۱۴۰۳-۳-۱۷ اصول کافی
بسم الله الرحمن الرحیم
««الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»
پنج شنبه ۱۴۰۳/۳/۱۷، درس اصول کافی جلد اول.
موضوع: باب ائمه علم پیغمبر خاتم و تمام پیغمبران و اوصیاء پیشین خود را به ارث بردهاند»
روایت (۱)
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ بْنِ الْمُهْتَدِی عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ أَنَّهُ کَتَبَ إِلَیْهِ الرِّضَا ع أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مُحَمَّداً ص کَانَ أَمِینَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ فَلَمَّا قُبِضَ ص کُنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ وَرَثَتَهُ فَنَحْنُ أُمَنَاءُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ عِنْدَنَا عِلْمُ الْبَلَایَا وَ الْمَنَایَا وَ أَنْسَابُ الْعَرَبِ وَ مَوْلِدُ الْإِسْلَامِ وَ إِنَّا لَنَعْرِفُ الرَّجُلَ إِذَا رَأَیْنَاهُ بِحَقِیقَهِ الْإِیمَانِ وَ حَقِیقَهِ النِّفَاقِ وَ إِنَّ شِیعَتَنَا لَمَکْتُوبُونَ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ أَخَذَ اللَّهُ عَلَیْنَا وَ عَلَیْهِمُ الْمِیثَاقَ یَرِدُونَ مَوْرِدَنَا وَ یَدْخُلُونَ مَدْخَلَنَا لَیْسَ عَلَى مِلَّهِ الْإِسْلَامِ غَیْرُنَا
وَ غَیْرُهُمْ نَحْنُ النُّجَبَاءُ النُّجَاهُ وَ نَحْنُ أَفْرَاطُ الْأَنْبِیَاءِ وَ نَحْنُ أَبْنَاءُ الْأَوْصِیَاءِ وَ نَحْنُ الْمَخْصُوصُونَ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَحْنُ أَوْلَى النَّاسِ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ نَحْنُ أَوْلَى النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ نَحْنُ الَّذِینَ شَرَعَ اللَّهُ لَنَا دِینَهُ فَقَالَ فِی کِتَابِهِ شَرَعَ لَکُمْ یَا آلَ مُحَمَّدٍ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً قَدْ وَصَّانَا بِمَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ یَا مُحَمَّدُ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى وَ عِیسى فَقَدْ عَلَّمَنَا وَ بَلَّغَنَا عِلْمَ مَا عَلِمْنَا وَ اسْتَوْدَعَنَا عِلْمَهُمْ نَحْنُ وَرَثَهُ أُولِی الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ یَا آلَ مُحَمَّدٍ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ وَ کُونُوا عَلَى جَمَاعَهٍ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَنْ أَشْرَکَ بِوَلَایَهِ عَلِیٍّ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ مِنْ وَلَایَهِ عَلِیٍّ إِنَّ اللَّهَ یَا مُحَمَّدُ یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ مَنْ یُجِیبُکَ إِلَى وَلَایَهِ عَلِیٍّ ع
ترجمه:
از عبدالله جندب روایت شده که حضرت رضا علیهالسلام به او نوشت: اما بعد همانا محمد صلى الله علیه و آله امین خدا بود در میان خلقش و چون آن حضرت صلى الله علیه و آله در گذشت، ما خانواده و ارث او شدیم، پس ما هستیم امین خدا در زمین، علم بلاها و مردنها و نژاد عرب و تولد اسلام نزد ماست (یعنى نژاد صحیح و فاسد عرب را مىشناسیم و از محل تولد اسلام که دل انسانست آگاهیم) و چون هر مردى را ببینیم مىشناسیم که او حقیقه مؤمن است یا منافق و نام شیعیان ما و نام پدرانشان، نزد ما ثبت است.
خدا از ما و آنها پیمان گرفته (که ما رهبر آنها باشیم و آنها پیرو ما) بر سر هر آبى که ما وارد شویم آنها هم وارد شوند و در هر جا در آئیم درآیند (اشاره بحوض کوثر و بهشت و مقام علیین دارد و یا متابعت در مقام عمل را مىرساند) جز ما و ایشان کسى در کیش اسلام نیست، مائیم نجیب و رستگار و مائیم بازماندگان پیغمبران و مائیم فرزندان اوصیاء و ما در کتاب خداى عز و جل خصوصیت داریم و ما بقرآن سزاوارتریم تا مردم دیگر و ما بپیغمبر نزدیکتریم تا مردم دیگر، و خدا دینش را براى ما مقرر داشته و در قرآنش فرموده (۱۳ سوره ۴۲) (مقرر فرمود براى شما (اى آل محمد) از دین آنچه را که بنوح سفارش نمود (بما سفارش کرد آنچه را بنوح سفارش کرد) و آنچه را بتو وحى کردیم (اى محمد) و آنچه را بابراهیم و موسى و عیسى سفارش کردیم (بما آموخت و رسانید آنچه را باید بدانیم و علوم این پیغمبر آنرا بما سپرد، ما وارث پیغمبران اولوالعزم هستیم) و آن سفارش این بود که دین را بپا دارید (اى آل محمد) در آن تفرقه نیندازید (و با هم متحد باشید) گران و ناگوار است بر مشرکین (آنها که بولایت على مشرک شدند) آنچه را بدان دعوتشان کنید (که ولایت على است) همانا خدا (اى محمد) هدایت کند کسى را که باو رجوع کند) یعنى کسى که ولایت على علیهالسلام را از تو بپذیرد.
شرح حدیث (امین الله امانتدار خدا در میان خلق است و امانت الله که خدا نزد پیامبر گذاشته است علم است.)
علومی که نزد رسول الله است و نزد کسی نیست میشود امانت الله.
زیارت امین الله امام سجاد علیه السلام اینگونه امیرالمؤمنین را زیارت کرد و یک خصوصیتی دارد این زیارت یک تقربی در آن است.
بنده خیلی سال پیش توسلی پیدا کردم برای تقرب جستن به امیرالمؤمنین علیه السلام که باید چه کنم؟! گفته شد زیارت امین الله را بخوانید….
میفرماید علم منایا و بلایا در نزد ماست که مرگ فلانی چه وقت و در کجا و چطور است و در آینده چه بلاهایی و حوادثی خواهد آمد؟! همهی این علوم در نزد امام است.
میفرماید اسامی تمام شیعیان و پدر آنها در نزد ما ثبت شده است و این اسامی در الواح برزخی است که کثیری در قلیل جای میگیرد.
حضرت فرمود شیعیان ما از ما جدا نمیشوند برخی میآیند و مدتی هستند و میروند آنها از ما نیستند.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود اگر بینیِ شیعه خود را با شمشیر قطع کنم بغض من در دلش جای نمیگیرد و اگر تمام دنیا را در کاسهای جمع کنم و به دشمنم بدهم مرا دوست نخواهد داشت.
امام رضا علیه السلام فرمود به غیر ما و شیعیان ما کسی بر دین اسلام نیست زیرا امامت دنباله نبوت است.
القابی را رسول الله به امیرالمؤمنین داده بود که بعد از غصب خلافت دشمنان اهل بیت علیهم السلام آنها را دزدیدند مانند لقب فاروق و صدیق. رسول الله ص فرمودند: اگر مردم میدانستند علی ابن ابیطالب چه زمانی امیرالمؤمنین بود هیچگاه فضایل او را انکار نمیکردند.
علی وقتی امیرالمؤمنین بود که آدم میان آب و گل بود.
علی وقتی امیرالمؤمنین بود
که آدم در میان ما وطین بود
یک لقب امیرالمؤمنین علیه السلام ((وصی)) است که وصی رسول الله است و این را نتوانستند دستکاری کنند و ایشان سید الاوصیا است.
و نحن المخصوصون فی کتاب الله، یعنی چه؟
در این نکتهای مهم است.
طرف خطاب قرآن چه کسی است؟!
مثلاً در قرآن آمده برای شما از آسمان باران نازل کرد!
برای چه کسانی؟ آنها چه کسانی هستند؟
در قرآن ((لکم)) زیاد آمده، این ضمیر ((شما)) چه کسانی هستند؟
در جاهایی از قرآن آمده یا ایها الناس…. اینجا در مورد تمام مردم حرف میزند و یا در جای دیگر میفرماید یا بنی آدم تمام فرزندان آدم را میگوید.
اما بعضی از آیات را مستقیم خطاب میکند میگوید شما…اینها چه کسانی هستند؟
کسانی که مخصوص هستند و خاص هستند و خواص قرآن هستند.
خداوند در قرآن با کفار حرف نمیزند اگر بخواهد حرف بزند میگوید قل یا ایها الکافرون…..
ای پیامبر تو بگو به کافران….
آنها مورد خطا و عتاب خداوند نیستند.
و میفرماید نحن المخصوصون فی کتاب الله.. ما ائمه هستیم.
((کم هستند بندگان شکرگزار من))
این شکرگزاران و اختصاص یافتگان ما هستیم و این مطالب اختصاصی مال امام و شیعیان امام است.
یا ایها الذین آمنو….
ایها الذین آمنو یعنی امام و پیروان امام.
و نحن اولی الناس بکتاب الله و نحن اولی….
از ما نزدیکتر به کتاب خدا و رسول الله کسی نیست.
اولی و سزاوار یعنی چه؟
ما اولی به کتاب خدا و رسول الله هستیم یعنی چه؟
مثلاً پیرمردی در خیابان راه میرود و بر اثر پا درد گوشهای نشسته است یک نفر برای کمک آمده و پسر او هم میآید و میگوید در کمک کردن من سزاوارتر هستم این پدر من است اصلاً حق من است و من باید به او کمک کنم… اولی بودن یعنی این ما فرزند و وارث رسول الله و قرآن هستیم.
مطلبی را دنباله این میفرماید که این مقدمه چینی بود برای این مطلب.
انسان باید بفهمد امام چه کسی است!؟؟ و چه مقامی دارد
نحن الذین شرع الله لنا دینه فقال فی کتاب…
ما و شیعیان هستیم که ازما پیمان گرفته شده.
اصلاً خدا دین را برای ما تشریع کرده است
شریعت برای ما است و دیگران دارند تقلید میکنند.
برنامه دین که خداوند فرستاده است برای چه کسی است؟!
خداوند با هر کسی حرف نمیزند حالا برنامه برای همه کس میدهد؟
جناب ابن سینا میفرماید این دین مجموعه اسلام و دستورات اسلام را اگر کسی غیر مسلمان هم انجام بدهد حداقل در دنیا سعادتمند میشود.
مثلاً میفرماید دروغ نگویید شراب نخورید دزدی نکنید قمار بازی نکنید و…
این برنامه کامل را خداوند برای چه کسی داده؟!
این ((شرع الله لنا)) دین برای ما است. و اگرچه دیگران هم انجام میدهند.
سوره شوری آیه ۱۳
شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَىٰ وَعِیسَىٰ أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ
ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻮﺡ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺗﺸﺮﻳﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ; ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﻭ ﻋﻴﺴﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ [ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ] ﻛﻪ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻓﺮﻗﻪ ﻓﺮﻗﻪ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﻮﻳﺪ. ﺑﺮ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ میخوانی ﮔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ [ﺍﻳﻦ] ﺩﻳﻦ ﺟﻠﺐ میکند، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺩ ﻫﺪﺍﻳﺖ میکند، (۱۳)
امام رضا علیه السلام میفرماید این عبارت ((تشریع کرد برای شما)) یعنی برای شما یا آل محمد (ص) که منطور امام و شیعیان اوست.
دین برنامه انسان سازی است دستورالعمل آدم شدن است.
چه چیز را تشریع کرده؟ آنچه به نوح وصیت کرده مطالب اختصاصی که به نوح گفته به ما ائمه وصیت کرده.
و لقد علمنا و بلغنا..
به تحقیق تعلیم ما کرد و به ما رساند و علم آن را به ما سپرد.
منظور از (علم آن) یعنی علمی که نزد انبیا اولوالعزم بود به ما رسیده است.
آنچه انبیا اولوالعزم داشتند خداوند ارث به ما داد.
آیه قرآن: اقیموا الدین…
مخاطب ما هستیم یعنی ای خاندان رسول الله دین را به پا دارید و در آن تفرقه نکنید یگانه باشید بر دین.
کسی که شرک بورزد به ولایت علی علیه السلام یعنی چه؟ یعنی کسی را همپایه علی بداند میشود مشرک ولایی.
درتایخ آمده ۵ نفر از قبایل قریش با امام علی علیه السلام ماندند و ۱۴ قبیله با معاویه؛ بودند چرا؟! چون ولایت امیرالمؤمنین سنگین است
الان هم سنگین است خیلی دم از علی بزنی میگویند علی اللهی و صوفی است.
امام صادق علیه السلام میفرماید ناصبی به ما خاندان رسول الله دشنام نمیدهد لذا شما شیعیان ما را دشنام میدهد. چون شما شیعیان، ما را دوست دارید لذا ناصبی کسیست که شما را دشنام میدهد.
دوست داشتنِ علی ایمان است و بغض او نفاق است.
آنها که بسوی خدا انابه میکنند یعنی ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را میپذیرند خداوند هدایتشان میکند.
ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام خیلی سنگین است برای همین اینقدر در طول تاریخ دشمن دارد.
با ائمهی دیگر انقدر دشمن نیستند که با علی علیه السلام دشمناند.
حدیث به پایان رسید ولی مظلومیت علی علیه السلام به پایان نرسید.
امام علی فرمودند از وقتی رسول الله قبض روح شد من همیشه مظلوم بودم ای به فدای مظلومیتت یا امیرالمؤمنین علیه السلام.
الحمدلله علی الولایه