۱۴۰۳-۲-۲۷ اصول کافی
بسم الله الرحمن الرحیم
««الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد
پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۷، اصول کافی، جلد اول،
موضوع: باب روشی که بر پایداریان ترغیب شده ولایت علی (ع) است.
روایت (۱)
۱- أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ عَنْ مُوسَى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِهِ تَعَالَى وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً قَالَ یَعْنِی لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى وَلَایَهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِهِ ع وَ قَبِلُوا طَاعَتَهُمْ فِی أَمْرِهِمْ وَ نَهْیِهِمْ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقاً یَقُولُ لَأَشْرَبْنَا قُلُوبَهُمُ الْإِیمَانَ وَ الطَّرِیقَهُ هِیَ الْإِیمَانُ بِوَلَایَهِ عَلِیٍّ وَ الْأَوْصِیَاءِ
ترجمه:
حضرت ابىجعفر علیهالسلام درباره قول خدایتعالى (۱۶ سوره ۸۲) (((و اگر بر آن روش استوار شوند، آبى فراوانشان نوشانیم))) فرمود: یعنى اگر بر ولایت على بن ابیطالب امیر مؤمنان و اوصیاء از فرزندان او استوار شوند و اطاعت آنها را در امر و نهیشان بپذیرند (((آب فراوانى به آنها نوشانیم))) یعنى ایمانرا در دلشان جایگزین کنیم و مقصود از (((طریقه = روش))) ایمان بولایت على و جانشینان اوست.
وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَهِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا
معنی این آیه چیست؟!!!
(مقدمه) طریقت یعنی راه، در زبان عرب، صراط یعنی راه، سبیل یعنی راه، طریق یعنی راه،
اما طریق به چه راهی میگویم راهی که بر اثر کوبیده شدن مشخص شده و راه شده راهی که قبلاً رفته شده و راه جدید نیست میگویند طریق.
و ان لو استقاموا علی الطریقه…
و در این راه اگر استقامت کنند به آب زیادی میرسند این راه چیست؟!! و این آب چیست؟!! یعنی اگر استقامت کنند بر ولایت امیرالمؤمنین با اوصیا از فرزندان او قلوب آنها را از ایمان سیراب میکنیم و اصلاً طریقت یعنی ایمان به علی و اوصیای او.
حدیث از رسول الله ص
﴿إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتى یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَ﴾
همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را، تا زمانی که به این دو چیز گرانبها تمسک کنید گمراه نخواهید شد، این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد تا اینکه روز قیامت در کنار حوض کوثر نزد من برگردند.
اگر قرآن را کسی بگیرد بدون اهل بیت فایدهای ندارد این همه فرقههای مسلمان قرآن دراختیار دارند ولی با هم اختلاف دارند چون قرآن کنارش امام میخواهد امام لسان قران است تا بگوید قرآن چه گفته و برداشت درست از قرآن را بگوید تا هر کسی برداشت خودش را نگوید.
طریقت
اگر هوای خود را به دست امام سپردی به دست امیرالمؤمنین سپردی و دنبال آنها بودی به آب فراوان میرسی این آب جیست؟!! ایمان است. قلوب آنها را از ایمان سیراب میکنیم ایمان علم است علم قلبی است آن چیزی که قلب بپذیرد علومی که قلب را سیراب میکند.
سید حیدر آملی یکی از عرفای شیعی است در بعضی از کتابهای خود نوشته والله ثم والله… در این طریق و سلوکی که داشتم علوبی به من داده شد اگر دریاها مرکب شود و درختها قلم شود و بنویسید علوم من تمام نمیشود.
آقا جان علامه حسنزاده آملی فرمودند آنچه ما نوشتیم و آنچه گفتیم و آنچه در مورد ما نوشتند و آنچه درمورد ما گفتند قطرهایست از اقیانوسی که به ما دادهاند.
استقامت کنید بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام آب فراوان بر شما مینوشانیم.
روایت (۲)
۲- الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ فَضَالَهَ بْنِ أَیُّوبَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اسْتَقَامُوا عَلَى الْأَئِمَّهِ وَاحِدٍ بَعْدَ وَاحِدٍ تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ
ترجمه:
محمدبن مسلم گوید: از امام صادق علیهالسلام درباره قول خداى عزوجل پرسیدم (۳۰ سوره ۴۱) (((کسانیکه گفتند: پروردگار ما خداست و سپس استوار شدند))) فرمود: یعنى بر امامان یکى پس از دیگرى استوار بماندند (((فرشتگان بر ایشان نازل شوند که بیم مدارید و اندوهگین مباشید و ببهشتى که به آن وعده مییافتید، شادمان باشید))).
آیه قران
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ ﴿۳۰﴾: بی تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که مترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتی که وعده میدادند، بشارت باد.
از امام صادق علیه السلام: اگر استقامت کنید بر امامت امامان خود یکی پس از دیگری و از راه به در نشوید ملائک بر شما فرود میآیند میگویند نترسید و محزون نشوید و بشارت بگیرید
بشارت به بهشتی که وعده داده شدهاید.
روایت از امام رضا علیه السلام در مورد همین آیه سؤال کردند فرمود استقامت کردن یعنی همینکه شما شیعیان پیروی میکنید از امامان اهل بیت.
اینکه ربناالله پروردگار من الله است استقامت آن چیست؟!! این ربنا الله، یک سری شئونات دارد نمیشود کسی بگوید ربنا الله و برود دزدی کند و دروغ بگوید اگر گفتی پروردگار من الله است دنبال ناموس مردم نمیروید و دنبال هوای نفس خود نمیروید
استقامت آن بر چیست؟!! استقامت بردین خداست پیروی از آن کسانی که خداوند مشخص کرده، شیعه از کسانی پیروی میکند که رسول الله مشخص کرده در روز عید غدیر خم دست امیرالمؤمنین (ع) را بالا بردند و فرمودند هر کسی از او پیروی کند از من پیروی کرده است.
رسول الله فرمودند امیرالمؤمنین جانشین من است و از او اطاعت کنید
یکی از موارد اطاعت اهل بیت گفتهاند تا ظهور امام زمان عج حق ندارید قیام کنید و حکومت تشکیل بدهید
روایات در این زمینه مستفیض است
استقامت کنید ملائک نازل میشوند چه موقع؟!! الان هم نازل میشوند و بشارت میدهند، الا تخافوا و لاتخزنوا… مال دنیا است.
بعضیها از این آیه استفاده کردند که ذکر ربنا الله را اگر بگویید و استقامت کنید فرشته بر شما نازل میشود البته استقامت میخواهد.
//// باب ائمه کانون علم و درخت نبوت و آمد وشدگاه فرشتکانند/////
روایت (۱)
۱- أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ رِبْعِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی الْجَارُودِ قَالَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع مَا یَنْقِمُ النَّاسُ مِنَّا فَنَحْنُ وَ اللَّهِ شَجَرَهُ النُّبُوَّهِ وَ بَیْتُ الرَّحْمَهِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَهِ
ترجمه:
على بن الحسین علیهما السلام فرمود: مردم چه خردهگیرى بر ما دارند؟ بخدا که ما درخت نبوت و خانه رحمت و کانون علم و آمد و شدگاه فرشتگانیم.
هر درخت تنه و شاخه و برگ دارد نبوت هم درختی است و تنه اصلی آن رسول الله ص است شاخه های آن امامان اهل بیت هستند و برگهای آن شیعیان هستند و پیروان آنها هستند هر برگی که به آن چسبیده
معانی شجره
شجره خاندان داریم شجره علمی داریم این شجره نامهها است.
مثلاً شجرهای که قرآن میگوید شجره ملعونه درخت نیست درخت را خدا لعنت نمیکند این شجره ملعونه یک ایل و تبار است که بنی امیه هستند در زیارت عاشورا میخوانیم «اللهم العن بنی امیه قاطبه….»
رسول خدا لعنت کرد بنی امیه را معاویه را لعنت کرده رسول خدا شجره را لعنت کرده در مقابل آن شجره نبوت است فرمودند ما شجره نبوت هستیم شاخ و برگ رسول الله هستیم ما وصل به رسول خدا هستیم.
«اگر که تشنه فیضی بیا بسوی علی.
که بحر نامتناهی علیست جل جلال.»
نَحْنُ شَجَرَهُ النُّبُوَّهِ و بیت الرحمه
خانه رحمت ما هستیم اگر تمام رحمت جمع شود در یک خانه آن خانه رحمت است چون رسولخداص رحمت للعالمین است
هر موجود به موجود دیگری رحم کند و ترحم دارد از این خانه بیت رحمت است، اینا اهل خدا وخانه رحمت هستند.
رحمت یک اصلی دارد در مورد رسول خدا میفرماید ««وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ»» و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی
«آیه ۱۰۷ سوره انبیاء»
معدن علم و معدن دانش هستیم علومی که در نزد ائمه است.
امیرالمؤمنین فرمود علومی در سینه من است ای کاش حاملانی برای آن مییافتم ای کاش کسانی بودند این علم را حمل میکردند.
نهج البلاغه امیرالمؤمنین فرمود علومی که در سینه دارم اگر بر زبان جاری کنم وجود شما به لرزه در میآید
انا وارث علوم جمیع الانبیا و المرسلین.
امام صادق علیه السلام فرمودند اگر امام عصر عجل الله ظهور کند تمام علم بیست وهفت حرف علم بروز میکند.
تا الان از ۲۷ حروف علم دو تای آن به روی مردم باز شده قائم ما که بیاید ۲۵ حرف دیگر را هم باز میکند.
روایت: امام عصر عجل الله که بیایند قسمتی از این زمین را میشکافند از داخل آن اسلحه بیرون میآورند و به یاران خودش میدهند و یک سری کلاهخود به آنها میدهند و این اسلحه را اگر به کوه بزنند کوه متلاشی میشود.
روایت فرمود در زمان ظهور قائم اگر کسی این طرف زمین ایستاده باشد با آن طرف زمین میتواند صحبت کندـ
مختلف الملائکه، ما محل اختلاف ملائک هستیم اختلاف از خلف گرفته شده به باب افتعال رفته اختلاف یعنی پشت سر هم. آمدن
مامحل آمد و شد ملائک هستیم یعنی امام متصل به ملکوت است.
روابت (۲)
۲- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِیرَهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ أَبِی زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ شَجَرَهُ النُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعُ الرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَهِ وَ بَیْتُ الرَّحْمَهِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ
ترجمه:
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ما خانواده درخت نبوت و محل رسالت و آمد و شدگاه فرشتگان و خانه رحمت و کانون دانشیم.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود ما اهل بیت شجره نبوت هستیم و ما موضع الرساله یعنی چه؟!!
آیه قران: اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ، خدا بهتر میداند رسالت خود را کجا قرار بدهد یعنی چه کسی را رسول کند و چه کسی را بفرستد محل رسالت خدا.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود ماموضع الرساله هستیم.
روایت: پیامبر اکرم فرمودند اگر حکومت به بنی امیه داده شود به اندازه پوست خرما به مردم چیزی نمیدهند
چرا ایرانیان عاشق اهلبیت شدند؟!! درصدر اسلام دو جریان بود
یکی جریان خلافت و یکی جریان ولایت بود.
ایرانیها عدالت و محبت اهل بیت را میدیدند ودر مقابل تعصب خلفا را، لذا گرایش پیدا کردند طرف اهلبیت
امیرالمؤمنین وقتی تفاخر عربها را بر عجم دید فرمود من در قرآن نگاه کردم ندیدم خداوند عرب رابر عجم برتری داده باشد
روایت (۳)
۳- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْخَشَّابِ قَالَ حَدَّثَنَا بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ خَیْثَمَهَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا خَیْثَمَهُ نَحْنُ شَجَرَهُ النُّبُوَّهِ وَ بَیْتُ الرَّحْمَهِ وَ مَفَاتِیحُ الْحِکْمَهِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مَوْضِعُ الرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَهِ وَ مَوْضِعُ سِرِّ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَدِیعَهُ اللَّهِ فِی عِبَادِهِ وَ نَحْنُ حَرَمُ اللَّهِ الْأَکْبَرُ وَ نَحْنُ ذِمَّهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَهْدُ اللَّهِ فَمَنْ وَفَى بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اللَّهِ وَ مَنْ خَفَرَهَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّهَ اللَّهِ وَ عَهْدَهُ
ترجمه:
خیثمه گوید: امام صادق علیه السلام بمن فرمود: اى خیثمه، ما درخت نبوت و خانه رحمت و کلید حکمت و کانون دانش و محل رسالت و آمد و شدگاه فرشتگان و محل راز خدائیم، ما هستیم امانت خدا در میان بندگانش و ما هستیم حرم بزرگ خدا (پس رعایت و احترام ما از کعبه بیشتر است) ما هستیم امان خدا، ما هستیم پیمان خدا، هر که بپیمان ما وفا کند بپیمان خدا وفا کرده و هر که با ما پیمان شکنى کند پیمان و عهد خدا را شکسته است.
حکمت در نزد ما اهل بیت است و ما معدن علم هستیم و ما محل قرار گرفتن رسالت هستیم و محل رفت و آمد ملائک هستیم ما محل قرار گرفتن سر خدا هستیم سر خدا در نزد ما است.
ما ودیعه و امانت خدا بین بندگانش هستیم.
در قرآن در داستان حضرت صالح فرمود این شتر خداست این را به بدی مس نکنید که عذاب میگیرد شما را اینها آیت و ودیعه خدا هستند و بعد مردم با آنها چه کردند!!!!
وقتی ناقه منسوب بخداوند شود تقدس پیدا میکند اهلبیت پیامبر وامامان اهلبیت تقدس ندارند؟
حرم اکبر خدا هستیم حرم خدا مکه است محل طواف است.
میفرماید حرم حقیقی خدا ما اهل بیت هستیم.
دنبال آیه قران« إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا… قران چه میفرماید!! وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا
و (به یاد آر) هنگامی که ما خانه کعبه را مرجع امر دین خلق و مقام امن مقرّر داشتیم.
کعبه برای امام است که مردم بروند حج از امام کسب علم کنند. این مضمون حدیث امام باقر ع است
خانه کعبه دور سر امام میچرخد
ما پیمان خدا هستیم.
اگر میخواهید به عهد خدا وفا کنید به امام وفا کنید هر کسی به عهد ما وفا کند به خدا وفا کرده است اصلاً عهد خدا چیست؟!!
وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ…
یعنی به ولایت ما وفادار باشید تا خدا به عهدی که با شما کرده وفادار باشد و شما را به بهشت ببرد.
عهد خدا امام است.
فرمود شیعیان ما چنگ میزنند به کمربند ما و ما چنگ میزنیم به کمربند رسول خدا در روز قیامت هر کجا رسول خدا برود ما هم میرویم و ما به جز به طرف خیر و خوبی نمیرویم.
کسی که عهدالله ندارد دست خدا را نگرفته این دست خدا چیست که به آن باید محکم بچسبیم!!! دست خدا امام است «یدالله»
روایت کسی که بمیرد امام خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
الحمدلله علی الولایه