ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۱۱-۲۵ شرح عیون عین ۳۹ جلسه ۲۵۸

بسم الله الرحمن الرحیم

شنبه ۹۹/۱۱/۲۵ درس عیون
موضوع درس: شرح عین ۳۹

انسان مرکب از عناصر و عقل و نفس است، پس باید عناصر وعقل و روح و..باشند تا این ترکیب بوجود اید.پس لازم است که انها قبل از انسان موجود شوند، زیرا جزء بر کل تقدم بالطبع دارد .
مثل ساعت که باید اجزاء باشد تا با اتصال به هم ساعت درست شود

لطائف نوری پیرامون کلام قیصری
۱- سیر عبارت از در بر کردن احوال پی در پی، و همان گونه که سیر به وجود و تجلی ذاتی نسبت داده میشود …
وقتی حالاتی برای انسان دست می دهد می گوییم در سیر قرار گرفته اول سلوک که مراقبه و ذکر و عبادت …. و بعد از سلوک ، سیر به او دست میدهد.
تجیلات ذات را می گویم سیر ذاتی،
حرکت همان سیر است و این حرکت غیر از حرکت فلسفی است،
وقتی حقایق از غیب ذات در بیرون بروز می کند دارد سیر می کند.
جناب عراقی : از علم به عین آمد واز گوش به اغوش
سیر به وجود و تجلی ذاتی نسبت داده میشود، به اسماء و حقایق و ارواح و طبیعت و اجرام کلی مشتمل بر انها نیز نسبت داده میشود، زیرا هر کلی چون رقائق و احکام جزیی نازل را در بر دارد پس سیر معنوی دارد،
رقائق به تنزل حقایق می گویند.
سیر در قوس نزول هم میشود گفت،
امر کلی چون رقائق را در بر دارد این امر کلی است که نزول کرده و رقائق به وجود امده
مثل در بر داشتن و تلبس حقیقت احدیت مر جمعیت انسانی را در نزول و عروج.
ظهور میکند در مراتب امکانی که انسان بوجود می اید،
تمام مراحل ظهور، حقیقت احدیت هستند.
حقیقت احدی است که در نزول و صعود سیر میکند.
چه قوس نزول و صعود هر دو عروج محسوب میشود.
نفس رحمانی در خارج بروز میکند
فیض منبسط نفس رحمانی است که میشود عقول و ارواح و کل موجودات ،
اولین مراتب از مظاهر انسانی همین نطفه است،
و این در حقایق این مراتب کلی است که به طور تنزلی سیر میکند تا به نهایت درجات میرسد
انسان اگر می خواهد به جایی برسد باید از ترکیب این بدن به در اید.

حدیث مسیح ع: کسی نمی تواند عروج کند به ملکوت اسمانها مگر دو بار زائیده شود، یکی از مادر و یکی از دنیا.
انسان ترکیب میشود و متصل میشود با عوالم برتر تا افقها بالا رفت و به طبیعت بر می گردد برای کامل کردن دیگران یا خودش این را معراج عود می گویند.

سخن قیصری
سفر سوم برای شخصی است که دارای معراج عود است، و وی مبین حقایق اسماء بفرموده عارف بالله و فیلسوف کامل و به گفته فلیسوف الهی است، زیرا فلسفه علم به حقایق اشیاست و اشیا همان اسمای تکوینی اند و خدای سبحان فرمود: و علم ادم الاسماء کلها
ما اشیاء را به اسم انها می شناسیم و اگر اسم نداشتند موجود ناشناس میشوند.
روایت : نمی شود از امام سوالی بشود بگوید نمیدانم.
ایه قران : فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ
مطلق گفته شد سوال کنید پس امام مطلق هم می داند.
ذکر بوجهی رسول الله است و اهل ذکر ، اهل بیت هستند
ذکر را نازل کردیم پس ذکر نزد خداست کسانی که با حقیقتی که در نزد خدا هست ارتباط دارند اهل ذکر هستند.

۲-قیصری در فص هودی در معنای سلوک فرمود:
سلوک از ماهیات به افعال به اسماء و صفات و از اسماء و صفات به ذات است و همه انها مراتب حقند …
عارف اول ماهیات اشیاء را می بیند از این ماهیات افعالی صادر میشود و ان ماهیت و فعل را حق می بیند و اسمایی که محیط به این افعال هستند تا به ذات و تا به فنای اشیاء در حق می بیند و همه در حق هستند و حق ظاهر در انها ست
یک موقع این سیر از ذات به افعال و ماهیت می رسد بر عکس میشود.
اشیاء و اثاری که از انها بروز می کند اما ظهور حق را هر کسی نمی بیند و تمام تفاوت در این است،
همان مسیر که میرود در حق است یعنی در حق دارد سلوک میکند.
سالک حق است و راه هم حق است رونده راه هم حق است منتها مراتب دارد حق،
هرکسی در هر راهی میرود حق است منتها شریعت می گوید این راه به اتش می رسد و جلوه جلال حق است و اگر بروی می سوزاند
اصلا غیری در وسط نیست همه حق است مظاهرش در خودش حرکت می کند ،پس عالم و معلوم اوست و نه غیر او،
حق فوق کفر و ایمان است .
@ عارفان سفر معنوی را دارای چهار مرحله
می دانند؛ این مراحل به 《 اسفار اربعه》
معروف است که عبارت است از:
۱) سفر من الخلق الی الحق ( سفر الی الحق).
۲) سفر من الحق الی الحق فی الحق( سفر فی الحق).
۳) سفر من الحق الی الخلق بالحق( سفر الی الخلق).
۴@ سفر من الخلق الی الخلق بالحق
( سفر فی الخلق).
وسیر علمی آن اینگونه میشود
طرف از این اثار و مو جودات که می بیند پی به وجود خدا می برد و اثبات خدا میشود،بعد اثبات اسما وصفات میشود بعد اثبات مظاهر اسما میشود ودر آخر رجوع به بدایت است که سیر باخلق است ودستگیری از خلق
در فلسفه: اثبات ذات واجب الوجود از راه ممکنات است وووو
ولی نزد عارف یک واجب است و بقیه موجودات مظاهر واجب هستند .
الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.