… نیست زیرا اینگونه باشد بت پرستها هم خم و راست میشوند!
پس فکر نکنید اگر حکومتی اسمش اسلامی شد پس پرستش خدا آشکارا صورت گرفته است و دولت الله است.
فقط باید حاکم امام معصوم ع باشد تا پرستش واقعی و بندگی حقیقی پیاده شود.
🖊زمان امام باقر ع هم همه نماز میخواندند
اما خیلی از معارف است که عامه مردم تحملش را ندارند.
دین یک صاحبی دارد و این طور نیست که هر کسی بیاید حکومت تشکیل دهد!
🖊آیا برای صاحب دین جایز است که دین
را کتمانکند؟!!!
آیا علی ابن ابیطالب ع کتمان نکرد؟!!!
رسول الله و امیرالمومنین در اوایل کار به هیچ کس چیزی نمیگفتند تا چند سال؛
پس اعلام کردن دین الهی وقت دارد.
فرمود: امر ما اهل بیت هم همین گونه است
تا آنکه کتاب به سر آمد خویش برسد که بعد امام ظهور کند و اسلام حقیقی ظهور کند و الا
الآن اسلام حقیقی نیست، اصلاً اسلام نیست، چه برسد به حقیقی.
🖊در اسلام احکامی داریم:
در اصول کافی در باب حجه هست:
رسول الله ص فرمود: در اسلام هر کس از دنیا رفت و بدهی داشت به گردن من است که ولی امر مسلمین هستم پس باید دینش را ادا کنم؛ و اگر مال و میراثی دارد از آن خانوادهاش است؛
الان چگونه است؟ بر عکس است؛
مالیات بر ارث میخورد.
یعنی اگر طرف بمیرد و بدهکاری داشته باشد
محصوص خانواده است و اگر ارثی مانده باید به دولت مالیات داده شود.
احکام اسلام الهی است و حکمت دارد و زیباست.
این حکم وقتی آن زمان آمد کلی از یهودها آمدند مسلمان شدند و خیالشان راحت بود مالشان در امان است؛
ولی امر مسلمین باید معصوم باشد تا احکام اسلامی پیاده شود.
🖊امیرالمومنین ع وقتی به عنوان خلیفه جهان اسلام آمدند کوفه فرمودند:
مردم این مرکب و لباسها و وسایل من است؛ اگر با چیزی غیر از این از شهر شما خارج شدم بدانید که جزو خائنان هستم.
اسلام حقیقی یعنی این؛ در زمان ما خداوند پنهانی پرستش میشود.
🖊 فرمود سوره قدر سید دین شماست و با سوره قدر با دشمنان بحث کنید.
چون امام حقیقت لیله القدر است و متصل به ملکوت عالم و واسطه فیض است.
🖊امام غریب ما؛ امام زمان ما عج…..
الحمدلله علی الولایه