۱۴۰۱-۵-۱۴ شرح زیارت جامعه جلسه ۸
بسم الله الرحمن الرحیم
جمعه ۱۴۰۱/۵/۱۴ (شب هشتم محرم)
موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره
«و رأیکم علم و حلم و حزم»
جناب حافظ:
در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم
حکم آنچه تو فرمایی رأی آنچه تو اندیشی
امام اگر نظری دارد حقایق را میداند و رأی امام بر اساس علم به حقایق است و در عین حال از روی حلم است
حلم آنکه از روی عقل کار انجام بشود
حدیث نبوی:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: «… لَوْ کَانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکَانَ عَلِیّاً…
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
اگر همه حلم در یک نفر جمع بشود علی ع امیرالمؤمنین ع میشود
و شما میبینید در جریان غصب خلافت
خلافت ایشان منصوص از جانب خدا است
و رسول اکرم ص از جانب خدا ایشان را
معرفی کرد برای جانشینی اما وقتی
رسول خدا ص از دنیا رفتند و غصب
خلافت کردند امیرالمؤمنین ع دست به شمشیر نبرد،
دست به شمشیر نبرد چرا که کارش از روی حلم است
فرمودند میدیدم که میراثم را به غارت میبرند
میراث الهی است….
فرمودند اگر من دست به شمشیر میبردم اساس اسلام نابود میشود
لذا صبر کردم در حالی که استخوان در گلو و خار در چشمم بود.
شهادت صدیقه الطاهره س سند مظلومیت امیرالمؤمنین ع است.
وقتی فدک را غصب کردند خانم فاطمه زهرا فرمود تو کسی بودی که پشت گردان عرب را زمین زدی حالا مثل جنین در رحم مادر زانو بغل کرده و روی زمین نشستهای؟ عبارتی امیرالمؤمنین ع فرمودند و آن عبارت این است (اگر من سکوت نکنم اسلام از بین میرود، یعنی باید از حق خود بگذرم)
«ان ذکر الخیر کنتم اوله و اصله و فرعه و معدنه و مأویه و منتهاه» اگر یــادی از خوبی شما شود شما اول آن هستید و اصل آن هستید و فرع و معدن و ماویه و منتهای آن هستید.
خوبی از مفاهیم ذهنی است
ما در خارج از ذهن چیزی به نام خوبی و خیر نداریم که بگوییم این خیر است یا خوب است
اما خیر کمالی است که برای هر چیزی متصور است
هر چیزی در نوع خودش که کمال داشته باشد می گوییم این خیر است این خوب است
الهی عاقبت بخیر بشوید یعنی چه؟
یعنی عاقبتت با کمال انسانی همراه بشود.
در روایتی از امام سؤال کردند این که ما می گوییم عاقبت بخیر بشوید خیر چیست؟
فرمود: خیر نهریست در بهشت که از انشعابات نهر کوثر است،
این که میگوید نهری در بهشت تمثل خیر است هر مفهومی در آخرت صورت پیدا میکند
کوثر نهر ولایت است میفرماید:
وقتی بحث خوبی میآید وسط حرف خوبی میشود از کمال انسانی میشود:
اگر بهترینها ذکر شود، اول بهترینها و اصل بهترینها و فرع بهترینها و محل اقامت بهترینها و جایگاه بهترینها و نهایت بهترینها حضرات معصومین هستند
سوره الحجر
وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ
هرچه در جهان هستی هست، منبع اصلیاش پیش ماست و هر موجودی را با ویژگیهای خاصی میآفرینیم. (۲۱)
هر چیزی یک خزانهای دارد مثال:
درخت طوبی درختی است که اصل آن در خانه رسول خدا ص و امیرالمؤمنین ع است و در خانه هر یک از مؤمنین شاخهای از آن کشیده شده است.
درخت طوبی عینیت وتمثل ایمان است…
اصلش از رسول خدا ص و امیرالمؤمنین ع و شاخههایش در قلوب مؤمنین است یعنی هر کسی ایمان دارد یک شاخهای از رسول الله است یک شاخهای از امیرالمؤمنین است
خزینه ایمان قلب رسول الله ص است
قلب امیرالمؤمنین ع است
و مؤمنین با هم ارتباط دارند مؤمنین قلبا با رسول الله ص ارتباط دارند و این ارتباط وقتی شدید میشود مؤمن میتواند از رسول الله ص حرف بشنود
روایت: رسول الله ص فرمودند: بعضی از امت من هستند که از قلوبشان به من وصل هستند و از آن طریق با من سخن می گویند و میشنوند
متحد جانهای شیران خدا است
جان گرگان و سگان از هم جدا است
میفرماید: اصل آن در خانه رسول الله ص و شاخههای آن کشیده شده در قلوب مؤمنین
شجره طیبه طوبی اصلش اهل بیت ع
و شاخههای آن شیعیان و هر شیعهای برگی از این شجره نبوت است شاخهای از نبوت است
نکته: همه شیعیان همه مؤمنین در تمام اعصار جزو این شجره نبوتاند و اگر کسی جدا شود از ایمان مثل آن برگی که جدا میشود و بیفتد
نکته: امامان اهل بیت برای شیعیانشان دعا و استغفار میکردند، و برای خودشان هم چقدر استغفار میکردند خیلی در ادعیه داریم
سؤال؟ امام معصوم چرا باید استغفار کند؟
بحث آن همین شجره نبوت است وقتی برگهای این درخت زرد میشود نقص به آن درخت وارد شده است. لذا امام که برای خودش استغفار میکند یعنی دارد برای آن شجره نبوت استغفار میکند یعنی دارد برای شیعیانش استغفار میکند
امام معدن ایمان است و در قلوب شیعیان ایمان امام ظهور و بروز میکند ایمان همان خیر و کمال است.
روایت، عدالت در هر جا هست از امیرالمؤمنین ع است حتی دشمن ما اگر به عدالت حکم کند بخاطر امیرالمؤمنین ع است.
خزنیه حکمت امیرالمؤمنین ع است.
فرمود: نهر خیر از فروعات نهر کوثر میشود و خوبی یک معدنی دارد
که آن معدنش قلوب اولیاء الله است
روایت “ما خزینه دار علم خدا هستیم به هر کس در این عالم علم برسد از ناحیه امام میرسد
حتی آن کافر از باطن امام به آن میرسد چون واسطه فیض است
اصل خوبی شما هستید و از شاخه و برگهای این خوبیها و خیرها توحید نماز، روزه، صله رحم، صدقه، حج زکات، اینها میشود شاخه برگ ولایت، تمام کارهای خوب یک تنه واصلی دارند، لذا کسی ولایت نداشته باشد نه نمازش را میپذیرند نه …
کسی که ایمان میآورد همه خوبیها میآید در وجودش و تمام خوبیها از او بروز و ظهور میکند
آیه قران میفرماید در سوره فرقان
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا
مگر آنانی که توبه کنند و ایمان بیاورند و کار خوب بکنند. خدا هم، بدیهایشان را تبدیل به خوبیها میکند؛ زیرا خدا آمرزندهی مهربان است. (۷۰)
یک مرتبه میبیند انسانی اخلاقش عوض شد…
مثال: داستان فضیل عیاض یک راهزن که همه از او میترسیدند بر اثر یک آیه که در او اثر گذاشت، توبه کار شد و شاگرد امام صادق ع شد.
شما بیایید در مجلس امام حسین ع گریه کنید نمیتوانید گناه کنید پاک میشوید چون امام اصل تمام خوبیهاست
ما باید افتخار کنیم نوکری امام حسین ع میکنیم آنها احتیاج به نوکری ما ندارند بلکه ما محتاج به نوکری برای انها هستیم.
هر چیزی را بروید در معدنش رایگان به شما میدهند این جا معدن خوبی و خیرات است
کسی برود در خانه امام حسین ع خیرات عالم می ریزد بر سرش متوجه اش میشود
کسی که در خانه آنها باشد خیر دنیا و آخرت نصیبش میشود
حدیث: کسی که ولایت ما را میپذیرد خیر دنیا و آخرت به او داده میشود.
الحمدلله علی الولایه