ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

حدیث سی و نهم

به شرح استاد محمد مهدی معماریان:

لط- الکافى باسناده عن حماد بن بشیر قال سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:
قال الله عز و جل:
من أهان لى ولیا فقد أرصد لمحاربتى، و ما تقرب الى عبد بشى‏ء أحب الى مما افترضت علیه و انه لیتقرب الى بالنافله حتى أحبه فاذا أحببته کنت سمعه الذى یسمع به، و بصره الذى یبصر به، و لسانه الذى ینطق به، و یده التى یبطش بها، ان دعائى اجبته و ان سألتى اعطیته، و ما ترددت عن شى‏ء انا فاعله کترددى عن موت- المؤمن، یکره الموت و اکره مساءته.
(ج ۲ اصول کافى، کتاب ایمان و کفر، باب من أذى المسلمین و احتقرهم ص ۲۶۳) و نظیر آن روایت دیگر نیز بعد از آن روایت فرموده است که آن حدیث سى و پنجم اربعین شیخ بهائى نیز مى‏باشد. این حدیث در قرب نوافل است، و در قرب فرائض نیز روایت شده است که:
قال الله عز و جل ما یتقرب الى عبدى بشى‏ء أحب الى مما افترضته علیه، و ما زال یتقرب الى عبدى بالفرائض حتى اذا ما احبه و اذا أحببته کان سمعى الذى اسمع به، و بصرى الذى ابصر به، و یدى‏
هزار و یک نکته، ص: ۵۸۰
التى ابطش بها. بنگر تفاوت قربین تا چه حد است که در اول خداوند سمع و بصر و لسان و ید عبد مى‏شود، و در دوم به عکس که عبد سمع و بصر و ید خدا مى‏شود. از این باب قرب فرائض است که امیر علیه السلام فرمود: انا عین الله و انا ید الله چنانکه در باب نوادر کتاب توحید اصول کافى روایت شده است (ج ۱ معرب ص ۱۱۳) و روایات دیگر نظیر آن.

جلسه ۰۱ دانلود
جلسه ۰۲ دانلود

جلسه ۰۳ دانلود
جلسه ۰۴ دانلود

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.