ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۳-۱۰ فص فاطمیه جلسه ۵۴

بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۳/۱۰
درس ” فصوص
موضوع درس  ” فی مدیحه الزهرا علیها السلام
*سایه طوبی نیفتد جز سراحباب او…
طوبی” روایت ، طوبی درختی بهشتی است اصل آن در خانه رسول الله و امیرالمومنین ع و شاخه های ان در خانه مومنین کشیده شده.
روایت است سایه او وسعت عظیمی دارد.
*اتش دوزخ نسوزاند بجز اعدای او….
ویل و طوبی، اینها امر وجودی هستند یا ازامور ذهنی؟ گوئیم طوبی شجره ایست در بهشت کسی که به او برسد خوشا به حالش.
ویل ، چاهی است در جهنم
عاقبت بخیری چی هست ؟ خیر نهری است از انهار بهشتی،
اگر اینها امر وجودی نباشند یک چیز ذهنی و بی حقیقت میشوند
صراط مستقیم چیست! ایا در خارج داریم ! خیر
صراط مستقیم امر ذهنی است و حقیقت خارجی صراط مستقیم میشود “امام ”
اسلام در خارج نداریم در خارج مسلمان داریم
حکومت اسلامی در خارج نداریم بلکه حکومت مسلمان داریم
*فخر کن بر صاحب خویش ای فدک روحی فداک …
بحث از غصب باغ فدک است ….
*با ولای تو حضوری را جه پروا از جحیم…
با ولایت تو هیچ ترسی از جهنم ندارم ..
*هم زیمن مدحتت شاید اگر گویند خلق…
🌹فصل (۷) فاطمه دختر خاتم انبیا صاحب عصمت بوده است🌹
از قدیم در عصمت ایشان بحث مطرح بوده ، چه در روایات و چه در ایات قران از رسول الله صادر شده
بدون هیچ دغدغه و وسوسه حضرت فاطمه دارای عصمت بوده است ، علمای بزرگ مثل شیخ مفید و علم الهدی سید مرتضی به ایات و روایات نص بر عصمت آن جناب فرمودند و حق با انان است، و شخص مکابر سخت محکوم و مغلوب است،
ایا عصمت فقط گناه نکردن است ، عصمت فقط گناه نکردن نیست ، گناه نکردن از ظهورات عصمت است ، اشتباه نکردن از ظهورات عصمت است ، اینها جنبه تنزیهی است پس جنبه ثبوتی چیست؟
عصمت چیست؟ یک ملکه نورانی است، یک حقیقتی است که صاحب خودش را از هر چه باعث عیب و زشتی بشود از قبیل پلیدی ، گناهان، حفظ میکند
البته فقط گناه نیست  گاهی وقت بعضی از امور زشت هستند و گناه نیستند از جمله انها سهو و نسیان است به کسی وعده بدهید و انجام ندهید ، نسیان جزو زشتی است نه گناه،
اشتباه می کند به کسی به جای اینکه تشویق کند توبیخ میکند.
سکوت امام، حرف زدن امام، ووووو تمام روی حساب و کتاب است .
این را از حضرت علامه دیده ایم که قریب هستند به عصمت است، فهمیدیم سکوت ایشان حرف دارد و نگاهش… تا برسد به حرفهای که میزند تا چه کسی باشد و حرفهای ایشان را بفهمند.
(کسیکه صادق و راستگو باشد از انطرف درست دریافت میکند و کسیکه اهل دروغ پردازی باشد دریافتش صادق نمی باشد.)
تمام امور صاحب عصمت روی برنامه است، در جمیع شئون عبادی خلق و خُلقی و عبادی از اول امر محفوظ است.
اولیای معصوم  و اولیای محفوظ داریم که باهم متفاوت هستند اولیای معصوم بر اثر ملکه عصمت خوبی را از بدی تشخیص می دهند فرقان دارند، یکی از معنای عصمت فرقان است،
از،اقا رسول الله سوال شد چطور شما فکر گناه هم نمیکنید فرمودند ایا شما فکر خوردن مدفوع را میکنید چون؟خیر چون از،زشتی ان اطلاع دارید
بعضی از اولیا محفوظ هستند خداوند انها را در جاهای مختلف حفظ میکند.
ما قائل هستیم پیامبر قبل از رسیدن به نبوت معصوم است،
در باره حضرت یحیی ع در قران امده
مریم
یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا
ﺍﻱ ﻳﺤﻴﻲ ! ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﻮﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﻱ ﺑﮕﻴﺮ ; ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻮﺩﻙ ﺑﻮﺩ ، ﺣﻜﻤﺖ ﺩﺍﺩﻳﻢ .(١٢)
ودر مورد حضرت عیسی ع در قران امده در گهواره صحبت کردند
مریم
قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا
ﻧﻮﺯﺍﺩ [ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ] ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻦ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍﻳﻢ ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٠)
شخصی پیش امام صادق ع گفت اللهم صل علی محمد و اهل بیته. حضرت فرمود وعلی آله بگو که شامل ما و شیعیان ما بشود.
اهل بیته فقط شامل ۵تن میشود
در زیارت جامعه کبیره می خوانیم السلام علیکم یا اهل بیت النبوه،
بیت نبوت مقام ولایت است .
وصی رسول الله امام علی ع در نهج البلاغه فرموده،
چرا حیران و سرگردانید در حالیکه اهل بیت پیامبر و خاندان پیامبر در میان شما هستند ،
این بخاطر ان نامردمان بود که ولایت وخلافت را از محور خود خارج کردند.
اهل بیت جایگاهشان در نیکوترین منازل قران است
قران از درک اسفل من النار  تا اعلی درجه انسانیت را بیان کرده است و اینها مراتب انسان است.
زیباترین مقاماتی که قران گفته انها را در ان جایگاه قرار بدهید و بدانید جایگاهشان انجاست
به طرف امام هجوم بیاورید مثل شتر تشنه ،وقتی به اب میرسد انقدر اب می نوشد …..اینطور تشنه ی اهل بیت باشید
آب کم جو تشنگی آور بدست.
تا بجوشد آبت از بالا و پست.
امام ، اب است
ایه قران
الملک
قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَن یَأْتِیکُم بِمَاءٍ مَّعِینٍ
ﺑﮕﻮ : ﺑﻪ ﻣﻦ ﺧﺒﺮ ﺩﻫﻴﺪ ﺍﮔﺮ ﺁﺏ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﺷﻤﺎ [ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ ﺭﻭﺩﻫﺎ ، ﭼﺸﻤﻪ ﻫﺎ ، ﺳﺪﻫﺎ ﻭ ﭼﺎﻩ ﻫﺎ ] ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ رﻭﺩ [ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﺭﺝ ﮔﺮﺩﺩ ] ﭘﺲ ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ؟ !(٣٠)
اینجا امام را به آب تشبیه کرده
که مراقب باشید و دنبال امام باشید
الحمدلله علی الولایه
به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.