۱۴۰۱-۵-۹ شرح زیارت جامعه کبیره جلسه ۳
بسم الله الرحمن الرحیم
یکشنبه ۱۴۰۱/۵/۹) شب سوم محرم
موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره
اسمای ائمه ذکر و تکرار انها خواص و اثاری دارد.
در عزاداریها گفتن ذکر حسین، حسین ……ذکر است و دارای برکاتی است
(و اعظم شانکم) و چقدر عظیم است شان شما.
شان، آن مقام وموقعیت کاری است
آیه قران، معنای عبارت قرآنی «کُلُّ یَوم هُوَ فِى شَأن» «خداوند هر روز در شأن و کارى است»
دو نوعشان داریم، ۱- شان دنیایی، مقام اجتماعی ۲-شان عنداللهی، مقامی که طرف نزد خدا دارد.
حدیث: پیامبر اکرم-صلی الله علیه و اله وَ قَالَ: رُبَّ أَشْعَثَ أَغْبَرَ ذِی طِمْرَیْنِ مُدْقِعٍ بِالْأَبْوَابِ لَوْ أَقْسَمَ عَلَى اَللَّهِ لَأَبَرَّهُ.
رسول خدا صلّى اللّٰه علیه و آله فرمود: چه بسا ژولیده موى غبار آلودهای که لباسى کهنه دارد و به در خانهها براى طلب حاجت میرود، اگر خداوند را قسم دهد حاجتش را روا کند.
همین آدم در دنیا در نزد مردم شانی ندارد ولی در نزد خدا خیلیشان دارد.
مراقب رفتار خود با مردم باشید که در حدیث آمده است.
همانا خداوند سه چیز را در سه چیز پنهان کرده است: خشنودی خود را در فرمانبرداری خود، پس هیچ طاعتی را کوچک مشمار شاید رضایت خداوند در آن باشد.
دوم: خشم خودرا در نافرمانی و معصیت خود پنهان کرده است، پس هیچ معصیتی را کوچک مشمار، شاید غضب خداوند در آن باشد.
سوم: اولیای خود را در میان مردم پنهان کرده است، پس هیچ کس را کوچک مشمار شاید که او ولیّ خدا باشد.
حدیث: وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَهِ(کسی که به ولی من اهانت کند به جنگ با من بر خاسته.
چقدر عظیم است شان شما، شان عندالله را میفرماید نه شان عندالناس.
و شان عندالله هم درجاتی دارد، بعد از درجه ایمان، ایقان و احسان شروع میشود ….
بایزید بسطامی، سلطان العارفین فرموده، انقدر سیر کردم در عوالم نوری که گفتم کسی به اینجا نرسیده است و چشم باز کردم دیدم میخ خیمه رسول الله را هم نمیتوانم مشاهده کنم،
وقتی که پردهها برود کنار عظمت شان انها پدیدار میشود.
حدیث “شما همانطور که نمیتوانید خدا را وصف کنید نمیتوانید ما را وصف کنید و همانطور که نمیتوانید ما را وصف کنید نمیتوانید یک مؤمن را وصف کنید..
((و اجل خطرکم))
خطر به معنای مقام بلند است و هم جایی که در آن احتمال وقوع اتفاق بد است.
خطر جایگاه بلند است، چقدر دست نیافتی است آن جایگاه رفیع شما، و چقدر جلیل است خطر شما،
*ملک در سجده آدم زمین بوس تو نیت کرد.
که در حسن تو لطفی دید بیش از حد انسانی*
د: «یا على لایعرف اللّه تعالى الّا انا و انت و لایعرفنى الّا اللّه و انت و لا یعرفک الّا اللّه و انا؛ (۳) اى على! خدا را نشناخت جز من و تو، و مرا نشناخت جز خدا و تو و تو را نشناخت مگر خدا و من.
(و اوفی عهدکم) عهد شما با وفاترین عهد
وافی، یعنی کامل در مقابل نقص است، یعنی نقص در او نیست.
مثلاً می گویند طرف در دوستی با وفا است و کم نمیگذارد.
نکته*(بنده، پارسال در خواب دختری را میدیدم، که گفت، آن دختری که قبل از ازدواج با پسری رابطه نداشته باشد در زندگی با شوهرش وفا دار میماند، و اگر رابطه داشته باشد در زندگی با شوهرش وفا دار نیست)
حالا عهد امام تا کجا با انسان است؟ عهد امام در دنیا و آخرت با انسان است چون انها صاحب دنیا و آخرت هستند.
بیعت آن عهدی است که با امام بسته میشود.
با امام عهد بسته میشود که دنیایم رابه شما میفروشم یعنی هرچه در دنیا شما می گویید گوش میدهم واطاعت میکنم و آخرت را امام در اختیار شما میگذارد
امام عهدش وافی است انطرف هم ادامه دارد. فقط در دنیا نیست
امام صادق ع فرمودند خجالت میکشم از بس این حدیث را گفتهام، قدر محبت علی و فاطمه س را زمانی میفهمید که جان به گلوگاه برسد.
یکی از تعابیر مشهور و زیبای امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام خطاب به حارث همدانی یکی از یاران خاص آن حضرت، که از نخستین بیعت کنندگان با امام علی علیه السلام در مدینه بود. عبارت «مَنْ یمُتْ یرَنِی» است. یعنی هرکس بمیرد، مرا میبیند
یا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ یمُتْ یرَنِی مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قبلاً
یعنی: ای حارث همدانی هرشخصی که بمیرد خواه مؤمن باشد خواه منافق، مرا میبیند، منتها مؤمن از دیدن من لذت میبرد و کافر از دیدن من ناراحت میشود
رسول خدا ص فرمود، بعد از مرگ صد موطن در پیش دارید که راحترین آن قبر و مرگ است و در تمام این صد موطن محبت دخترم فاطمه س به فریاد شما میرسد.
یکی از اسرار سنن نبی اکرم ص، وقتی با کسی دست میداد، دست طرف را رها نمیکرد تا طرف رها کند دست ایشان را، یعنی تا تو دست خود رها نکنی ما رها نمیکنیم دست شما را در هر حالی، هزار هم آلوده باشید.
حدیث امام رضا ع، شخصی از شیعیان امام بود و بازیگوش بود روزی نجسی خورده بود …. تا امام را در کوچهای دید و روی از امام از خجالت برگرداند و امام آمد نزدیک او و فرمود در هیچ شرایطی روی از امام خود برنگردانید.
چون اگر نجات هم باشد پیش ماست، و شفاعت پیش ماست،
وافی است عهد شما، پیمان امام، امام خودش عهد الله است
آیه قران، أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکمْ
ترجمه آیه به نثر: پیمان مرا نگاه دارید تا پیمان شما را نگه دارم.
عهد خداوند روایت است ولایت است، در مورد حضرت ابراهیم ع
آیه وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ [۱۲۴]
و [یاد کنید] هنگامى که پروردگار ابراهیم، او را با دستوراتى آزمود؛ و او به طور کامل از عهده آنها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قراردادم». ابراهیم گفت: «از دودمان من [نیز امامانى قرار بده]» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمىرسد [مگر آنها که شایستهاند]».
خداوند فرمود به عهد من که ولایت و امام است وفادار باشید من هم وفای به عهد خود میکنم که بهشت است
نکته(در غدیر خم با امیرالمؤمنین ع بیعت کردند و شکستند ولی در کربلا امام حسین ع فرمود من بیعت را از شما برداشتم هرکس میخواهد برود ولی کسی نرفت.
رمز و راز آن چیست که، کار برای امام حسین ع را میخرند و نمونه در ائمه دیگر نداریم.
علامه امینی صاحب کتاب الغدیر که ۲۰ جلد است، فرزند ایشان فرمودند پدرم را خواب دیدم و سؤال کردم انطرف چه چیزی باعث نجات شما شد؟ ایا کتاب الغدیر، فرمود خیر، فقط زیارت امام حسین ع و به من تاکید کرد حتماً به زیارت امام حسین ع برو، زیارت عاشورا را بخوانید،
الحمدلله علی الولایه