ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۲-۲ تفسیر سوره مریم جلسه ۴

بسم الله الرحمن الرحیم

پنج شنبه ۱۴۰۰/۲/۲
نکته در مورد معجزات ” انسان خو کرده با این عالم عجایب این عالم را نمی بیند ، کجای این عالم معجزه نیست .
لم تک شیا ، اشاره به زکریا می کند تو خود عجیب تری تو را از هیچ افریدم ، و قد خلقتک من قبل و لم تک شیا.
هستی اشیاء و نظم در آن عجب در عجب است ، حالا چون چنین چیزی ندیده ایم عجیب به نظر میاد،
اینجا حضرت زکریا را متوجه این نکته میکند و قد خلقتک من قبل و لم تک شیا، (بعد از اینکه گفت من پیرم و زنم هم نازاست)
و این عالم فعل خداست
فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَىٰ إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُکْرَهً وَعَشِیًّا
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺩﺗﮕﺎﻫﺶ ﺑﺮ ﻗﻮﻣﺶ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ وحی ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(١١)
در سوره ال عمران
قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّی آیَهً قَالَ آیَتُکَ أَلَّا تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ إِلَّا رَمْزًا وَاذْکُر رَّبَّکَ کَثِیرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِیِّ وَالْإِبْکَارِ
ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ [ ﺟﻬﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺑﺸﺎﺭﺕ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ . ﮔﻔﺖ : ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﻮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﻧﺘﻮﺍﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺟﺰ ﺑﺎ ﺭﻣﺰ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻲ ، ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ﻭ [ ﺍﻭ ﺭﺍ ] ﺷﺎم ﮔﺎﻩ ﻭ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻱ .(۴١)
در این ایه به خود حضرت زکریا گفته شده از نزد خدا
و حضرت زکریا هم به قوم خودش گفت پس مشترک بین خودش و قومش هست اینکه در صبح و شام تسبیح کنید،
زمان تسبیح مهم است
زمان اول وقت در اول وقت خصوصیاتی است اول وقت نماز خواندن مقدم بر هر کاری است،
امیرالمومنان ع می فرماید وقتی نماز واجب میاد نوافل هم را کنار بگذارید.
یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا
ﺍﻱ ﻳﺤﻴﻲ ! ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﻮﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﻱ ﺑﮕﻴﺮ ; ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻮﺩﻙ ﺑﻮﺩ ، ﺣﻜﻤﺖ ﺩﺍﺩﻳﻢ .(١٢)
از اینجا وارد داستان حضرت یحیی می شویم .
بگیر کتاب را، کتاب چیست ، اکثر مفسران می گویند تورات است ،
در مورد خود تورات
الأعراف
وَکَتَبْنَا لَهُ فِی الْأَلْوَاحِ مِن کُلِّ شَیْءٍ مَّوْعِظَهً وَتَفْصِیلًا لِّکُلِّ شَیْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّهٍ وَأْمُرْ قَوْمَکَ یَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا سَأُرِیکُمْ دَارَ الْفَاسِقِینَ
ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻟﻮﺍﺡِ [ ﺗﻮﺭﺍﺕ ] ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺩﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺎﺷﺪ ] ﭘﻨﺪﻱ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ [ ﻛﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺳﺨﻨﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ ; ﭘﺲ [ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻴﻢ : ] ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ[ﻱ ﺗﻤﺎم ﻭ ﻋﺰﻣﻰ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ] ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻦ ، [ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﻨﺪ ] ﻭ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﻩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻨﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﻨﺪﻧﺪ . ] ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺳﺮﺍﻱ ﻓﺎﺳﻘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ .(١۴۵)
حضرت موسی الواح را گرفت وقتی برگشت دید قومش گوساله پرست شده اند الواح را انداخت سر برادر را گرفت که خود این رمزی دارد .القی الالواح واخذ براس اخیه..
محکم گرفتن کتاب یعنی چه !
در سوره واقعه
تَنزِیلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِینَ
قرآن ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٨٠)
أَفَبِهَٰذَا الْحَدِیثِ أَنتُم مُّدْهِنُونَ
ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺳﻬﻞ ﺍﻧﮕﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ (٨١)
با چنین حدیثی که از نزد رب العالمین است داری سستی می کنی !
وَتَجْعَلُونَ رِزْقَکُمْ أَنَّکُمْ تُکَذِّبُونَ
ﻭ آنرا مایه روزی خود قرار میدهید شما آنرا تکذیب میکنید !(٨٢)
این کتاب وسیله امرار معاش مادی نیست .
سست گرفتن قران یعنی بوسیله قران پول در بیاورد به پست ومقام برسد…
پیامبر خدا در قیامت از مردم بابت قران شکایت می کند
ایه قران
وَقَالَ الرَّسُولُ یَرَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُوراً
ترجمه
پیامبر مى‏گوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را متروک گرفتند
حالا چطور ترک کردند.
کسانیکه قران نمی خواند پیامبر شکایت ندارد بلکه شکایت دارد از کسانیکه گرفتند ولی مهجورا.
گرفتن با قوت
ایه قران
أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
تدبر یعنی پیگیری
پیگیری کردن قرآن یعنی آنرا بخوانی ودر زندگی پیاده کنی
به قوت گرفتن قرآن یعنی هر چه از قران گرفتی در خارج پیاده کنی
لذا حضرت یحیی چنان کتاب را با قوت گرفت که سر خود را داد. همانطور که امام حسین شبیه اوست محکم کتاب را گرفت و دراین راه سر داد .
حالا چرا حضرت موسی الواح را انداخت و سر هارون را گرفت ! در انجایی که قران و ولایت در موقعیت رو در روی هم قرار گرفتن باید ولایت را گرفت
امیرالمومنین برای رسول الله مثل هارون برای موسی است
در جنگ صفین امیرالمومنین گفت بجنگید بااینها که من قران ناطق ام
قران را بگذار زمین امام را بگیر که خودش قران ناطق است
حضرت موسی الواح را رها کرد و سربرادر را گرفت
واتیناه الحکم صبیا ، واین حکم چیست؟
حکم در کودکی به او داده شد.!
برخی گفته اند نبوت است ولی حکم غیر از نبوت است،
مفسرین اختلاف نظر دارند ! حکم یعنی قضاوت اما کسی

بچه سه ساله را برای قضاوت نمی برد.
اما اگر منظور تشخیص بین حق و باطل است که او میشود علم به حقیقت قضاوت نمی شود.
بعضی ها گفته اند حکم ، حکمت است، حکمت هم علم به حقایق است .
یا اینکه حکم ، راه و روش است بلی ! زندگی انسان الهی برنامه دارد
حکمت در بزرگی بر اثر مطالعه و …بدست می آید ولی در کودکی حکمت ذوقی و شهودی است و حکمت کسبی نیست .
و این یک معجزه است در کودکی حکمت دادیم .
در کودکی ممکن است انسانی به کمال برسد مثل امام جواد ع یا امام هادی در ۷ الی ۹ سالگی و امام عصر عج در ۴ سالگی به امامت رسیدند.
وقتی حکمت ذوقی باشد کوچکی و بزرکی ندارد و امام جواد اولین امام بود در کودکی به امامت رسید.
مریم
وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَکَاهً وَکَانَ تَقِیًّا
ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻬﺮﻭﺭﺯﻱ ﻭ ﭘﺎﻛﻲ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ [ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ] ﻭ ﺍﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩ .(١٣)
و حنانا من لدنا یعنی چه؟
یکی از اسماء خداوند حنان است
یا حنان ، یا منان
حنان یعنی رحمتی همراه با شفقت و عطوفت و دلسوزی و رحمت خاصی است .
و حنانا من لدنا یعنی دیگران نسبت به یحیی حنان داشتند؟
هرکسی یحیی را می دید دوستش میداشت
یحیی دیگران را غسل تعمید می داد.
در بنی اسراییل معروف به مهربانی بود
آیا یحیی نسبت به خداوند حنان داشت.؟
یا اینکه خداوند به یحیی حنان داشت ؟در مورد حضرت خضر ما از نزد خود به خضر علم لدنی دادیم …
اینجا می فرماید حنانا من لدنا، یک عشقی از ما به یحیی بود .
روایت دارد هر وقت حضرت یحیی می گفت یا الله خدا می گفت لبیک . چه می خواهی ؟
حنان ان دلسوزی خدا به حضرت یحیی است همانطور که امام حسین ع اینگونه بود.
روایت برای امام حسین ع از رسولخداص است کهبرای حسین حرارتی در قلوب مومنین است که یک جور خاصی امام حسین را دوست دارند.
در امام حسین ع حنان تجلی کرده چون خداوند دوستش دارد و یحیی در بنی اسراییل اینطور بود .
۱۴۰۰ سال خون امام حسین ع دارد می جوشد و او را دوست دارند و هرکسی می رود در خانه اش بخشیده میشود.
فطرس با تولد امام حسین ع ازاد شد یعنی فیضی با تولد امام حسین ع پدید امد که در تولد دیگران نبود.
روایت ، حضرت یحیی خیلی گریه میکرد
یک بار حضرت زکریا از گریه های حضرت یحیی به خدا گفت فرزندی میخوتستم آرامش دلم باشد
خداوند فرمود تو از ما ولی خواستی .ولی اینگونه است
حضرت زکریا هرکجا می خواست از جهنم صحبت کند در جمع نگاه میکرد حضرت یحیی نباشد ، یکبار او را ندید و جهنم را توضیف کرد و یک مرتبه حضرت یحیی بلند شد و بیرون زد و بعد از جلسه رفتند دنبالش دیدند یک پای در اب و یک پای در خشکی دارد و مناجات وگریه میکند و از ترس خوف به خدا پناه می برد ،
و حنانا من لدنا،با شهادت حیاتش هنوز ادامه دارد و تمام نشده شبیه به حضرت عیسی که هنوز حیاتش ادامه دارد
الحمدلله رب العالمین

دانلود فایل صوتی

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.