۱۴۰۳-۷-۱۰ فص فاطمیه جلسه ۱۴۰
اتحاد علم و عالم و معلوم
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه ۱۴۰۳/۷/۱۰، کتاب فص فاطمیه، جلسه۱۴۰
🧿موضوع: فصل ۱۹
⬅️بحث اتحاد علم و عالم و معلوم
فرمود: انسان یعنی منیت، من یعنی علم و عمل من، منِ ما عین آگاهی و اعمال خود ماست. و بعد این علم من و عمل من میوههایی میدهد میشود قرب به خداوند، میشود مکاشفات، میشود حالات، میشود معراج وووــــــــ اینها میوههایی است که از شجره وجود من بیرون میآید.
کسی که جهنمی میشود خودش جهنمش را با اعمالش ساخته است، عملش میشود زقوم و نتیجه کار خودش میشود جهنم او.
🖊انسان خودش سازنده خودش است، مقامات چیزی نیست که خدا به کسی بدهد، باید خود انسان آن مقام بشود، آنجا مثل دنیا نیست که مقام رئیس جمهور را به انسان بدهند بلکه خود انسان آن مقام میشود. این را کسی بفهمد متوجه میشود که جانشین پیامبر اینطور نیست که عدهای جمع شوند و به او رای بدهند بلکه جانشینی پیامبر مقامی اعلا و خاص است و انسانی که نفسش به آن مرتبه رسیده است حقیقتاً میشود جانشین رسول الله که البته برایش از جانب خدا تاییدیه هم میآید مانند غدیر خم.
🖊 قرآن کتابی الهی است که آمده است تا ما خود را با او انطباق بدهیم.
گاهی قرآن یک عدهای را مذمت میکند «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» وای آن روز به حال آنان که (آیات خدا را) تکذیب کردند.
پس ما باید سعی کنیم از اینها نباشیم.
گاهی میفرماید اصحاب یمین اینطور هستند، ما باید شبیه اصحاب یمین باشیم و مثل آنها عمل کنیم و هر چقدر میتوانیم مقامات را کسب کنیم، در قرآن مقامات زیادی گفته شده، مقامات اعلا، مقامات متوسطه ووووــــ
🖊 آن انسانی که منطبق با قرآن بشود میشود کتاب علیین، کتاب علیین امام است. در روایت امده کتاب علیین امام است.
🖊 کتاب ابرار یعنی کتاب نیکان، ابرار کتابشان در علیین است یعنی چه!!!؟
یعنی امام آنها در علیین است.
🖊 کتابی رقم زده شده که مشهود مقربان است و مقربان آن را شهود میکنند و درک میکنند، آنجا کتاب به معنی نوشته و کاغذ نیست بلکه یعنی امام، خود کتاب یعنی جمع و جمعیت است.
و کتاب فاجران در سجین است.
یعنی امام گمراهان در پایین مرتبهٔ جهنم است
🖊المطففین
کَلَّا إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ
ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ میپندارند [ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺑﺪﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺠّﻴﻦ ﺍﺳﺖ . (۷)
وَمَا أَدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ
ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ میدانی ﻛﻪ ﺳﺠّﻴﻦ ﭼﻴﺴﺖ؟ (۸)
🖊روزی که هرکس را با امامش میخوانند… «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمینِهِ فَأُولئِکَ یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ وَ لا یُظْلَمُونَ فَتِیلاً»(۱)
روزی که هر گروهی را با امامشان میخوانیم کسانی که نامه عملشان به دست راستشان داده شود آن را با شادی و سرور میخوانند و به قدر رشته شکاف هسته خرمایی به آنان ستم نمیشود
🖊بهشت دارای چند درجه است؟!! به مقداری که قرآن آیات دارد.
🖊روایت: شیعیان ما که قرآن بلد نیستند در برزخ به آنها قرآن تعلیم داده میشود.
🖊 اگر در اینجا یاد بگیرید در برزخ آن مراتب و کلاسها را رد میکنید.
🖊 بعد گفته میشود قرآن بخوانید و بالا بروید. حالا اینجا چقدر قرآن میخوانید؟!
🖊اقرأوارقه… بخوان و بالا برو
🖊 وسیله بالا رفتن در بهشت قرآن است اینجا هم با قرآن باید سیر کنیم.
🖊قران شش هزار ایه دارد، وقتی بخوانید و بالا بروید چه میشود!!! حالا تمام میشود!؟؟ خیر هرچه قرآن بخوانید بطن دارد و از بطنی به بطن دیگر میرسد…
🕋آیه ۸۴ سوره اسراء
قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَىٰ شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ….
بگو که هر کس بر حسب ذات و طبیعت خود عملی انجام خواهد داد.
🖊یعنی در دنیا تمام انسانها چه مومن چه مسلمان، هر کس در کاری است و همه باهم متفاوت اند.
🖊 هر کس یک شاکلهای دارد، یک خُلقی دارد و بر اساس آن شاکله عمل میکند.
🕋 وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ
و هیچ کس از (عده بیحد) لشکرهای پروردگارت غیر او آگاه نیست.
🖊 وقتی خداوند لایتناهی است پس کتاب او، علم او، خلقت او و لشگریان او هم لایتناهی هستند و جز خدا کسی نمیداند چه لشگریانی برای خدا هست، مثل لشکر ویروسها، لشکر ملخها، لشکر باد وووو
🖊 خاص (یعنی شیعه) و عام (یعنی سنی)
روایت کردند که آیات
🕋إِنَّ ٱلۡأَبۡرَارَ یَشۡرَبُونَ مِن کَأۡسࣲ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا قطعاً نیکوکاران از جامی که مزاجِ آن [مانند] کافور [سرد و خوشبو] است، مینوشند.
🖊 ابراری که کتابهایشان در علیین است از کاسه مینوشند!! این کاسه مزاجش چیست!!؟ مزاج آن کافور است سرد و خنک است که وقتی میخورند آرام میشوند.
🖊مثلاً در شعری جناب صغیر اصفهانی از شراب ولایت میگوید که مزاجش گرم و آتشین است:
//از آن می که آتش افروزد
گهی سازد گهی سوزد
بزن بر خرمنم آذر
به عشق ساقی کوثر//
🖊 ابرار از کاسه مینوشند مقربان که شهود میکنند از چه مینوشند؟!!
🕋قرآن: چشمهای که مقربان از آن مینوشند.
حَسَنَاتُ اَلْأَبْرَارِ سَیِّئَاتُ اَلْمُقَرَّبِینَ.
ابرار و مقربان خیلی با هم فاصله دارند.
🖊 خصوصیات مقربان در قرآن آمده است:
🕋آیه قرآن
الطور
یَتَنَازَعُونَ فِیهَا کَأْسًا لَّا لَغْوٌ فِیهَا وَلَا تَأْثِیمٌا
⤴️ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ، جامهای [ﭘﺮ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺏ ﻃﻬﻮﺭ ﺭﺍ] ﻛﻪ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ [ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﺶ، ﺯﻣﻴﻨﻪ] ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﮔﻮﻳﻲ ﻭ ﻧﻪ [ﺧﻮﺭﺩﻧﺶ] ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ میگیرند . (۲۳)
🖊 حالا این کاسه چیست که از دست هم میخواهند بگیرند؟!! یتنازعون فیها کاسا…
ظهور اینها کاسهها در دنیا چه میشود؟!!
یعنی دنبال خیرات میروند، حرفی که از دهان یک ولی خدا بیرون میآید پیگیرش میشوند و انجامش میدهند.
🖊این اعمال صالح آنجا میشود کاسه بهشتی، که اینها ابرار هستند اما مقربان ازچشمه مینوشند.
🕋: وَ کَانَ سَعْیُکُم مَّشْکُورًاً
سعی و تلاش شما مورد قدردانی است.
🖊 یکی از اسماء خداوند شکور است خداوند بسیار تشکر کننده است.
🖊 کاری برای خدا انجام میدهید بسیار تشکر میکند.
🕋وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا
⤴️و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام میدهند.
🖊 وقتی که مسکین و یتیم و اسیر آمدند به در خانهٔ آنها آیه قرآن نمیفرماید قال یا قالوا چرا نمیگوید قالوا؟
زیرا آنها این حرف را به زبان نیاورند و فقط نیتی بود که در دل داشتند، چون فقیر خجالت میکشد، و این منت گذاشتن است.
🖊 در قرآن وقتی که قال یا قالوا را میآورد یعنی به زبان آورده است و گاهی که نمیفرماید یعنی زبان حال را میگوید، یا نیت دلی را میفرماید، وقتی فرعون غرق میشد گفت ایمان آوردم، قرآن فقط میگوید الان…؟ یعنی خداوند با فرعون حرف نزد فقط زبان حال است «الان»
🖊 کار اگر واقعاً برای خدا باشد خداوند شکور است و بسیار تشکر میکند.
🖊این همه از انسانها شهید شدند چرا فقط حضرت حمزه شد سید الشهداء؟!!!
زیرا انسان باید خالص و ولایی باشد تا از او تشکر الهی صورت بگیرد.
🖊در مورد علی و فاطمه و حسن و حسین و کنیز انها فضه نازل شده است:
🕋 وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا
⤴️ و خدایشان شرابی پاک بنوشاندشان.
🖊شراب طهور را که میخورند چه میشود؟!!
از غیر خدا تطهیر میشوند زیرا
آیه قرآن میفرماید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿۱﴾ب
مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿۲﴾
🖊یعنی هرچه خلق شده است شری دارد، آنکه شر در آن نیست خدا است، جز خدا در وجود آنها نیست، از هرچه غیر خدا هست پاکشان میکند، در کردار رفتار گفتار…
🖊 آنها پاک شده از غیر خدا هستند حالا که پاک میشوند چه حالی دارند!؟؟ آنها غیر خدا نمیبینند زیرا حقیقت اینست که همه حق است.
🖊حالا که فقط حق میبیند چه میشود؟!!
میشود: ما رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا
«ان اللّه جمیل و یحب الجمال»
خدا جمیل است و جمال را دوست دارد،وقتی فقط خدا را می بیند همه چیز را زیبا میبیند حتی جنگ و زشتترین آدم با زشتترین کاری که انجام میدهد را جمیل میبیند، زیرا آن شراب فوق طور عقل است.
/رستم من از خوف و رجا
عشق از کجا خوف از کجا
ای خاک بر شرم و حیا
هنگام پیشانی است این/
🖊 پس به شان و رتبه غایت حرکتی ایجادی و وجودی و معدن حکمت جناب فاطمه فرزند حضرت رسول الله….
چه مقامی دارد خانم فاطمه زهرا
🖊پس به شأن غایت ایجادی و…
⤴️ ایجادی یعنی فیضی که در قوس نزول است و از خداوند میآید برای ایجاد کردن موجودات، یعنی همهٔ عالم برای اهل بیت خلق شده است.
🖊 وجودی یعنی قوس صعود و بالاترین مرتبه در قوس صعود قرار میگیرد که میشود غایت حرکت وجودی.
غایت ایجاد چیست؟ انسان کامل است.
همه ایجاد شدهاند که انسان کامل به وجود بیاید.
بعد آن کسی که در نوک قله میایستد میشود غایت حرکت وجودی همه میروند که به آن قله برسند.
🖊و معدن حکمت جناب فاطمه فرزند رسول الله… که چه حکمتی دارد که میفرماید:
سقاهم ربهم شرابا طهورا…
این شراب طهور است و در بهشت انهار مختلفی جاری اند: نهر کوثر، نهر خیر که از نهر کوثر منشعب میشود، نهر تسنیم، نهر سلسبیل و…
🖊از بعضی از نهرها فقط مقربان محمدیه میتوانند بنوشند، که اگر دیگران بخواهند از آن نهر بخورند باید با نهر دیگر ممزوج بشود و در کاسهای ریخته شود یعنی یک تجلیاتی است که نمیتوانند تحمل کنند باید برایشان تنزل پیدا کند.
🖊 این شراب شهود میآورد، یک رویت بصری که با چشم مشاهده میشود و دوم شهود بصیرتی است که با چشم دل در عالم خیال مشاهده میگردد و سوم رویت به بصر و بصیرت هر دو است و چهارم ادراک حقیقتی مر حقایق را مجرد است و حسی است تا اینکه شهود به ذروه یعنی مرتبه عالی توحید صمدی منتهی گردد…
🖊 توحید صمدی بالاترین مرتبه است یعنی مشاهده حق تعالی است.
🖊کسیکه این شهود روزی او شده. . . سقاهم ربهم شرابا طهورا شده و از آن شراب نوشیده و بستگی دارد که چقدر بتواند از آن شراب بنوشد.
یعنی خود آن شراب هم مراتب دارد.
//یکی از بوی دردش عاقل آمد
یکی از رنگ صافش ناقل آمد
یکی از نیم جرعه گشته صادق
یکی از یک صراحی گشته عاشق
یکی دیگر فرو برده به یک بار
خم و خمخانه و ساقی و خمار
کشیده جمله و مانده دهن باز
زهی دریا دل و رند سرافراز
در آشامیده هستی را به یک بار
فراغت یافته ز اقرار و انکار
شده فارغ ز زهد خشک و طامات
گرفته دامن پیر خرابات//
از: شیخ محمود شبستری
الحمدلله علی الولایه