ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۳-۲۶ فص فاطمیه جلسه ۲۶

بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه (شرح قصیده در تهنیت مولود و مدح صدیقه طاهره بتول عذراء فاطمه زهرا س
(دوشنبه ۹۹/۳/۲۶)

️تمام اشعاری که برای خانم فاطمه الزهرا
صلوات الله علیها سروده‌اند درباره مظلومیت ایشون سروده‌اند، و کمتر در مدح و منقبت ایشون سروده شده است
آقاجان تمام در مدح و منقبت خانم فاطمه زهرا صلوات الله علیها آورده‌اند
در حقیقت نکاتی هست و اشاراتی به احادیث دارد

“بهر مولود بهین بانوی حورا را منزلت
بهر ایجاد مهین خاتون ختمی اقتدار ”
شرح: انسیه حورا یعنی زنی که بسان حوریه است. و فرشته صفت است.
روایت، امام صادق ع فرمودند” حورا الانسیه بگوید که یعنی زنی که به شکل انسان شده نه انسانی که به شکل حوریه شده.
روایت: کل مؤمنه حورا: هر زن مؤمنه‌ای یک حوریه بهشتی است.
انسان مؤمنه یک فرشته است در روی زمین راه می‌رود.
ختمی یعنی مقامی را ختم می‌کند.
جناب ابن عربی در قسمت اولیاء محمدیه می‌فرماید: اولیای خاصه محمدی ۱۲ نفراند تا قیامت مدار و قطب این عالم هستند. و دوتا ختم است که می‌شود ۱۴ نفر
کلام ایشان اشاره به ۱۴ معصوم ۱۲ امام دارد
یکی ختم صدیقه طاهره است (برای بانوان عالم) و یکی ختم محمدیه ص است.

” زهره برج حیا زهرای ازهر فاطمه
دخت احمد جفت حیدر مظهر پرودگار”
شرح: زهره، تابنده در حیاست، حیا از مختصات خانمهاست.
تجلی حیا در زن است به همین دلیل زن باید پوشیده باشد.
زهرا به معنای نورانی است.
جفت حیدر اشاره به حدیث نبوی دارد اگر علی نبود برای فاطمه کفو و همسری پیدا نمی‌شود.

” آن که از ایجاد او اسرار دین شد مشتهر
ان که از دیدار او مقصود حق شد اشکار”
شرح: اسرار دین در جان اولیاء خداست.
ایات و بینات در صدور و سینه اهل دین است.
مقصود از ایجاد این عالم چیست.
این عالم برای ایجاد انسان است و انسان بوجود اید برای عبودیت. حالا از انسانها عده قلیل به بندگی می‌رسند که آنها مقصود خلقت‌اند

” احمد اربی وی بدی بودی چو بحری بی گهر
حیدر اربی وی بدی بودی چو حسن بی نگار”
شرح: احمد اگر دختری مثل صدیقه طاهره نداشت مثل دریای که گوهری نداشت.

نکته: پیامبران اسراری را از جانب خداوند می اوردند ایا در امت کسی هست که آن اسرار را به تمامه دریافت کند که اگر کسی نباشد آوردن این اسرار بیهوده مبشود.
روایت: لکل نبی نظیر فی امته: برای هر پیامبر همانندی است در امتش.
و فاطمه زهرا واقف اسرار دین اسلام است

” هر پدر کو را چنین دختر بودگر مصطفی است
باک نبود گر پسر نماند یادگار”
شرح: هر پدری که مثل این دختر داشته باشد اگر محمد مصطفی حتی باشد هیچ اشکال ندارد که پسری ندارد با وجود خانم فاطمه الزهرا س.
انقدر این دختر کمالات دارد نیاز به داشتن پسر نیست.

” نسل او بر اصل احمد برتر آمد در حسب
صبر او با فقر حیدر همسر آمد در عیار”
شرح: نسل فاطمه الزهرا اصل آن به خاتم انبیا بر می‌گردد.
به تمام اولاد فاطمه س می‌گفتند یابن رسول الله
رسول الله خودش فرمودند امام حسن و حسین ع فرزندان من هستند و از صلب علی هستند.
چه صبری کرد خانم فاطمه الزهرا در فقر امیرالمؤمنین ع چون فقر ایشون بهتر از غنی دیگران است.

“عیسی او را چون حواری بنده فرمان پذیر
مریم او را چون جواری برده خدمتگذار”
شرح: روایت امام صادق ع می‌فرماید: اطاعت جده ما خانم فاطمه زهرا س بر آنچه خداوند خلق کرده واجب است از جن وانس وپرندگان ودرندگان و انبیا و ملائکه.
مریم ع جزو زنان کامله است بفرموده رسولخداص کملت من النساء اربع مریم ابنه عمران، آسیه بنت مزاحم، خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد ص
و در برخی احادیث آمده که افضل آنان فاطمه است

” فضه‌اش را یافتی گر فیض خدمت آسیه
در منای مهر او گر نقد جان کردی نثار”
آیه قران: شفاعت شفاعت کنندگان سودی ندارد برای انها.
کسانیکه کفر می‌ورزند شفاعت سودی برایشان ندارد این نقص شفاعت کننده نیست بلکه نقص آن طرف است
انسان شفاعت را از اینجا با خود می‌برد.

” دست یزدان دوش احمد را شرافت برفزود
تا بر او گردد گهی فرزند دلبندش سوار”
اشاره به حدیثی دارد که امام حسن و حسین ع سوار بر دوش رسول الله می‌شدند. و این سری دارد
امیرالمؤمنین ع سوار دوش رسول الله شد برای ریختن بتها.
پیامبر اکرم مرکب است برای اولیا خدا تا انها را سیر بدهد همانطور که نردبان است بر سیر اولیا.
قران، نردبان خداست و ظهور پیامبر اکرم است.
در بعضی از مواقف و مواطن پیامبر مثل مرکب است که سیر می‌دهد اولیا را.
در سر اینکه امیرالمؤمنین پا روی دوش رسول الله گذاشتند امام صادق ع فرمود که اشاره است به اینکه امیرالمؤمنین ع معصوم هستند و هیچ وزری ندارند

أَلَّا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَیٰ
که برندارد هیچ گنه باری بار دگری را (۳۸)
راوی گفت بیشتر برایم بگو فرمود اشاره است به اینکه بعد از من به علی ع مراجعه کنید علی را من بالا برده‌ام، راوی گفت بیشتر برایم بگو در آخر امام صادق ع فرمود اگر سرّ اینکه علی ع پای خود روی دوش پیامبر ص گذاشت بگویم خواهی گفت جعفر بن محمد کذاب دیوانه است
الحمدالله رب العالمین

دانلود فایل صوتی

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.