ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۳-۷-۳ فص فاطمیه جلسه ۱۳۹

بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه ۱۴۰۳/۷/۳، درس فص فاطمیه، جلسه۱۳۹

🧿موضوع: فصل۱۸

(قصیده عربی آخر فصل در مدح صدیقه طاهره س)

▪️در ولادت و مدح عصمه الله الکبری حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام سروده میرزا غلامحسین خان ادیب کرمانی- رحمه الله علیه- که در شعر و شاعری از نوابغ روزگار بوده است، خاتمه می‌دهیم:

۱-بشری و غصن ریاضنا خضراء

غنت بالحان الهنا و رقاء

۲-و خدیجه الکبری لها مولوده

دعیت بفاطمه هی الزهراء

۳-هی بنت خیرالخلق و هو محمد

سادت به الاباء و الابناء

⤴️ او دختر بهترین خلق،  رسول خداست که سیادت پیدا کردند به او پدرانش و فرزندانش.

آیات قرآن در این زمینه داریم که گاهی وقت افرادی هستند که پدران و فرزندان و اطرافیان و اهل زمان خود را تحت شعاع نور خود قرار می‌دهند.

🖊 رسول خدا (ص) فرمودند من عموهای خود را که در  زمان جاهلیت بودند شفاعت می‌کنم.

منظور از عمو یعنی آشنایان، و اطرافیان و وابستگان هم شامل حال آن می‌شود.

🕋جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ

⤴️که آن منزل بهشت‌های عدن است که در آن بهشت‌ها خود و همه پدران و زنان و فرزندان شایسته آنها داخل می‌شوند.

⤴️ یعنی پدران خودش و اولاد خودش و هم شکل‌های خود را شفاعت می‌کند و به مثل آتشی که دور آن می‌نشینند، این میشود نوری که اطراف را نورانی می‌کند ، چه در زمان خودش و چه در زمان قبل و بعد خودش.

🖊در مورد انبیاء داریم، سوره انعام ایه ۸۷

🕋وَمِنْ آبَائِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ ۖ وَاجْتَبَیْنَاهُمْ وَهَدَیْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ

⤴️و نیز برخی از پدران و فرزندان و برادران آنها را فضیلت داده و آنان را بر دیگران برگزیدیم و به راه راست هدایت نمودیم.

🖊 این آیه در مورد انبیاست و آیه قبل در مورد غیر انبیا است.

۴-مولوده نال العلی آبائها

ابنائها لفواضل آباء

⤴️ مولوده‌ای که به بلندی دست یافتند پدرانش و فرزندانش به خاطر فضیلت پدران

۵-هی دره فاقت زواهر انجم

هی کوکب تجلی بها الظلماء

⤴️ او گوهری است که فوق تمام ستاره‌هاست

او کوکبی نورانی است که ظلمات به واسطه او نور می‌گیرند.

۶-ولدت و لم تولد لدهر مثل‌ها

للدهر فی تولدی‌ها ابطاء

⤴️ متولد شد و برای روزگاری مثل او فرزندان نیست و دهر از  تولید مثل او ناتوان است.

۷-رضعت بالبان الهدایه و التقی

و لتلک من ثدی التقاه غذاء

⤴️شیر خورده‌ای است،  شیر هدایت و تقوی و او از سینه تقوی غذا خورده است.

۸-فطمت و من نار تذیب جلامدا

فطمت موالی لام‌ها الخصماء

⤴️ بریده شده است از آتشی که سنگ‌ها را ذوب می‌کند و آب می‌کند، بریده شده از سخن بدگویان،  یعنی به دور است از سخن بدگویان.

۹-هی عصمه الله المهیمن کاد ان

تخفی حیاء و الحیاء رداء

⤴️او عصمت الله چیره است که نزدیک است از حیا مخفی شود و حیا لباس او است.

۱۰-برزت بمثل الشمس کانت لاتری

حجبت و عنصر ذات‌ها استحیاء

⤴️ آشکار شد به مانند خورشید و نزدیک است دیده نشود، محجوب شد و عنصر ذات او حیا است.

۱۱-بزغت و هذا الیوم یوم مشمس

طلعت و هذی لیله قمراء

⤴️ظهور کرد و طلوع کرد و روزی است که خورشید خوش می‌طلبد، طلوع کرد و این شبی است که پرنور است.

۱۲-هی عصمه هی عفه هی نعمه

زالت بها عن کلنا الضراء

⤴️ او عصمت است او عفت است و او نعمت است که زائل می‌شود به او از ما تمام ضررها

۱۳-فتدفقت منها جداول رحمه

کانت تروینا فزال الظماء

⤴️ جوشان شده است از او نهرهای رحمت که سیراب می‌کند  و تشنگی را از بین می‌برد

۱۴-الایه الکبری بها آیاتنا

و النعمه العظمی بها النعماء

⤴️ او آیت کبری است که به او است آیات ما و اوست نعمت عظمی و به او است تمام نعمت‌ها.

۱۵-و رجالنا حجاب کعبه مجدها

و نسائنا ارض و تلک سماء

⤴️ مردان ما حجاب و پرده‌دار مجد و عظمت او هستند و زنان ما زمین هستند در حالی که او آسمان است.

۱۶-لو نالت النسوان عشر خصالها

فاقت علی فرق الرجال نساء

⤴️ اگر زنان به یک دهم خصلت‌های او دست یابند هر آینه بر روی سر مردان جای دارند.

۱۷-وجد الانام و انت یا ذات العلی

فی لفظ کن معنی و هم اسماء

⤴️مردمان به وجود پیدا شده‌اند و تو ای ذات بلند برای لفظ (کن و فیکون) معنا هستی و مردم اسماء هستند.

۱۸-و من الاعادی فیک فوق مدائح

و الفضل ما شهدت به الاعداء

⤴️و چقدر از دشمنان تو که مدح تو گفته‌اند و بالاتر هم گفته‌اند و فضیلت آن است که دشمنان به آن شهادت می‌دهند.

۱۹-فاذا مدحت بمدحه ازلیه

فتقاصرت فی مدحک الشعراء

⤴️ هنگامی که مدح شوی تو به مدح ازلی، یعنی خدای ازلی تو را مدح گفته است در قرآن در آیه:

 

🕋 «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»

این آیه را کجا آورده  است؟ خیلی عجیب است که وسط آیه‌ای است که در مورد زنان پیامبر است و این درست جایش اینجاست.

🕋وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا

تمام ضمیر مونث است اما به یکباره ضمیر می‌شود ((کم))

یعنی بین خانه‌های شما زنان رسول الله فقط یک خانه است که پاک است و اهل آن اهل بیت رسول الله اند.

۲۰-ما غیر حبک شرعه لنجاحنا

فزنا و انت المله البیضاء

⤴️ غیر از محبت تو راهی برای رستگاری ما نیست و رستگاری ما تو هستی و  راه روشنی.

۲۱-للفاطمیین استقرت ارضنا

و لهم تقام الدوله الغراء

⤴️ برای فاطمیون است که زمین استقرار دارد و برای آنان دولت غراء برپا می‌شود.

۲۲-و لزوجک الاعلی علی ذی العلا

مجد اشم و رتبه شماء

⤴️ و برای همسر اعلی تو علی، که دارای رتبه علو است و دارای مجد و رتبه‌ای بالا است.

۲۳-اتقاهم مجدا و اعلاهم یدا

اوفاهم وعدا و فیه وفاء

⤴️ متقی‌ترین آنان بود در مجد و عظمت و بالاترین آنها بود دستش چون «ید اللَّه فوق ایدیهم» با وفاترین آنها در همه بود.

۲۴-ازکاهم نفسا و اسخاهم ندی

اعطاهم جودا و منه رجاء

⤴️ پاک‌ترین آنها در نفس، سخی‌ترین در بخشش وبخشنده ترین در جود و همیشه امید به او می‌رفت.

۲۵-هو سلم منه المعارج ترتجی

هو عیلم و به یموج الماء

⤴️ او نردبانی است که از آن بالا می‌روند امیدها او دریاییست که آب به او موج می‌زند.

۲۶-هو فی السماء دوحه مخضره

هو فی النقاوه روضه غناء

⤴️ او در آسمان درخت عظیم سبزی است و در او صفا به مانند روضه‌ایست پر بها و پر صفا.

۲۷-بظهوره و خفائه هو ذوالعلی

و الشمس فی کل الاوان سواء

⤴️ چه در ظهور و چه در خفا او بلند مرتبه است و خورشید در همه حال یکسان است (امیرالمومنین امیرالمومنین است چه خلیفه بشود و چه نشود)

۲۸-ان الاعاظم کالاصاغر دونه

ولدی علاوه تصاغر العظماء

⤴️ به درستی که بزرگان کوچکان هستند زیر دست او که در نزد او هر بزرگی کوچک شمرده می‌شود.

۲۹-نلنا الشرافه فی مدیحتها فکم

وضعت رقابا عندها الشرفا

⤴️ ما در اطاعت او به شرافت دست پیدا کردیم و چقدر از شرفاء که گردنشان نزد او خم شده.

۳۰-میلادها عید لشیعتها فکم

من مادح فد مسه السراء

⤴️ میلاد او عیدیست برای شیعه‌ها و چقدر مداح‌ها به راحتی رسیدن با مدح او

۳۱-لمنیر سلطنه یطول بقاوها

فی الیوم کان ضیافه و عطاء

⤴️ برای منیر سلطنت که طولانی باد مقام او  درامروز که مهمانی و روز عطاست.

۳۲-ان النساء اضفن عند حضورها

تعطی و فیها تاهت الکرماء

⤴️ زنان دور او  جمع می‌شوند و عطا می‌کند به آنها.

۳۳-بسطت موائد للنساء مضیفه

و لکلها البیضاء و الصفراء

⤴️ بسط می‌دهد برای آنها در مهمانی و به همه زر و طلا می‌دهد.

۳۴-فلها کمریم کان کل موائد

و من العطاء لها ید بیضاء

⤴️ برای او مثل حضرت مریم همه میوه‌ها می‌رسد در آن مجلس و دست او مثل دست بیضا می‌درخشد.

۳۵-یا رب ارجو منک کل سلامه (جلاله، خ ل)

فی ولد من دامت لها العلیاء

⤴️ خدایا امید داریم تمام سلامت و جلالت را در فرزندان او که پایدار باشند.

⤴️ منیرالسلطنه لقب مادر حضرت والا کامران میرزای نایب السلطنه وزیر جنگ ایران فرزند ناصرالدین شاه است این خانم محترم از بانوان بزرگ ایران بود در روز ولادت فاطمه زهرا علیهم السلام زنان وزرا و امرا و شاهزادگان و مخصوصاً بنات فاطمی و سادات را دعوت به ناهار می‌کردوووـــــــــــــــــ

➖پایان قصیده➖و یایان فصل ۱۸➖

⬅️فصل ۱۹↘️

🧿موضوع: اتحاد علم و عالم و معلوم» و انسان قرآنی و درجات جنت است.

چطور انسان قرآنی بشویم و درجات بهشت چقدر است و چطور طی می‌شود؟!

🖊 علم هم عالم است و هم معلوم است. ـ

🖊 در علم و عالم بحث جسم نیست، بحث نفس مجرد است، نفس مجرد ما علم دارد و خودش علم است و تا کسی علمی خاص را دارا نباشد نمی‌گویند در آن زمینه عالِم است.

🖊نفس عالم است،  علم و عالم و معلوم یکی است.

⬅️أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء

علم، نوری است که خداوند به قلب هرکس که بخواهد می‌افکند.

🖊نکته (علما گفته‌اند تا تمام خودتت را به علم ندهی، علم قستمی از خودش را به تو نمی‌دهد)

🖊علم اسم اعظم است و بسیار وسعت دارد.

🖊حضرت علامه حسن زاده آملی فرمودند: آنچه که نوشتیم و گفتیم و در مورد ما گفته شد و نوشتند قطره‌ای از اقیانوسی بود که به ما داده‌اند.

 

🖊عین چند معنا دارد،  یک معنا ذات است، عین هم ذات می‌شود چون ذات ما یعنی عین، و علم چشم او می‌شود،  هرچه علم بیشتر می‌شود بصیرت بیشتر پیدا می‌کنیم.

🖊 انسانی که علم ندارد مثل آدم کور است پس علم می‌شود چشم انسان.

🖊حالا انسان علم توحید پیدا می‌کند و آیات خدا را در تمام موجودات شهود می‌کند در حالیکه انسان‌های دیگر قادر به این شهود نیستند.

🖊 انسان‌های عالم وقتی که علم پیدا می‌کنند از گناه دوری می‌کنند.

🖊ذی المعارج یعنی صاحب نردبان، یعنی درجات را طی می‌کند هر پله را که بالا می‌رود درجه‌ای پیدا می‌کند و جلوه‌ای از جلوه‌های حق را می‌بیند که در پله پایین‌تر مشاهده نمی‌کرده است.

🖊قوله عز من قائل ((و ادخلی جنتی))

داخل بهشت من شو

جنت ذات که بالاتر از این جنت نیست.

🖊جنت ذات و جنت لقاء است که بالاتر از آن جنت نیست گرچه در جنت هم مراتب است مقربان هم درجاتی دارند و مراتبی دارند.

🖊 و علم حکمت است و حکمت بهشت است.

🖊بهشت چیست؟!!! تمام این عالم بر اساس علم است و بر اساس حکمت است، تمام وجود ما بر اساس حکمت است و حکمت ارتباط بین اشیا است، تمام عالم بر اساس حکمت است، انسان باید بر اساس حکمت عمل کند.

⬅️قال رسول الله (ص)  «أنَا مَدینَهُ الحِکمَهِ وهِیَ الجَنَّهُ، وأنتَ یا عَلِیُّ باب‌ها، فَکَیفَ یَهتَدِی المُهتَدی إلَی الجَنَّهِ؟! ولا یَهتَدی إلَیها إلّا مِن باب‌ها»

من شهر حکمتم _ که همانا بهشت است _ و تو ای علی! دروازه آن هستی. چگونه رهرو به بهشت راه می‌برد؟ به سوی آن، راه نمی‌برد، مگر از دروازه آن.

🖊 «یس و القرآن الحکیم»

پس قرآن ناطق انسان کامل حکیم است که می‌شود جنت، و انسان قرآنی کتاب علیین است که ((ان کتاب الابرار لفی علیین و ما ادراک ما علیون کتاب مرقوم یشهده المقربون))

قران حکیم است، محکم است استحکام دارد و تمام آیاتش به هم وصل است،

وتمام با هم ارتباط دارتد و همدیگر را تصدیق می‌کنند و شهادت می‌دهند و تفسیر می‌کنند.

🖊 امیرالمومنین علیه السلام خود بهشت است.

🖊 خداوند فرمود کتاب ابرار در علیین است و تو چه میدانی که علیون چیست!!

🖊کتاب ابرار یعنی کتاب نیکان،  و یک معنای کتاب امام است.

🖊امام ابرار در علیین است.

🕋ایه قرآن،  الجاثیه

وَیَرَىٰ کُلَّ أُیَّهٍ جَاثِیَهً کُلُّ أُمَّهٍ تُیْعَىٰ إِلَىٰ کِتَابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ

ﻭ ﻫﺮ ﺍﻣﺘﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺯﺍﻧﻮ ﺩﺭﺍﻓﺘﺎﺩﻩ می‌بینی، [ﺁﻥ ﺭﻭﺯ] ﻫﺮ ﺍﻣﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ کتابش ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ می‌شود [ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ می‌گویند:] ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم می‌دادید ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﭘﺎﺩﺍﺵ می‌دهند . (۲۸)

🕋الإسراء ۷۱

یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ…

[ﻳﺎﺩ ﻛﻦ] ﺭﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺎ امامشان می‌خوانیم….

🖊امام ابرار در علیین است،  خوانده می‌شوند بطرف علیین.

🖊تو چه می‌دانی علیون چه کسانی هستند!! در علیین افرادی هستند!!!

🖊یعنی این علمی نیست که به ظاهر بفهمیدش و فوق علم بشری است.

کتابی است مرقوم!! که مقربان ان را شهود می‌کنند و می‌توانند حقیقت آن امام را درک کنند و شهود کنند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.