ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۹-۱۰ فص فاطمیه جلسه ۳۹

بسم الله الرحمن الرحیم

((دوشنبه ۹۹/۹/۱۰ درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه))
موضوع درس:

غایت حرکت وجودی و ایجادی انسان کامل

مطلب سوم در ترجمه کریمه
أَفَرَ‌أَیْتُم مَّا تَحْرُ‌ثُونَ ﴿۶۳﴾ أَأَنتُمْ تَزْرَ‌عُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِ‌عُونَ ﴿۶۴﴾
نکته قابل توجه در این آیه: حرث را به ما نسبت داد بعد فرمود شما زراعت کننده هستید یا ما زارعیم
و زرع را خداوند به خودش نسبت داد.
تنها کاری که شما می‌کنید دانه را در دل خاک قرار می دهید و رویش آن بر عهده خداوند است و تولید مثل هم مثل کاشتن دانه است.

آل عمران
هُوَ الَّذِی یصَوِّرُکمْ فِی الْأَرْحَامِ کیفَ یشَاءُ
اوست که شما را در رحم‌ها [ی مادران] به هر گونه که می‌خواهد تصویر می‌کند.
نکته در این آیه: شما هیچ کاره هستید.
از ابر یک قطره باران در دریا می‌افکند و تبدیل به مروارید می‌شود و از صلب مرد نطفه‌ای در رحم مادر و تبدیل به انسان می‌شود
نطفه را مثل پری زیبا درست می‌کند می‌گوید چه کسی می‌تواند روی آب صورتگری کند؟
ز ابر افکند قطره‌ای سویم
به صلب آورد نطفه‌ای در شکم
از ابر قطره‌ای سوی دریا اشاره به حدیث امیرالمؤمنین ع دارد
وقتی باران می‌بارد صدفها روی آب می اید و دهان می‌گشاید یک قطره باران در دهان صدف می افتد و از قطره کوچک لولو کوچک و از قطره بزرگ لولو بزرگ بوجود می اید.
آیه قران

البقره
نِسَاؤُکمْ حَرْثٌ لَّکمْ ….
زنان شما حرث شما هستند در آن کشت می‌کنید و اولاد به عمل می اید.

الواقعه
أَفَرَأَیتُم مَّا تُمْنُونَ
أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ
آیا دیدید نطفه‌ای که می‌ریزید
ایا شما خلق می‌کنید یا ما خالق هستیم /شما اصلاً خبر ندارید، اینجا هم حرث می‌کنید درست مثل کشت درزمین
از رسول الله: لا یقو لن احدکم زرعت و لیقل حرثت
هیچ کدام از شما نباید بگوید زراعت کردم بلکه باید بگوید حرث کردم.
خدا زارع است، شما حرث کشت کرده‌اید.
این حدیث ریشه در قران دارد.
هرچه گفته می‌شود از محضر قران است.

من باب مثال رسول الله ص هر وقت باد می‌وزید می‌گفت…
خدایا آن را ریاح قرار بده و آن را ریح قرار مده
حالا وقتی درقرآن دقت می‌کنیم می‌بینیم هر جا ریاح آمده نیک است و هر جا ریح آمده عذاب و شر است
فأَرْسَلْنَا عَلَیهِمْ رِیحًا صرصرا
و ریح برای عذاب است.
وارسلناالریاح لواقح…
بادها هم با هم متفاوت هستند
این یکی دیگر از مصادیق کشت
امام صادق ع فرمود خداوند قلوب مؤمنین را مبهم بر ایمان آفریده. وقتی خداوند می‌خواهد آن قلب را نورانی کند با حکمت آن را می گشاید و با علم آن را زراعت می‌کند یعنی می‌رویاند زراعت کننده و بالای سر آن رب العالمین است.

استاد علم را می‌دهد مثل کشاورز دانه را در خاک می‌کند استاد بذر را می‌کارد بقیه با خداوند است. زارع خدا و قلب زمین است.
همین زمین و قلب نورانی ما در قیامت می‌شود زمین بهشت ما، حقیقت آن بهشت است.

نکته: با علم خداوند آن را زراعت می‌کند.
حدیث: خدا هیچ انسان جاهل را ولی خود نمی‌گیرد اولیاء خدا عالم هستند.
عین القضات همدانی در کتاب تمهیدات فرمودند شیخ برکت قران را می‌فهمد من همه قران را نمی‌فهم ولی شیخ برکت همه را می‌فهمد ایشان فقط چند سوره کوچک را حفظ دارد و تازه از لحاظ اعراب هم اشتباه می‌خواند.
ان علمی که گفته می‌شود فهم حقایق است. نه علم رسمی
قلب مؤمن با حکمت گشوده می‌شود و با علم زراعت می‌شود و پرورش دهنده او رب العالمین است.

حدیث: قلب مؤمن بین دو انگشت از انگشتان خداوند است هرگونه که بخواهد زیر و رو می‌کند.
چرابین دو انگشت فرمود: در خلقت حضرت آدم فرمود او را با دو دستم آفرینش کردم، اما قلب را بین دو انگشت.. کارهای بزرگ با دست است و کارهای کوچک با انگشت انجام می‌دهند. پس تقلب و دگرگونی قلب مؤمن باخداست
رب العالمین همه چیز را ربوبیت می‌کند از جسم تا قلب،
و ما فقیر محض هستیم خود افلاک فقیر خداوند هستند
هیچ کس کاره‌ای نیست لا اله الا الله.

《 مطلب چهارم》
آنچه از جوامع روایی در منقبت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا س بوده است حذف کرده‌اند.
صحیح بخاری روایت کرده
فرمودند رسول الله ص که فاطمه پاره تن من است کسیکه به غضب بیاورد او را به غضب آورده مرا
و باز در صحیح بخاری روایت کرده از عایشه که بعد از وفات رسول الله ص فاطمه زهرا س برای گرفتن ارث خود رفت نزد ابوبکر اما ابوبکر گفت رسول الله فرموده ما بعد از خود ارث به جا نمی‌گذاریم هر چه بجا بگذاریم صدقه است. و غضب کرد فاطمه س بر ابوبکر و قهر کرد تا از دنیا رفت و صلح نکرد و ۶ ماه بعد از مرگ رسول الله خانم فاطمه زهرا س از دنیا رفت.
وقتی فاطمه س غضب کند رسول الله در غضب می‌شود پس ابوبکر مغضوب رسول الله است.
در روایات است که صدیقه طاهره فرمود چطور تو از پدرت ارث می‌بری و من نمی‌برم و انبیا هرچه بگذارند صدقه است؟ پس چطور در قران آمده که داود از سلیمان ارث برد
یعنی رسول الله مخالف قران حرف میزند.؟

از امام رضا ع سؤال شد در مورد ابوبکر و عمر، فرمودند ما مادری داشتیم معصومه با انها قهر کرد تا از دنیا رفت
این حدیث مختصر نامشروع بودن آنها را بصورت کامل بیان می‌کند
فاطمه زهرا س صلح نکرد کسیکه مغضوب فاطمه س و رسول الله است مغضوب ما هم هست. چون ما تابع رسول خدا ص و اهلبیت ع هستیم
در غصب فدک گوئیم
او مطهره است چیزی که مال خودش نباشد ادعا نمی‌کند.
همین بحث را امیرالمؤمنین ع با عمر کرد در مورد فدک و…‌
و فرمودند اگر کسی به تو بگوید فاطمه خلاف کرد و حد نیاز داشته باشد چه می‌کنی؟ گفت حد را جاری می‌کنم
امیرمومنان ع فرمود خداوند به پاکی فاطمه شهادت داده و فاطمه مثل بقیه مردم نیست که تو شهادت خدا را کنار بگذاری و شهادت چهار نفر انسان را قبول کنی اما عمر گفت شما هم مثل بقیه مردم هستید و فرقی نمی‌کنید.
شرح این هجران و این خون جگر *
* این زمان بگذار تا وقت دگر –
الحمدالله رب العالمین

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.