ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۱-۲۰ تفسیر سوره هود جلسه ۱۱

بسم الله الرحمن الرحیم

#یکشنبه ۱۴۰۲/۱/۲۰ «ایام ماه مبارک رمضان»

((تفسیر سوره هود، «جلسه ۱۱»)) ـ

قران بجز از مدح علی آیه ندارد

«بسم الله الرحمن الرحیم»

((تفسیر ایات مبارک ۲۴-۲۵-۲۶-۲۷-۲۸))

هود

مَثَلُ الْفَرِیقَینِ کالْأَعْمَیٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یسْتَوِیانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَکرُونَ

وصف این دو گروه [مشرک و مؤمن] همانند نابینا و کر و بینا و شنواست; آیا [این دو گروه] در صفت و حال یکسانند؟ آیا متذکر نمی‌شوید؟(۲۴)

تفسیر آیه🔽

عده‌ای به دنبال رسول الله و امیرالمؤمنین هستند و عده‌ای روبروی این‌ها ایستاده‌اند و نمی‌توانند بشنوند و نمی‌توانند ببیند آیا اینها با هم برابر هستند. هل یستویان…

از آنجا دو فریق شدند، که عده‌ای به دنبال معاویه و پول و شهرت و مقام بودند و عده‌ای به دنبال امیرالمؤمنین بودند، آن‌ها که آخرت را می‌خواستم به دنبال امیرالمؤمنین علیه السلام بودند، هل یستویان… ایا این دو با هم مساوی هستند.

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَیٰ قَوْمِهِ إِنِّی لَکمْ نَذِیرٌ مُّبِینٌ

بی تردید نوح را به سوی قومش فرستادیم [که به آنان بگو:] من برای شما بیم دهنده‌ای آشکارم. (۲۵)

تفسیر آیه🔽

چرا در اینجا وارد داستان حضرت نوح علیه السلام شد

در حدیث سفینه نوح جایگاه اهل بیت (ع) به کشتی نوح در میان قوم نوح تشبیه شده که هر که به این کشتی سوار شود نجات یابد و هر که از آن جا بماند غرق شود. این حدیث به صراحت تنها راه نجات یافتن را پناه بردن به اهل بیت (ع) دانسته است.

وقتی گفته می‌شود ولقد ارسلنا نوحا… پس حضرت نوح رسول است! رسالت از حضرت نوح ع شروع شده قبل از حضرت نوح رسول نداشتیم همه نبی بودند.

مقدمه(در داستان طوفان نوح با شاکله اصلی،

یک روزی طوفان عظیمی آمده تمدن بشر را نابود کرده و قبل ازان یک انسان الهی کشتی ساخته خودش و خانواده‌اش و عده‌ای سوار شده و نجات پیدا کردند علامه طباطبائی می‌گوید این داستان در نزد اقوام وملل دنیا بوده است.

قدیمی‌ترین سند برای طوفان نوح در تورات است. که متعلق به سه هزار وپانصد سال پیش است

اما در کتابی به نام الواح سومری آمده که یک لوح گلی پیدا شده که داستانی مثل داستان حضرت نوح اما مشرکانه آنجا هست منتها ۱۵۰۰ سال قبل از تورات است.

البته برای قرآن سند نمی‌خواهیم هرچه قرآن بگوید صحیح است قرآن برای ما سند است اعتماد ما به کتاب الهی و معجزه الهی قرآن است حضرت نوح علیه السلام فرمود به درستی که من برای شما ترساننده آشکار هستم، پس ترساننده غیر آشکار هم داریم.

در اینجا اشکارا می‌گوید از جانب خدا آمده برای ترساندن شما.

در شروع سوره اول آیه فرمود اگر غیر خدا را بپرستید من برای شما انذار کننده هستم، حضرت نوح علیه السلام هم اول این را می‌گوید

و انی، لکم «من»

پیامبر واسطه بین خدا و بشر است بشر معمولی نیست فرموده شد بشری مثل شما هستم ولی بر من وحی نازل می‌شود.

در آیه دوم و سوم سوره نوح آمده.

ای قوم من، من برای شما انذار کننده آشکار هستم باید مرا اطاعت کنید در اینجا بحث از اطاعت و رسول است

قَالَ یا قَوْمِ إِنِّی لَکمْ نَذِیرٌ مُّبِینٌ

گفت: ای قوم من! همانا من شما را بیم دهنده ای آشکارم، (۲)

أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِیعُونِ

که خدا را بپرستید و از او پروا کنید و از من اطاعت نمایید، (۳)

أَن لَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیکمْ عَذَابَ یوْمٍ أَلِیمٍ

که جز خدا را نپرستید; من بر شما از عذاب روزی دردناک بیمناکم. (۲۶)

تفسیر آیه🔽

فرمود، ان لا تعبدوا الا الله….

پس قوم نوح مشرک بودند.

ان لا تعبدوا الا الله…فرمود جز خدا را نپرسید تمام خرافات را بگذارید کنار.

حضرت نوح علیه السلام این‌ها را می‌ترساند. من ترسان هستم بر شما از عذاب روزی دردناک می‌خواهد یک طوری بگوید یک روزی است آن روز روز دردناک است. حضرت نوح وعده می‌دهد من ترسان هستم برشما،

میگویند ترس مال چیزی است که احتمال آن برود.

چرا حضرت نوح گفت من از عذاب این روز می‌ترسم؟

بحث احتمال نیست

می‌فرماید اگر شما ایمان نیاورید عذاب می‌شوید و همه انبیا بر امت خود ترسان هستند به خاطر مهربانی که دارند.

انی اخاف علیکم… من می‌ترسم بر شما، دلسوز است بر قوم خودش که اگر ایمان نیاورد دچار عذاب الهی شوند.

فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ کفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا نَرَاک إِلَّا بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاک اتَّبَعَک إِلَّا الَّذِینَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِی الرَّأْی وَمَا نَرَیٰ لَکمْ عَلَینَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّکمْ کاذِبِینَ

اشراف و سران کافر قومش گفتند: ما تو را جز بشری مانند خود نمی‌بینیم، و کسی را جز فرومایگان که نسنجیده و بدون اندیشه از تو پیروی کرده باشند مشاهده نمی‌کنیم، و برای شما هیچ برتری و فضیلتی بر خود نمی‌بینیم، بلکه شما را دروغگو می‌پنداریم. (۲۷)

تفسیر آیه🔽

آیه با ایجازی که دارد چیزهایی را بیان می‌کند.

۱-گفتند ما نمی‌بینیم تو را جز که بشری مثل ما هستی.

۲-و نمیبنیم تابعان تو را، جز که انسانهای پستی هستند از نظر اجتماعی یعنی اراذل، از طبقه پایین هستند

۳-و هیچ فضلیتی برتو نسبت به ما نمی‌بینیم

۴-بلکه شما را دروغگو می‌پنداریم.

تمام ملاک‌های این‌ها دنیایی بود.

قَالَ یا قَوْمِ أَرَأَیتُمْ إِن کنتُ عَلَیٰ بَینَهٍ مِّن رَّبِّی وَآتَانِی رَحْمَهً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّیتْ عَلَیکمْ أَنُلْزِمُکمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا کارِهُونَ

نوح گفت: ای قوم من! مرا خبر دهید: اگر من بر دلیل روشنی از سوی پروردگارم متکی باشم و مرا از نزد خود رحمتی عطا کرده باشد که بر شما مخفی مانده [باز هم نبوت مرا تکذیب می‌کنید؟] آیا [در صورتی که اجباری در پذیرش دین نیست] می‌توان شما را به پذیرش آن دلیل روشن در حالی که آن را خوش ندارید، وادار کنیم؟(۲۸)

تفسیر آیه🔽

حضرت نوح ع خیلی این کلمه را در اینجا بکار برده

ای قوم من (یا قوم) این برای ایجاد ترحم و نزدیکی است، یعنی من شما را از خود می دانم برای این اصرار می‌کنم نظر شما چیست اگر باشم بر شهودی از حقیقت، وخداوند از نزد خود رحمتی عطا کرده، بینه یعنی اشکار، و این پوشیدگی بر شما، از بینه برای کوری خودتان است فعمیت علیکم

شما اکراه دارید. این آیه صحبت بینه است.

و اتانی رحمه… این رحمت چیست؟ این رحمت، رحمت رحیمیه است، هر کس می‌آید طرف امام رحمت می‌گیرد او را کسی که با اعتقاد بطرف امام برود خداوند او را می‌گیرد همه انبیا در رحمت خدا به سر می‌برند.

صاحب المیزان علامه طباطبایی: قدیمی‌ترین شریعت، شریعت نوح است، می‌گوید هیچ اجباری در دین نیست. آیه لا اِکْراهَ فِی الدّین

نه در شریعت نوح بود نه در اسلام اجباری در کار نیست. امام هم به زور امام نمی‌شود.

چرا امیرالمؤمنین سکوت کرد با اینکه رسول الله او را معرفی کرد.

فرمود: «بدانید، هر کس علی (ع) را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته است و هر که مرا دوست داشته باشد خدا از او راضی و خشنود است و کسی که خدا از او خشنود باشد پاداش او را بهشت قرار می‌دهد

حضرت نوح فرمود اکراه و الزام نمی‌کنم شما را عجیب این است که امام مجتبی، وقتی معاویه آمد، امام حسن هم برای اهل کوفه سخنرانی کرد و گفت می‌خواهید حسن باشد یا معاویه…. بیاید حکومت کند

مردم گفتند ما حیات می‌خواهیم جنگ بس است

انها شیوه حکومت معاویه را دیدند

و طرز امامت علی ع وامام حسن ع را

امام علی خودش به بازار مسلمانان می‌رفت ونظارت داشت….

و فرمود من با تازیانه‌ای از نخ بر سر شما می‌زنم ولی در آینده انها که بخواهند حکومت کنند با آهن برسرتان می‌زنند و شما قدر علی ع را نمی‌دانید

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.