ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۱-۳۰ تفسیر سوره مریم جلسه ۳

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه ۱۴۰۰/۱/۳۰
موضوع : تفسیر سوره مریم ایات ۵-۱۱

وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا ‎﴿۵﴾‏ یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا ‎﴿۶﴾‏ یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا ‎﴿٧﴾‏ قَالَ رَبِّ أَنَّىٰ یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْکِبَرِ عِتِیًّا ‎﴿٨﴾‏ قَالَ کَذَٰلِکَ قَالَ رَبُّکَ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُکَ مِن قَبْلُ وَلَمْ تَکُ شَیْئًا ‎﴿٩﴾‏ قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّی آیَهً ۚ قَالَ آیَتُکَ أَلَّا تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَیَالٍ سَوِیًّا ‎﴿١٠﴾‏ فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَىٰ إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُکْرَهً وَعَشِیًّا ‎﴿١١﴾‏

وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا
ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻧﻢ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻢ ، ﻭ ﻫﻤﺴﺮم [ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﻧﺎﺯﺍ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺯﻧﺪﻱ ﻋﻄﺎ ﻛﻦ .(۵)
نکته” همسر من نازاست نقص بچه دار نشدن را به همسرش نسبت می دهد نه به خودش چرا؟
بخاطر اینکه انبیاء نقص مزاجی در وجودشان نیست مثل ابراهیم ع که فرزندار نمیشد ونقص از ساره بود
ودر ایه بعدی
یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا
ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺍﺭﺙ ﺑﺒﺮﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! [ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺟﻬﺖ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ [ ﺧﻮﺩ ]ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ .(۶)
دوتا مطلب گفته شده ”
جناب آلوسی می گوید : انبیاء ارثی که باقی میگذارند علوم و احایث انهاست.نه اموال وبحث غصب فدک را میخواهد توجیه کند یهنی کار خلفا را وبگوید انبیا ارث نمیگذارند
جواب گوئیم
این در مورد ارث علماست در اما فرزندان پیامبر ارث می برند اموال ایشان را ودر این ایه می فرماید یرثنی و یرث ال یعقوب..
ال یعقوب بنی اسراییل هستند، و حضرت زکریا خود از بنی اسراییل و از ال یعقوب است،
اینجا ارث را دوتا فرمود یرثنی و یرث من آل یعقوب پس دوتا ارث است،
ارث ببرد از ال یعقوب که من جزو آنها هستم ،وارث ببرد از من
دوتا ارث یکی ارث معنوی و یکی ارث مادی است،
نکته دوم ” در مورد حضرت زکریا که عاقبت ایشان چی شد ایا به شهادت رسید یا با مرگ طبیعی از دنیا رفت ؟
نکته ” در قران کریم ذکر شهادت و مرگ هیچ کدام از انبیاء نیامده است مگر دو نفر یکی حضرت سلیمان در حال ایستادن از دنیا رفت و حضرت یوسف در سوره غافر ، بعد از اینکه یوسف هلاک شد.
شهادت حضرت یحیی تلویحا در قران آمد‌، واجعله رب رضیا مشیر به
شهادت است که می گوید راضی قرار بده او را پس سختی دارد یعنی شهادت
یحیی از حیات است،
حضرت زکریا کسی بود ذکر رحمت ربک عبده ذکریا
ذکر، رحمت پروردگار شامل او بود چون عبد بود،
عبده زکریا در مقام عبودیت بود رحمت شامل حالش میشود،.
می ترسید بعد از خودش لذا یحیی را خواست که عبودیت را زنده کند بعد از زکریا،
شباهتهای بین یحیی و حضرت عیسی به قتل نرسید زنده است و مرده زنده می کرد،
یحیی هم از حیات است مقام عبودیت را بعد از زکریا زنده نگه داشته،
یحیی هم مثل عیسی ع زنده است
آل عمران
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﺒﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(١۶٩)
چون شهدا زنده اند پس یحیی زنده است .
تشابهات حضرت یحیی و امام حسین ع
امام حسین ع به شهادت رسید ولی حیاتش ادامه دارد
امام صادق ع ، ما امامان ماموریتی داریم که تمام میشود از دنیا میرویم ولی ماموریت امام حسین ع باقی است …. هنوز خون حسین می جوشد و زنده است ،
حدیث برزخی” در عالم رویا گفته شد، فتح در این عالم بدست دو نفر است یکی ابا عبدالله الحسین ع و یکی هم حضرت ولی عصرعج و تا وقتی که امام زمان در غیبت بسر می برد پرچم فتح به دست سید الشهداست .
نامه امام حسین ع (کسیکه به من بپیوند شهید مبشود و گرنه هرگز به فتح نمی رسد،
واین فتح در عالم ادامه دارد وفتح در سلوک داریم
جناب سید علی قاضی ، فتح و آغاز کشف یکی از مواردش در عزای امام حسین بدست می اید،
امام حسین ع در ابن امت ، مثل یحیی در بنی اسراییل است
و امام زمان در ابن امت مثل حضرت عیسی در بنی اسراییل است،
درخبراست در قیامت مرگ را آورده وحضرت یحیی ع آنرا ذبح میکند..
خود مرگ در صف زندگان می ایستد،
چون دار آخرت حیوان است،
انها که قیامتشان قیام می کند مرگ را زنده می بیند
خود یحیی ذبح میشود برای اینکه حیات پیدا میکند
جناب منصور حلاج ، مرگ من در زندگی من است و زندگی من در مردن است،
در دنیا اسم الممیت حکم می کند،
حضرت زکریا خواست بعد از خودش وارثی داشته باشد حیات یحیی ادامه دارد و کشته نشد،.و انان که در راه خدا کشته شدند زندگان هستند و حیات خاصه است و مخصوص کسانیکه که در راه خدا کشته میشوند،
ولم نجعل له من قبل سمیا، یحیی درقبل هم شانی نداشت ، امام حسین ع هم ، هم شانی ندارد.
امام صادق ع روایت است ، کسی گقت اقا شما را دوست داریم ولی امام حسین را بیشتر
امام صادق ع فرمود از قضا ما هم بیشتر حسین را دوست داریم،
مریم
قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّی آیَهً قَالَ آیَتُکَ أَلَّا تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَیَالٍ سَوِیًّا
ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ . ﮔﻔﺖ : ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﻮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻪ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﻲ ، ﻗﺪﺭﺕ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺷﺖ .(١٠)
چرا ایت خواست ؟روایت دارد ، ایت خواست تا بفهمد دریافتش از جانب شیطان نبوده
چون ملائکه او را ندا کردند همانطور که او خدا را ندا می کرد ،ندا

از راه دور است لذا ایت خواست برای اینکه بفهمد در یافتش درست باشد.
چرا این ایت ؟که با مردمان نمی تواست سخن بگوید ولی ذکر میگفت ؟ و سه شبانه و روز بود.
روایت در تفسیر عیاشی برای اطمینان چون شیطان در جسم انبیاء نمی تواند تصرف کند وقتی زبان او بند امد فهمید
نشانه ای از جانب خداست،
در مورد حضرت مریم ع ،میفرماید هر کسی را از بشر دیدی بگو نذر روزه سکوت دارم در موقع تولد حضرت عیسی ع حضرت مریم روزه سکوت گرفت و حضرت عیسی به زبان امد.و حضرت زکریا سکوت کرد تا قلبش به زبان آید و آن ندا تبدیل به نجوا بشود.
باسکوت کردن ندا را از نزدیک می شنود هم اطمینان برای درست بودن دریافت و هم از نزدیک می شنود.
فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَىٰ إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُکْرَهً وَعَشِیًّا
ﭘﺲ [ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ] ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺩﺗﮕﺎﻫﺶ ﺑﺮ ﻗﻮﻣﺶ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(١١)
نکته(وقتی انسان می خواهد عبادت کند جای خلوت باشد کسی حضور داشته باشد فرشتگان نمی ایند لذا رسول الله برای عبادت داخل اتاق می رفت و می گفت کسی در اتاق نیاید.
فخرج علی قومه ..در محراب در خلوت بود و جدای از قوم خود بود.
فاوحی الیهم
وحی کرد بسوی قومش آری انبیا واولیا توان وحی کردن به دیگران را دارند
نکته(گاهی وقت مطالبی به قلب انسان می اید از جانب استاد و ولیی اوست)
سالکان اویسی چه کسانی هستند؟ کسانیکه از باطن استاد می گیرند..
در ذیل این ایه وحی میکنم به شما برای انذار
قُلْ إِنَّما أُنْذِرُکُمْ بِالْوَحْیِ وَ لا یَسْمَعُ الصُّمُّ الدُّعاءَ إِذا ما یُنْذَرُونَ «۴۵». بگو: من فقط از طریق وحى به شما هشدار مى‌دهم ولی انسان ناشنوا این خواندن را نمیشنود در حین انذار
الحمدلله علی الولایه
دانلود فایل صوتی

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.