ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

حدیث سی و ششم

به شرح استاد محمد مهدی معماریان:

لو- جناب صدوق در کتاب توحید باسنادش روایت فرمود:
عن الحارث الاعور عن على بن أبى طالب علیه السلام انه دخل السوق فاذا هو برجل (فاذا هو مر برجل- نسخه) مولیه ظهره یقول: لا و الذى احتجب بالسبع، فضرب على علیه السلام ظهره ثم قال: من الذى (من ذا الذى- نسخه) احتجب بالسبع؟
قال: الله یا امیر المؤمنین، قال: أخطأت، ثکلتک أمک ان الله عز و جل لیس بینه و بین خلقه حجاب لانه معهم اینما کانوا. قال:
ما کفاره ما قلت یا امیر المؤمنین؟ قال أن تعلم أن الله معک حیث کنت. قال: أطعم المساکین؟ قال: لا، انما حلفت بغیر ربک.
(آخر باب ۲۸ فى نفى المکان و الزمان عنه تعالى ص ۱۷۶) یعنى امیر علیه السلام داخل بازار شد و گذارش به مردى که رویش بسوى امام نبود افتاد که مى‏گفت: نه قسم به آن کسى که به هفت آسمان در حجاب است امام دست بر پشت او زد و فرمود: چه کسى به هفت آسمان در حجاب است؟ گفت: یا امیر المؤمنین! خدا. امام فرمود به خطا رفتى، حجابى در میان خداى عز و جل و خلق او نیست زیرا که او با خلق است هر کجا که خلق هست، گفت: یا امیر المؤمنین کفاره این که گفتم چیست؟ امام فرمود: کفاره‏اش این است که بدانى هر جا هستى خدا با تو است. گفت: مسکینان را اطعام کنم؟ فرمود: نه تو به جز پروردگارت سوگند خورده‏اى.
بدانکه عالم صمدانى ملا عبد الصمد همدانى در بحر المعارف از صفحه ۲۶۷ تا ص ۲۸۰ در حجاب خیلى خوب بحث کرده‏
هزار و یک نکته، ص: ۵۷۷
است و آورده است که: فى شرح الصحیفه عن مولانا امیر المؤمنین علیه السلام: یا من کان الحجاب بینه و بین خلقه خلقه (ص ۲۷۷). و همچنین شیخ محیى الدین عربى در اواسط فص آدمى (ص ۸۹ ط ۱) آنجا که گوید: و وصف الحق نفسه بالحجب الظلمانیه و هى الاجسام الطبیعیه، و النوریه و هى الارواح اللطیفه.
شیخ اجل صدوق در باب ردبر ثنویه و زنادقه از کتاب توحید، روایت کرده است که ثامن الائمه علیهم السلام فرمود:
ان الاحتجاب عن الخلق لکثره ذنوبهم.
حال بدانکه گناه را مراتب است از گناه پیش پا افتاده چون سرقت و کذب و قمار و نحوها. تا پله پله انسان بجایى مى‏رسد که علم و عبادتش را گناه مى‏بیند و بعد خودش را که وجودک ذنب لایقاس به ذنب.

دانلود جلسه

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.