۱۴۰۳-۵-۲۸ شرح عیون ️عین ۵۴ در تناسخ جلسه ۳۵۳
بسم الله الرحمن الرحیم
یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۲۸، درس عیون مسائل نفس، جلسه ۳۵۳
️عین ۵۴ در تناسخ
آیه قرآن
وَإِنْ مِنْکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ کَانَ عَلَىٰ رَبِّکَ حَتْمًا مَقْضِیًّا
و هیچ یک از شما (نوع بشر) باقی نماند جز آنکه به دوزخ وارد شود؛ این حکم حتمی پروردگار توست.
جحیم و جهنم باطن این دنیا است، باید هر انسانی وارد این دنیا شود تا بعد عبور کند و به عوالم بالا برسد.
و دنبال آن میفرماید
ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِینَ فیها جِثِیًّا
پس از ورود همه در دوزخ، ما افرادی را که خداترس و باتقوا بودهاند نجات خواهیم داد و ستمکاران را فرو گذاریم تا در آن آتش به زانو درافتند
این دنیا و مشتهیات دنیا و نفس اماره که دنبال آن است میشود جهنم، شهوترانی و اِعمال غضب، جنگ، دعوا، دزدی و… همه زیر سر این دو قوهی شهوت و غضب است که دو کورهای هستند که در جهنم میدمند.
««وهم» مددکار غضب و شهوت است.
حالا کسی که از شهوت و غضب میگذرد یعنی از سر جهنم گذر کرده است.
آنها که ظلم میکنند یعنی اِعمال شهوت و غضب میکنند به طور اطلاق، و در دنیا هر کاری که بخواهند انجام میدهند و جلوی شهوت و غضب خود را نمیگیرند، اینها در جحیم باقی میمانند.
گذشتن از شهوت و غضب اگر در دنیا صورت نگیرد و موکول به برزخ شود سالیانی طول میکشد تا انسان پاک شود.
حالا انسان هرچقدر در دنیا از شهوت و غضب گذشته باشد آن طرف سرعتش بیشتر است، برای هر کسی یک طور است بعضیها مکث در برزخ دارند و بعضیها به سرعت رد میشوند.
جهنم باطن دنیا است و همه وارد این دنیا میشوند و کسی که تقوا پیشه میکند ما نجات میدهیم او را.
و روایتی که میفرماید آتش در روز قیامت به مؤمن میگوید
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: تَقولُ جَهَنَّمُ لِلمُؤمِنِ یَومَ القِیامَهِ: جُز یا مُؤمِنُ فَقَد أطفَأَ نورُکَ لَهَبی حدیث.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: جهنّم، در روز قیامت به مؤمن میگوید: اى مؤمن، تو عبور کن که نور تو شعله لهیب مرا خاموش کرد.
اشاره به دنیا و مشتهیات نفس یا اخلاق رذیله یا برازخ دارد.
اصل جهنم جهالت و ظلم و تاریکی است.
در قیامت هر معنایی صورتی میگیرد.
چه چیز ظلمت و تاریکی را از بین میبرد!؟ نور، لذا مؤمن نزدیک به جهنم که میشود لهیب جحیم از بین میرود.
جهنم به مؤمن میگوید زود رد شو نور تو مرا خاموش میکند، به وجهی جهنم ظلم است و ظلم در مقابل رحمت است.
نور و رحمتی که در مؤمن است ضد جهنم است.
آیه قرآن
ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ
رحمت خدا به محسنین نزدیکتر است.
مؤمن و محسن جایی که باشند رحمت آنجا را فرا میگیرد، وقتی به جهنم نزدیک میشود رحمت آنجا را میگیرد و میگوید زود رد شو که داری مرا خاموش میکنی.
به فرموده علامه حسنزاده طبری آملی گاهی شوریدهای یک شهر را میشوراند.
این همان نور انسان الهی است که دیگران را منور میکند.
ثم ننجی الذین اتقوا و نذر الظالمین فیها جثیا.
یعنی ما از آن گذشتیم در حالی که خاموش بود آنگاه نجات میدهیم کسانی را پروا پیشه کردند و ستمگران را در آن رها کنیم تا به زانو افتند.
این سرّ دخول پیامبر اکرم به جهنم بود که میفرماید اصلاً نور رسول الله جهنم را خاموش میکند.
روایت: وقتی رسول اکرم از در جهنم میگذرد نسیمی وارد آنجا میشود و آنها میپرسند این نسیم خنک از کیست میگویند از پیامبر رحمت رسول الله است و میگویند در را ببندید که ما از رحمت آن نمیخواهیم.
((پس ذات اینها اقتضای جهنم میکند))
تناسخ: تناسخی که بیان میکند نفس تعلق پیدا میکند به غیر بدن خودش، چه دنیوی و چه اخرویاش باطل است.
ما اصل رجعت را قبول داریم ولی آنی که امام رضا فرموده یعنی رجوع حکومت به دست اهل بیت علیهم السلام که بدست حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه اتفاق میافتد انشالله.
در تاریخ تشیع آمده است که علمایی از شیعه بودند در زمان غیبت صغری که منحرف شدن بخاطر قائل بودن به تناسخ.
اینها همین رجعت را میگفتند که قائل بودند امام برمیگردد به دنیا و حکومت میکنند.
روایاتی که دلالت میکند امامان برمیگردند به دنیا و حکومت میکنند مجعول یا خبر واحد است و هیچکدام معتبر و متواتر نیست.
رجعتی که تناسخ گونه است باطل است زیرا اصلاً سیر معکوس میشود و سیر معکوس در این عالم نداریم، یک پیر دوباره جوان نمیشود و هیچ انگوری غوره نمیشود.
این دنیا نسبت به برزخ مثل رحم مادر به دنیا است چه کسی دوباره به رحم مادر برمیگردد!!!
((پایان عین ۵۴))
الحمدلله علی الولایه
[[سؤالات امتحانی از عین ۴۹ تا ۵۴]]
سؤال (۱) تعریف سعادت در کلام فارابی؟
سؤال (۲) راز نائل شدن به سعادت چیست؟
سؤال (۳) نسبت همت به امر مثل نسبت فکر به چیست؟
سؤال (۴) به چه کسانی ابدال میگویند بنا به گفته صاحب فتوحات؟
سؤال (۵) احادیث زیارت مؤمن اهلش را؟(احادیث ذکر شود)
سؤال (۶) قوت نفس بر تکثیر واحد چگونه است؟
سؤال (۷) طبق احادیث رویای صالحه جزئی از نبوت است!! الفاظ در این باره به چند لفظ رسیده است؟
سؤال (۸) در علم الیقین فیض در مورد موت چه آمده است؟
سؤال (۹) طبق حدیث امام صادق علیه السلام شناخت مرد خویش را به چیست؟
سؤال (۱۰) مطلبی که از سقراط در مورد مرگ و حرارت و رطوبت غریزی نقل شده؟
سؤال (۱۱) قبر دارای افراد متشابه است به چند معناست؟!
سؤال (۱۲) تناسخ به تعریف اجمالی؟
سؤال (۱۳) آیاتی ذکر نمایید که دلالت بر بقای روح بعد از مرگ دارد؟ (سؤال تشریحی