۱۴۰۱-۵-۱۰ شرح زیارت جامعه جلسه ۴
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۱/۵/۱۰ ) (شب چهارم محرم)
موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره
واصدق وعدکم) چقدر وعده شما راست است.
نکته (در مورد صدق وعده، صدق به معنی راستی و درستی است)
حدیث از امام صادق ع: در مورد ایمان و مؤمن، به نماز خواندن ووو اینها نگاه نکنید و به گریههای اینها نگاه نکنید چون بعضی وقتها اینها عادت میشود برای انسان، حالا ملاک چیست برای خوب بودن انسان، دو چیز فرموده شده ۱- صدق الحدیث، راستی در حرف زدن، یعنی دروغ نگویید، کسی که دروغ بگویید هیچ چیز ندارد.
اهل مراقبه اینطور رفتار میکند که اگر ساعت را سؤال کنید همانی که هست می گویند. که اگر ثانیه ای اینطرف و انطرف شود کذب زبان است.
حدیث از نبی اکرم، میفرماید وقتی قسم بخدا خوردی به اندازه بال مگس حرف اینطرف و انطرف نشود.
۲-اداء الامانه، رد کردن امانت، که صدق در کردار میشود.
رسول الله ص، فرمود به نیکوکار و بد کار امانت را بر گردانید حتی اگر نخ و سوزن باشد باید برگردانده شود.
یکی از علامت منافق وقتی امین شمرده میشود خیانت میکند. و علامت مؤمن اداء امانت است.
صدق وعده هم داریم، مثلاً وعدهای که به کسی دادهاید، باید انجام بدهید.
در سوره مریم ع در داستان حضرت اسماعیل ع خداوند میخواهد این پیامبر را بستاند میفرماید
وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا
و در کتاب آسمانی از اسماعیل یاد کن که درست وعده و فرستادهای پیامبر بود (۵۴)
رسول خدا ص با شخصی وعده کرد و آن شخص رفت و نیامد و رسول الله ص چند روز منتظر ایشان بود، و اصحاب به دنبالش رفتند ……و او را پیدا کردند اوردند.
چرا صدق وعده مهم است چون قران به خدا این صفت را نسبت داده و خلف وعده را به شیطان نسبت داده است،
إبراهیم: وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ…..
و چون کار یکسویه شود، شیطان گوید خداوند به شما وعده راست و درستی داده بود، ولی من به شما وعدهای دادم و [در معامله] با شما خلاف کردم، ….
کار شیطان وعده دروغ است. لذا مؤمن هیچ وقت وعدهاش دروغ نمیشود.
روایت داریم اگر دم آغل ایستادی و علف نشان گوسفند دادی برای بیرون آمدن باید به او بدهید و گرنه کذب است.
صادق الوعد بودن از صفات برجسته است.
نکته* جایی که راست گفتن خطر دارد حرف نزن.
امام ع وعده آخرت به ما میدهد فقط دنیا نیست لذا اصدق است.
صادقترین قول لا اله الا الله است.
لا حول ولاقوه الا بالله اصدق اقوال نیست، صادق هست، ولی اصدق لا اله الا الله است.
امام وعده بهشت می دهد و نمیشود صدق وعده نداشته باشد.
((کلامکم نور)) کلام شما نور است.
نور برای دیدن است، و این نور، نور حسی است، و اما نور غیر حسی که شامل کلامکم نور، کلام شما نور است، چون حقایق را روشن میکند.
جناب مولانا
هر ندایی که ترا بالا کشید آن ندا میدان که از بالا رسید
هر ندایی که ترا حرص آورد بانگ گرگی دان که او مردم درد.
هر حرفی که تو را بالا میبرد، بدانید از بالا آمده و حرفهایی که حرص تو را به دنیا زیاد میکند مثل بانک گرگ است.
علامه حسن زاده علیه السلام، “گوش دهان جان انسان است”
(بنده در خواب دیدم که پیرزنی دوستم را بغل کرده و قهقه می زند……
از دوستم سؤال کردم که چی میکنی، گفت با آدم پولداری حرف میزدم دست چک خوش را نشان من داد…. حرص به دنیا پیدا کردم)
مراقب باشید حرف چه کسی را گوش میدهید گوش دهان جان است،
در دین اسلام دزدی کردن و تجاوز، ووو بد است حالا کسی انجام داد ربطی به اسلام ندارد.
*نکته (کلامکم نور، کلام الهی نور است، کلام شما نور است، اگر میخواهید وجود شما نورانی بشود، قران و حدیث بخوانید مخصوصاً احادیثی که در فضائل امیرالمومنین ع و ائمه است)
وقتی که نور پیدا کردی، این نور باعث دیدن است و بصیرت پیدا میکنی چیزهایی را متوجه میشوی که دیگران نمیفهمند.
خاطره (بنده در منزل آیت الله بهجت بودم یک مطلبی ایشان فرمودند که احادیث مخالفین (اهل سنت) نور ندارد، بعدها متوجه شدم خواندن این احادیث نوری ندارد انچنان نوری که در احادیث شیعه است.
کلمات خوب مثل نور افکن حقایق را به ما نشان میدهد. ولی گاهی وقت این نور افکن برگشته طرف گوینده حرف می زند که خود را نشان بدهد.
نکته (وقتی مطالعه میکنید دو الی سه کتاب داشته باشید که از کتابی خسته میشوید سراغ کتاب دیگر بروید و یکی از کتابها احادیث باشد، بعد از قران هیچ چیز مثل کتاب احادیث به انسان نور نمیدهد)
عجیب است نورانیت کلام ائمه هر کدام یک نورانیت خاص خودش را دارد، وقتی کسی احادیث زیاد بخواند و با احادیث مأنوس شود وقتی حدیثی را دید …. از روی نور آن متوجه میشود این حدیث مال چه کسی است.
((و امرکم رشد)) امر شما رشد است.
رشد یعنی استقامت در مسیر کمال، به همین دلیل وقتی کسی را به راه راست هدایت کردی می گویند ارشاد کردی
امر شما رشد است، یعنی امام امر میکند برای کمال انسان است، در حالی که شیطان امرش به فحشا و زنا است.
چرا امر به زنا؟ چون زنا تنها گناهی است که سریع رشته ارتباط به خدا را قطع میکند.
روایت: رسول خدا ص فرمودند:
شخص مؤمن پیوسته روح الایمان با او مرتبط است.
تا وقتیکه مرتکب زنا میشود وقتی شد ارتباط او قطع میشود به همین دلیل شیطان امر میکند به زنا و حضرت یوسف ع وقتی زنان مصری آمدند طرفش گفت خدایا این زنان مرا بسوی خویش میخوانند و اگر کید اینان را از من بر نگردانی من به اینها اصابت میکنم و جزو جاهلان میشوم
چرا؟ چون ارتباط او با روح الایمان قطع میشود از طریق روح الایمان است که علم به انسان میرسد و آن نور به انسان منتقل میشود فرمود جاهل میشوم!
سوره یوسف: قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُن مِّنَ الْجَاهِلِینَ
یوسف به خدا گفت: «خدایا، زندان برایم خوشتر است از کار زشتی که این زنها به آن دعوتم میکنند. اگر شر نقشههایشان را از سرم کم نکنی، به آنها رغبت پیدا میکنم و به ندانمکاری دچار میشوم.» (۳۳)
نبی اکرم ص فرمودند: زنا برکت را از عمر میبرد عمرش کوتاه میشود و یکی دیگر از مال میبرد- مال از بین میرود ویکی برکت از علم میرود
انسان اول باید علم شریعت را یاد بگیرد
حلال و حرامش را یاد بگیرد
امر شما رشد است برای تکامل ما است
باید گوش کنیم هرچی هم که می گویند
ولی امام ع مخالف قرآن و حدیث حرفی نمیزند.
ما می گوییم: ما مطیع محض امام هستیم هر چه که امام ما بگوید. آیا ممکن است امام ع خلاف بگوید؟ نه
اطاعت از امام ع: امر امام ع رشد است کمال است ولی امام ع مخالف شریعت سخنی نمیگوید
اگر کسی خلاف شریعت سخن گوید این رشد نیست
(وَأَمْرُکمْ رُشْدٌ)
اباعبدالله الحسین ع برای دشمنش هم رشد میخواهد و خیر خواهی میکند
الحمدلله علی الولایه