۱۴۰۳-۲-۱۱ فص فاطمیه جلسه ۱۲۸
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه ۱۳۰۴/۲/۱۱، درس فص فاطمیه، «جلسه ۱۲۸»
موضوع درس: فصل ۱۷ و ۱۸ (در بیان مراتب وحی)
«️فصل ۱۷» قصیده جناب ریاضی یزدی
♡♡♡♡ صبح آرزو ♡♡♡♡
✓افتاد ز ماورای افلاک
بر چهرۀ پاک شاه لولاک
شاه لولاک اشاره به خاتم انبیا دارد. چرا شاه لولاک!!! حدیث قدسی: لولاک لما خلقت الافلاک: ای پیامبر اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم.
بعضی این حدیث را ضعیف دانستهاند در حالی که در قران آیاتی را آوردهایم که خلقت به خاطر رسول و اهل بیت آغاز شده
سوره هود آیه «۷»
وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
عرش با عظمت او (شاید یک معنی عرش که روح و حقیقت انسان است اینجا مراد باشد) بر آب قرار داشت (شاید مراد از آب علم باشد) تا شما را بیازماید که عمل کدام یک از شما نیکوتر است.
و ایاتی دیگر از سوره هود
وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّهً واحِدَهً وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ (۱۱۸)
إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ وَ تَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ (۱۱۹)
ترجمه:
۱۱۸- و اگر پروردگارت مىخواست همه مردم را امت واحده (بدون هیچگونه اختلاف) قرار مىداد، ولى آنها همواره مختلفند.
۱۱۹- مگر آنچه پروردگارت رحم کند و براى همین (پذیرش رحمت و در سایه آن تکامل) آنها را آفرید و فرمان پروردگارت قطعى است که جهنم را از (سرکشان و طاغیان) جن و انس پر خواهم کرد.
که خلقت بخاطر ان افراد آفریده شده چون رحمت بخاطر انها بوده
✓ از مطلع غیب و شرق توحید
خورشید حیاء و دین، درخشید
چرا خورشید حیا و دین!!! در اصول کافی در کتاب عقل و جهل در مورد حیا و دین روایت است
اصول کافى جلد ۱ صفحه: ۱۱ روایه: ۲
۲ اصبغ بن نباته از على علیه السلام روایت مىکند که جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم من مأمور شده ام که تو را در انتخاب یکى از سه چیز مخیر سازم پس یکى را بر گزین و دو تا را واگذار. آدم گفت چیست آن سه چیز؟ گفت: عقل و حیاء و دین، آدم گفت عقل را برگزیدم، جبرئیل به حیاء و دین گفت شما باز گردید و او را واگذارید، آن دو گفتند اى جبرئیل ما مأموریم هر جا که عقل باشد با او باشیم. گفت خود دانید و بالا رفت.
انسان دارای دو وجه است یک وجه او به سوی حق و یک وجه او به سوی خلق، از آن رو که به حق دارد حیا است و از آن رو که به خلق دارد دین است که دین راه و روش برخورد با خلق خداست.
✓حورای بهشت و آدمی روی
افریشته خوی و احمدی بوی
اشاره به حوراء انسیه دارد و احمدی بوی یعنی بوی خاتم انبیاء میدهد.
حدیث:
حُبِّبَ إِلَیَّ مِنَ اَلدُّنْیَا اَلنِّسَاءُ وَ اَلطِّیبُ وَ قُرَّهُ عَیْنِی فِی اَلصَّلاَهِ.
رسول خدا (ص) فرمود: از دنیا سه چیز به نظر من خوش آیند است زنان و عطر ولی روشنی چشم من در نماز است.
منظور از زن، آن جلوه خاص الهی در زن است.
در مورد احمدی بوی؛ روایت است که جمیع ملائک رایحه خاصی دارند.
انبیاء رایحه خاصی دارند، همینطور اعمال نیک رایحه خاص دارند و تمام این روائح جمع در صدیقه طاهره است.
آوردهاند که عرق تن رسول الله بوی عطر میداد.
✓ ای روح عظیم آسمانی
وی نام تو نام جاودانی
نام ازلی و ماندگار،
سوره قدر
تَنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰٓئِکَهُ وَٱلرُّوحُ فیها بِإِذۡنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمۡرٖ.
روح قدسی اشاره به صدیقه طاهره دارد.
✓ای تاج سر زنان عالم
ای مفخر دودمان آدم
اشاره به سیده نساء عالم دارد.
✓از جوهر قدس تار و پودت
وز نور محمّدی وجودت
صلوات جناب ابن عربی بر صدیقه طاهره
- وَ (صَلَواتُ اللَه وَ مَلَآئِکتِهِ وَ حَمَلَهِ عَرْشِهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ مِنْ أَرْضِهِ وَ سَمآئِهِ) عَلَى الْجَوْهَرَهِ الْقُدْسیهِ فى تَعَینِ الإنْسیهِ.
- صورَهِ النَّفْسِ الْکلّیهِ، جَوادِ الْعالَمِ الْعَقْلیهِ، بَضْعَهِ الْحَقیقَهِ النَّبَویهِ، مَطْلَعِ الانْوارِ الْعَلَویهِ، عَینِ عُیونِ الاسْرارِ الْفاطِمیهِ.
- النّاجیهِ الْمُنْجیهِ لِمُحِبّیها عَنِ النّارِ. ثَمَرَهِ شَجَرَهِ الْیقینِ، سَیدَهِ نِسآءِ الْعالَمینِ. الْمَعروفَهِ بِالْقَدْرِ، الْمَجْهولَهِ بِالْقَبْرِ. قُرَّهِ عَینِ الرَّسولِ، الزَّهْرآءِ الْبَتولِ؛ عَلَیها الصَّلَوهُ وَ السَّلامُ»
✓معیار کمال زن توئی تو
مقیاس جلال زن توئی
در قران در مورد خاتم انبیاء:
سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۱
لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یَرجُو اللَّهَ وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثیرًا﴿۲۱﴾
مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند.
اگر میخواهید بدانید انسان چطور باید باشد، خط کش انسانیت رسول الله است. و برای زنان معیار خانم فاطمه زهرا است که رسول الله فرمود فاطمه پاره تن من است.
✓ای همسر شاه شهسواران
ای نفس نبی و روح قرآن
شاه شهسواران امیرالمؤمنین علیه السلام است که نفس نبوی اشاره به آیه قرآن،
سوره آل عمران
فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ.
روح قران: أَنا القُرآنُ النّاطِقُ. قرآن ناطِق، منم.
✓وی خلقت تو بزرگ آیت
پیوند نبوّت و ولایت.
در ذیل آیه مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ ـ بَیْنَهُما بَرزَخٌ لایَبْغیانِ (سوره الرحمان)
دو دریا، امیرالمؤمنین و خانم فاطمه زهراست و برزخ، رسول الله است.
✓ ای گنج هزار گونه گوهر
وی خوانده تو را خدای کوثر
⤴اشاره به سوره کوثر دارد که ️ تو را خداوند کوثر خوانده از کثرت کمالات.
✓ نور رخ دختر پیمبر
تابد به همه جهان سراسر
تا عالم برقرار است نور صدیقه طاهره بر عالم میتابد.
✓ عمر پسر تو جاودان باد
بر عالمیان نگاهبان باد.
اشاره به امام عصر عجل الله دارد.
~پایان فصل ۱۷~
فصل ۱۸~
️در بیان مراتب وحی
برای وحی مراتب است مرتبهای از آن مانند قول خدای سبحان در قرآن کریم به پیغمبر اکرم فرمود: بما اوحینا الیک هذا القرآن…
در مباحث فلسفی وجود، ذو مراتب است؛ حقیقت وجود شدت و ضعف دارد. مراتب پایین وجود مثل این عالم ضعیف و مراتب بالاتر قویتر است.
صفات وجود دارای شدت و ضعف است.
«ابوذر جان دهد سلمان نگردد
مسلمان با مسلمان فرق دارد»
مراتب آنها تفاوت دارد این میشود تشکیک.
یکی از این امور وحی است و وحی مراتب دارد شدت و ضعف دارد در خود قرآن و روایات آمده و اشاره شده است
یک مرتبه آن:
الحشر ۲۱
لَوْ أَنْزَلْنَا هٰذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ
کپی متن آیه
ترجمه: اگر این قرآن را بر کوهی نازل میکردیم، میدیدی که در برابر آن خاشع میشود و از خوف خدا میشکافد! اینها مثالهایی است که برای مردم میزنیم، شاید در آن بیندیشند.
اگر این قرآن بر کوه نازل میکردیم کوه متلاشی میشد؛ حال، این بنیه محمدیه چه بنیهای است که محل نزول وحی قرآن میشود و قرآن را به یکباره دریافت میکند چه عظمتی دارد خاتم انبیا!!!!
آیات زیادی درباره وحی پیامبر در قرآن هست اما در این آیه بحث هذا القران… است یعنی تمام قرآن.
مرتبه دیگر وحی:
سوره انفال آیه ۱۳
إِذْ یُوحی رَبُّکَ إِلَى الْمَلَائِکَهِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا…
[ﻳﺎﺩ ﻛﻦ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺷﻤﺎﻳﻢ، ﭘﺲ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ] ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﺩﺍﺭد
وحی به ملائک شد اینها فرشتگان خاصی هستند که به آنها وحی میشود که فرشتگان ارضی یا زمینی هستند. (مثلاً انسانهای الهی.) مخصوصاً خداوند میگوید من با شما هستم و شما آنها را نگه دارید چون گاهی وقت مؤمن میلغزد
امیرالمؤمنین علیه السلام به محمد بن حنیفه فرمود: خطبه ۱۱: از سخنان آن حضرت است به وقتى که در نبرد جمل پرچم را به دست فرزندش محمّد حنفیه داد
تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ عَضَّ عَلَى نَاجِذِکَ أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَکَ وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ.
ترجمه:
اگر کوهها از جاى بجنبد تو ثابت باش. دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپار. قدمهایت را بر زمین میخکوب کن. دیده به آخر لشگر دشمن بینداز. به وقت حمله چشم فروگیر. و آگاه باش که پیروزى از جانب خداى سبحان است.
فرشتگان با القایی که میکنند و نشانهایی که به آنها میدهند آنها را ثابت نگه میدارند وقتی قلب ثابت باشد قدم ثابت میماند.
مرتبه سوم وحی:
سوره قصص آیه
وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِیهِ ۖ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی ۖ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ.
و به مادر موسی وحی کردیم که طفلک را شیر ده و چون (از آسیب فرعونیان) بر او ترسان شوی به دریایش افکن و دیگر هرگز مترس و محزون مباش که ما او را به تو باز آوریم و هم از پیغمبران مرسلش گردانیم.
به مادر موسی وحی کردیم، پس به زن هم وحی میشود.
مرتبه چهارم وحی:
سوره مبارکه النحل آیه ۶۸
وَأَوحىٰ رَبُّکَ إِلَى النَّحلِ أَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمّا یَعرِشونَ﴿۶۸﴾
و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» (و الهام غریزی) نمود که: «از کوهها و درختان و داربستهایی که مردم میسازند، خانههایی برگزین.
پس به زنبور عسل هم وحی میشود.
سوره فصلت -۱۳
مرتبه پنجم وحی:
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَىٰ فِی کُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا ۚ
آن گاه نظم هفت آسمان را در دو روز استوار فرمود و در هر آسمانی (نظم) امرش را وحی فرمود.
به هر آسمان وحی کردیم که چه کار باید انجام بدهی.
آسمان برای فعل خود احتیاج به وحی دارد که چگونه کار کند،
در اینجا میخواهد مراتب وحی را بگوید.
اصلاً خود وحی چیست؟!!!
آیه قران، وَکَذَٰلِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا..
و همین گونه ما روح (و فرشته بزرگ) خود را به فرمان خویش (برای وحی) به تو وحی کردیم.
روحی از امر خویش وحی کردیم
وحی چیست که روح وحی میشود. یا به آن شخص روح خود را وحی کردیم.
وحی یک اتصال به ملکوت است، اتصال به حقیقت روح است.
و در کافی از امام باقر یعنی شکافنده علوم پیامبران علیه السلام روایت شده است که آن حضرت فرمود هرگاه خداوند اراده فرموده است که نطفهای را از صلب آدم که بر آن پیمان گرفته شده است خلق کند یا آنچه را که درباره آن نطفه بخواهد و آن را در رحم قرار دهد، مرد را برای جماع تحریک کند و به رحم وحی کند که در خود را باز کن تا خلق من و قضای نافذ من و قدَر من در تو وارد شود پس رحم درش را باز میکند و نطفه به رحم میرسد….
به رحم وحی میشود مگر؟؟؟
این نظام عالم روی وحی است در تحت تدبیر متفرد به جبروت عالم میچرخد.
اقاجان (علامه حسنزاده آملی) فرمودند: اگر تمام عالم جمع شوند نمیتوانند بگویند این سیب چطور درست شده است!!
توحید صمدی ((همه جای عالم ظهور حق است))
الحمدلله علی الولایه