ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۸-۲۴ فص فاطمیه جلسه ۶۶

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه ۱۴۰۰/۸/۲۴ /درس فصوص

موضوع: فی مدیحه الزهراء ع

(جهان شد غیرت مینو چو او پرده کشید از رو

همه اشیا تبارک گو برین خلقت الی ماشا)

جهان طوری شد که بهشت به او رشک می‌برد به خاطر وجود انسان کامل، یعنی فاطمه زهراس

شرافت مکان بخاطر مکین است، بخاطر کسی است که آنجا نشسته است، وقتی وجود انسان کامل در این نشئه است این جهان ارزش دارد.

این آیه «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ) در سوره مومنون است و ۱۴ آیه است،

خداوند به خلقت انسان تبارک می‌گوید و به خلقت مؤمن تبارک می‌گوید و شامل هر انسانی نمی‌شود.

فتبارک الله … بخاطر وجود انسان کامل است.

در قرآن خطابها فقط مخصوص رسول الله است

أَرَأَیتَ الَّذِی یکذِّبُ بِالدِّینِ ﴿۱﴾. آیا کسی را که [روز] جزا را دروغ می‌خواند دیدی) در قرآن ارایت را به رسول الله می‌فرماید، و هر کسی لایق خطاب خداوند نیست.

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِیلٌ ماهم) خطاب خداوند با رسول الله ص و مؤمنین است.

ذَٰلِک الْکتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ) هدایت قرآن برای متقیان است.

طراز صفحه‌ی هستی قدوم انور پاکش

غبارش را کشد غلمان بدیده همچنان حورا

یک معنای طراز نگار است، نگار خانه،

زینت بخش هستی، انسان کامل است،

روایت، قطعات زمین به هم فخر می‌کنند وقتی یک مؤمن یا یک ذاکر روی آن عبور می‌کند.

اگر نه نور او بودی بمشکوه دل آدم

مکن باور که برسر داشتی او تاج کرمنا)

مشکات چراغدان مخصوص نصب چراغ است، در چراغدان دل آدم، نور صدیقه طاهره است،

و کرمنا اشاره دارد به آیه قرآن (وَلَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ..‌

نور ولایت و عصمت باعث شرافت آدم می‌شود،

@شرف ز احمد بود لیکن اگر نه فاطمه دختش

بسی لولو کجا بیرون شدی زان بحر گوهر زا)

شرافت از پیامبر اکرم است اول شخص نظام هستی است

اما اگر فاطمه دخترش نبود اهل بیت او بوجود نمی امدند.

اشاره به آیه قرآن در سوره الرحمن

مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ/بَینَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یبْغِیانِ/یخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ

دو دریا را پیوند می‌دهند/ روایت است صدیقه طاهره و امیرالمؤمنین ع است، / لو لو و مرجان، امام حسن و امام حسین‌اند

تمام آفرینش زان طفیل حضرتش باشد

که آمد ذات او علت که آمد نور او و مبدأ

طفیل، دنبال کسی رفتن است مثل طفل که دنبال پدر ومادر می‌رود

که مبدأ آفرینش نور ائمه اطهار و انسان کامل است که مبدأ آفرینش عوالم است،

زعکس پرتو رویش هویدا عرش و کرسی شد

همان نور است خوانندش یگانه دره‌ی بیضا)

دره بیضا, در سفید است،

روایاتی داریم که عرش و کرسی از نور اهل بیت آفریده شده‌اند، فرشتگان از نور حقیقت محمدیه آفریده شده‌اند،

دره سفید، سفیدی اشاره به عالم عقلی دارد که آن دره‌ی بیضا که در روایات آمده اشاره به نور در مرتبه عقل است، که اهلبیت ع در آن نور متحداند و یگانه است یک نور واحد هستند

اولنا محمد اوسطنا محمد آخرنا محمد کلنامحمد

نحن نور واحد، ما یک نور واحد هستیم.

نبی نبود وصی هم نیست باشد حجت یزدان

ظهورات نبی از وی وصی آسا بسی پیدا)

پیامبر نیست و وصی پیامبر هم نیست، انسان‌های کامل سمت‌های مختلف دارند، ولایت، آن فلک عام محیط است،

ولایت قرب الهی است، فلک محیطی که در آن رسالت و نبوت و وصایت و سمت‌های مختلف است، اما اصل آن ولایت است،

پیامبر ظهورات دارد که از وصی او صادر می‌شود، وصی پیامبر باید نشانه‌هایی داشته باشد، هم در ظاهر و هم در باطن مقاماتش به وصیش داده می‌شود بجای نبی عمل کند لذا بیشترین معجزات درمیان ائمه از امیرالمؤمنین صادر شده است … می‌گفت رسول الله ص بمن فرموده،

سخن اندر رحم کردن طعام از خلد آوردن

نمودن از بهشت ایدر بسلمان حوری سلما

سخن اندر رحم، اشاره دارد به حدیث صدیقه طاهره س که یکی از القاب او محدثه است، محدَث، یعنی از انطرف با او گفتگو می‌شود،

اما یکی دیگر از معانی محدِثه در رحم مادر است که خانم صدیقه طاهره که در رحم مادرش با مادرش گفتگو می‌کرد، قبل از تولد، اصلاً ایشان کامل بود

بعد از پیامبر رشته ارتباط با عالم غیب قطع شد،

انبیاء معجزاتشان ظاهر است و مقامات انها ظاهر است، اما آیات ولایت پوشیده و پنهان است

سکینه بنی اسرائیل در تابوتی ظاهر بود اما سکینه اولیاء در قلوب آنان است کسی نمی‌بیند،

آیات ولایت پوشیده است و کسی انها را نمی‌بیند.

جناب ابن عربی: حضرت موسی به کوه طور رفت، نوری در صورت او هویدا شد که اگر کسی نگاه می‌کرد کور می‌شد مگر عبای حضرت موسی را روی صورتش می‌کشید تا بینا شود.

این نور برای اولیاء هم هست ولی کسی نمی‌بیند، چون ولایت مظهر اسم الباطن است.

حدیث: امیرالمؤمنین ع به جناب سلمان گفت برو خانم فاطمه زهرا س با تو کار دارد از بهشت برایت چیزی آورده‌اند رفت پیش خانم، فرمودند ۴ زن پیش من امدند یکی گفت همسر مقدادم و یکی گفت همسر عمارم و یکی گفت همسر ابوذرم و یکی هم همسر سلمانم واسمم سلما است و این خرما را برای شما داد و فرمود افطار خود را با این خرما باز کن،

آمدن آیت از آنطرف مال دوره نبوت است نه دوره ولایت و این مقام ایشان است که حد فاصل بین نبوت و ولایت است،

همه کاشانه‌ها از نور رویش می‌شدی روشن

بهر روزی سه کرت چون بمعبد خاستی بر پا)

اشاره به حدیث، که وقتی خانم صدیقه طاهره در محراب به نماز می‌ایستاد نوری از او صادر می‌شد و خانه‌های مدینه را نورانی می‌کرد.

یک نوبت نور ستاره، یک نوبت نور ماه و یک نوبت نور خورشید.

همی بر خدمتش مایل هزاران ساره و هاجر

همی از رتبتش واله هزاران مریم و حوا)

همه کسان مثل ساره و هاجر و مریم و حوا در خدمت خانم فاطمه زهرا س هستند

کنیزش را بنشنیدی که آمد مائده غیبی

چنان کز بهر مریم مادر روح الله والا)

هَلْ أَتیٰ عَلَی الْإِنْسٰانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یکنْ شَیئاً ….

در سوره هل آتی …در مورد خانم فضه که با انها روزه گرفت و آیاتی در مورد او نازل شد، غذای اسمانی برای انها می‌آمد همانطور که برای حضرت مریم غذا از آسمان میامد.

کتاب آشکار حق امام هر زمان باشد

بود ام الکتاب آن بانوی گویا و نا گویا )

کتاب مبین امام است، امام هر زمان است

امیرالمؤمنین ع، انا قرآن ناطق، …

وَ کلَّ شَی‌ءٍ أَحْصَیناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ،

کتاب مبین، امام است،

ام الکتاب، اصل کتاب، سوره فاتحه است،

ام الکتاب، ام یعنی مادر، خانم صدیقه طاهره است،

چرا گویا و نا گویا،؟ روایات از صدیقه طاهره خیلی کم نقل شده، به این جهت می‌گوید ناگویا

ویا ناگویا اشاره به سکوت خانم وخانه نشینی او دارد بعد از غصب خلافت

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.